Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minkar som dödar mina Hedemorahöns  (läst 8300 gånger)

Margatet

• Ångermanland
Minkar som dödar mina Hedemorahöns
« skrivet: 27 feb-12 kl 22:47 »
Jag är ny på det här forumet, men börjar med att skicka ut en fråga.

Ge mig ett råd om hur jag skall orka fortsätta? Har bara haft ett litet bestånd de två sista åren av Hedemorahöns, till husbehov. Jättemysigt. En väldigt social och trevlig ras.

Känner mig ikväll jätteledsen eftesom minken tog sig in i natt genom golvet (gnagde sig in genom golvbjälken) och tog ihjäl allihop .Vad gör jag och hur skall jag orka fortsätta? Ge mig ett råd. Hur kommer man till rätta med detta problem. Vilda djur? Fiender!!!! Naturligtvis så förstår jag att vi måste avliva minken, men orkar man fortsätta med att ha höns till husbehov??

Jag har ägg som jag kan lägga i äggkläckningsmaskinen, men är det någon idé.  Det är klart att ingen mer än jag själv kan svara på det, men finns det någon som känner igen sig och ändå fortsatt.
Det som gör att jag över huvud taget tänker mig att starta äggkläckningsmaskinen är att jag då får en fortsättning på samma gener.

Hade fått in en ny, helt fanstastisk tupp.
Är det någon som känner igen sig????? och hur gick ni vidare, orkar man?

anders 67

• Dalarna
SV: Minkar som dödar mina Hedemorahöns
« Svar #1 skrivet: 27 feb-12 kl 22:57 »
Tråkigt  :'(
Starta kläckaren och laga golvet under tiden äggen ruvas.Jag är helt övertygad om att du kommer ångra dig om du inte gör det.

Inte kan man vara utan höns  :)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Margatet

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 27 feb-12 kl 23:03 »
Tack snälla! Innerst inne så vet jag det också, men just nu så är det bara sorg. Fasiken också, eller....

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 feb-12 kl 23:04 »
Väldigt sorgligt  :'( Men som anders 67 skrev, starta kläckaren och laga golvet!

Tröstekram / FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Flying Goose

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 28 feb-12 kl 08:12 »
Klart du ska fortsätta med höns!!
Flying Goose

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 28 feb-12 kl 08:21 »
Minkar är ju lustmördare  >:D
Du får ta hjälp av ngn jägare med råd HUR du ska gå tillväga.
kanske väl investerade pengar att köpa en fälla.
tror att det finns en tidigare tråd om hur man fångar mink.

Under tiden får du kläcka frm nya individer.
Håller med till 100 % att hedemora är en bra bra ras

Tröstekram
Hedemorahöns

fräsen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 feb-12 kl 08:22 »
Inte skoj..
vart med om liknande men blev som tur var inte av med alla hönor.
Här var det illern som var skyldig, vi fick låna en slagfälla av jägarna för att ta den.
tre stycken har vi hittils fått stopp på, men vem vet hur många det finns.. Denna vintern som varit mildare/mindre snö har vi inte haft problem, men fällan står ständigt laddad.
In med äggen i kläckaren, det kommer kännas bättre när du har små duniga att ta hand om.

Bulan

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 28 feb-12 kl 08:54 »
Ditt inlägg kunde lika gärna vara skrivit av mig!!  :'(  Lider med dig och vet precis hur du känner!

Jag hade en otroligt härlig grupp med 10 hönor och tre tuppar, Dv kochin och silkeshöns samt två blandisar - underbara personligheter allihop. I oktober 2011 blev jag tvungen att åka in till akuten pga njurstensanfall. När jag kom hem på kvällen hade det redan blivit mörkt och min sambo gick snabbt ut och stängde till hönsen (men han tittade aldrig in i hönshuset). På morgonen när jag går ut för att släppa ut alla mina godingar....då är hönshuset helt TOMT, bara några fjäderhögar kvar  :'(   :'(    :'(   Vi tror att det var antingen Mink eller mård som varit framme och tömt hönshuset.

Jag kände precis som du en stor och tung sorg och tänkte att "nääe nu blir det inga mer höns". Men i januari återkom faktiskt lusten igen, jag saknade att ha höns sprättandes i trädgården, saknade deras hemtrevliga kackel på morgonen vid utfodring och saknade de nyvärpta, varma äggen. SÅ nu har jag en liten flock med blandisar, dv kochin och dv wyandotte igen   :D  MEN jag måste säga att min första flock står  mig fortfarande närmre hjärtat än denna...men det kanske är så med den första kärleken...

Jag hoppas ialla fall att du tar dig igenom sorgen och väjer att fortsätta med en ny flock och hade jag som du haft ägg med min första flocks fina gener att lägga i en kläckare, då hade jag inte tvekat en sekund!

Styrkekram till dig!

Bulan

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 28 feb-12 kl 09:14 »
Fy vad tråkigt. :( Jag hade själv in en mink för ett tag sedan som massakerade 18st fåglar för mig. Först ca 10st vid lunchtid mitt på dagen o en skadad, sedan var den i farten på kvällen o tog ihjäl två till, de var fortfarande varma så det måste hänt precis innan jag kom in, man virra runt i hönshuset helt i något panik blandat med chocktillstånd och bara böla o skrek massa fula ord och letade efter den som man visste kunde sitta och o trycka någonstans i hönshuset.  :-X In med de jag var mest rädd om i en hästtransport under tiden vi skulle säkra, men man hade ändå kvar ca 70 fåglar i hönshuset på ett ställe som den inte lyckats hitta in till än, man var livrädd att den skulle ta sig in. Ställde upp en fälla dagen efter... Som slog igen men ingen mink, utan den hade knatat vidare och dödat ytterligare några till, kycklingar o vaktlar i en kaninbur... Denna kaninbur blev också stället den dog på senare när den kom tillbaka och började äta på en kyckling jag lämnat, helt orädd var den. :/

Ett par veckor senare fångade jag en till mink i en fälla men som inte lyckats tagit sig in (men försökt) då vi säkrat mer.

Under vissa tillfällen under attacken kände man nästan som - "Jag orkar inte... Jag vill inte mer ... " men så börja man tänka på - "Hur skulle det kännas och vara utan mina fåglar? De har ju alltid funnits med mig under hela mitt liv och är mitt största intresse och har alltid varit... Hur skulle det vara om detta bara försvann, det skulle ju nästan vara som en del av mitt liv försvann..? ? ?. Nej, det vill jag inte"

Så, lägg i äggen i kläckaren, laga golvet, ut med fällor o fånga den jäkeln! En liten mink ska inte få sabotera allt!

Angående lustmördare så vet jag inte riktigt om det är det man ska kalla de. Detta mördande vad jag läst hör till deras överlevnad. Minken hör egentligen inte hemma här i Sverige (jippi, blir man ju ännu gladare av att något som inte hör hit springer runt o har ihjäl ens djur >:() utan har kommit hit genom pälsindustrin, djur har rymt o släppts ut. Där minken i vanliga fall lever så är det ont om mat under långa perioder, sedan kommer det en period med mycket mat, då gäller det att jaga så mycket som möjligt och lägga undan att leva på under den snålare perioden. Denna instinkt är ju såklart inget som bara försvinner av att den hamnar på ett ställe där det kanske inte är nödvändigt att hålla på o storjaga allt den får tag i utan de gör ju lika som de skulle gjort där den egentligen hör hemma vilket ställer till en hel del både ute i naturen o hos tamdjursägare.  :-\
"Min mink" som var inne och massakerade återvände ju efter ett par dagar till senaste stället den dödade på och som jag lämnade kvar bytena, för att fortsätta äta.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 28 feb-12 kl 09:18 »
Fyfan vad tråkigt.

Det enda jag kan rekommendera är att skaffa lite fällor och kanske en jägarexamen och ge dig ut på minkjakt.

Minken är ett jäkla gissel och SÅ onödigt.

Men man skall väl säga att det kan vara mård också.
Sätt fällan där den gick in undertill och så kan du ju även sätta dit en rörelsedetektor så du kan springa ut när den kommer. Diverse elstängsel kan hjälpa också.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #10 skrivet: 28 feb-12 kl 10:19 »
Nåt jag undrat över och letar efter på internet är hur små springor /hål som mink, iller etc kan ta sig igenom.
Visste man måtten så kan man ju kontrollmäta alla springor och ev sätta nät över skarvar och dylikt.

Om man är rädd för att sådana djur gnager sig in underifrån så kan man kanske köpa det riktigt kraftiga punktsvetsade nätet och
fasta det på golvplankorna INNAN Man spikar på golvbrädorna?

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 feb-12 kl 10:37 »
När vi hade problem med mårdar bet de sig in genom dörrar och loggolv. En äldre träbyggnad är troligen omöjlig att göra inbrottssäker med mindre än att man klär in den helt med nät. Vårt problem löstes inte förrän vi skaffade fälla.

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #12 skrivet: 28 feb-12 kl 10:46 »
 Funderar på det här med fällor, hur funkar dom  ??? Hur ser de ut storleksmässigt?
En grannes katt fastnade och dog i en fälla nyligen.
Det skall inte kunna hända, men det gorde det ju.... Jag har flera katter och de är ju lite som mina bebisar... Men vi har ju ochså iller runt omkring ... och massa goa hönor.... :-\

Ladda Kläckaren, man måste ha hönor till våren  :) inte ge upp!
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 28 feb-12 kl 11:35 »
Som en stor råttfälla ungefär, fast man sätter dem i en låda så att inte katter osv skall kunna ta sig in. Det är en grymt stark fjäder. Hönor tror jag inte är någon fara, men en liten katt kan nog i värsta fall fastna.  :-/

/M

FM

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 28 feb-12 kl 11:39 »
Funderar på det här med fällor, hur funkar dom  ??? Hur ser de ut storleksmässigt?
En grannes katt fastnade och dog i en fälla nyligen.
Det skall inte kunna hända, men det gorde det ju.... Jag har flera katter och de är ju lite som mina bebisar... Men vi har ju ochså iller runt omkring ... och massa goa hönor.... :-\

Ladda Kläckaren, man måste ha hönor till våren  :) inte ge upp!

Jag har skräck för fällor som dödar, nyfikna kattungar tar sig in och även stora katter i vissa. Min grannes katt hamnade (som tur väl i en 'levande fälla) men för henne var det en traumatisk upplevelse  :'( Men levande fällor och sedan en jägare som gör avlivningen borde vell va ett alt?

MvH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

fräsen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 feb-12 kl 11:51 »
Skickar med en varning om att höns kan dödas av dessa fällor!
Hände här förra vintern, en höna hade utan att jag märkt det rymt från hönshuset, troligen vid fodring och blev kvar i lagårn över natten.
Nästa morgon låg hon död i fällan:(
Nu har jag fällan i en bur så varken höns eller kattor kommer in.

Valmet

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 feb-12 kl 11:54 »
El-tråd runt hönshuset!
Sätt den lågt så att minken får en smäll om han
försöker nosa, gräva eller klättra.

Om det är problem med att hönsen kan komma åt tråden
så ha det bara igång på natten när hönorna är inlåsta.

Är det en mink på bilden?
Förutom labben alltså ;)

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #17 skrivet: 28 feb-12 kl 12:17 »
Det finns även sk. levande fällor.. där "bytet" fångas i en bur och måste då avlivas senare.. Bössa eller Pistol rekommenderas..
De måste "vittjas" morgon och kväll.. men kan vara ett alternativ om man har katt!!

Då kan man släppa ut katten om den går i fällan.. De brukar testa ett par gånger sen låter de bli fällan.

Fällor finns i olika storlekar oxå..
en del för mink.. en del för grävling och en del för räv..

Här tar vi Mink och Grävling i fälla och Räven på åteln med bössan.
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 28 feb-12 kl 16:07 »
Det finns ju som sagt tunnelfällor som fångar dem levande också. Nackdelen med dessa är att man måste vittja dem två ggr/dag.

Sen vill man inte hålla på för mycket med fällorna pga lukten, annars hade ju kunnat ha några slagfällor uppsatta när ni inte är på plats, och levandefällorna när man har möjlighet att vittja.

Sen kan det väl vara en bra introduktion till jakten för någon på gården :-) Jag skulle tro att det är ganska lätt att få t.ex. en Jack Russel Terrier att gå på mink/mård. Eller kanske en norrbottenspets eller finnspets.

Jag vet inte så mycket om minkjakt faktiskt. De blir väldigt sköna vantar i alla fall. Och mössor.

/M

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 28 feb-12 kl 16:43 »
Levandefångst är att föredra. Hönsen ses ju till morg och kväll så det tar ju max 1sek extra att titta på fällan i förbifarten.
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser