Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råg till hönsen  (läst 6908 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Råg till hönsen
« skrivet: 27 feb-12 kl 21:56 »
Har pratat med en gammal dam som haft höns länge och hon har gett hönsen råg som foder. Har hört att detta inte alls r bra men hur är era erfarenheter? Hon gav ca 50% råg och 50% korn plus ganska mycket potatis, morötter och gråärtor.
« Senast ändrad: 27 feb-12 kl 21:59 av Jonas från Backfors »
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Sirpa

• -
SV: Råg till hönsen
« Svar #1 skrivet: 27 feb-12 kl 22:46 »
Har pratat med en gammal dam som haft höns länge och hon har gett hönsen råg som foder. Har hört att detta inte alls r bra men hur är era erfarenheter?

Råg tråden (men den har du säker läst)  :)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=118339.0
Höns och Liljor i min trädgård.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #2 skrivet: 28 feb-12 kl 08:00 »
Råg tråden (men den har du säker läst)  :)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=118339.0

Den hade jag inte läst, smackade bara upp ett nytt ämne sdär som man inte ska göra :) Men nu har jag läst tråden och uppfattar det som om det inte alls är bra för hönsen. Mycket intressant då denna dam gett dem en råg/konrlandning under mycket lång tid och enligt henne inte haft några som helst problem med sjuka eller dåliga höns. Nu menar inte jag att man ska ge råg, men det är intressant att hon gjort det och ändå har hönsen klarat sig så bra!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 02 mar-12 kl 11:12 »
Hm... alltså:

1. Råg är giftigt för höns

eller

2. Råg är svårsmält och tar plats för nyttigare föda

Vilket gäller???

Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #4 skrivet: 02 mar-12 kl 15:18 »
Kan inte tänka mig att det är giftigt, då skulle ju tantens höns inte överlevt såhär länge(hon har haft hand om hönsen sen hon var tolv år och är över 80 idag!).
www.backforsgard.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser