Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur mycket klarar hanen  (läst 3299 gånger)

Harriet S

hur mycket klarar hanen
« skrivet: 25 feb-12 kl 07:32 »
Jag ska nu ikväll få hem en hane för att para mina honor. Om man använder samma till alla, hur mycket orkar han? Behöver han vilodag mellan om han får gå ett dygn med varje hona? Eller klarar han alla i ett svep så jag bara ska sätta ihop dom, invänta parning, och sen in med nästa hona? Jag vill gärna få kullarna så tätt som möjligt om det nu blir några.

Gille

• -
SV: hur mycket klarar hanen
« Svar #1 skrivet: 25 feb-12 kl 07:51 »
Hur många honor rör det sig om? Ras? Erfarenhet?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Harriet S

« Svar #2 skrivet: 25 feb-12 kl 07:56 »
Jag skrev "alla", och det låter ju som massor ser jag nu.... Det är bara 3 st. Det är erfarna jätteblandningshonor och en oerfaren belgisk jättehane.

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 feb-12 kl 08:26 »
Jag har alltid övervakat parningarna och tagit ut honan efter ett par ordentligt genomförda parningar, eller när honan börjar springa undan för hanen. Det brukar ta ett par minuter. Tre honor klarar hanen på samma dag - en på morgonen, en på middagen, en på kvällen  ;). Då får han några timmars paus mellan dambesöken.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 feb-12 kl 09:26 »
Honorna släpps in till hanen,(en i taget),man märker rätt fort om hon är med på det hela. Jag har betäckt 10honor med samma hane på en dag,3parningar på varje villig,sen upprepar jag det dagen efter.
Fjäderfän och kaniner

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 25 feb-12 kl 11:02 »
Jag har alltid övervakat parningarna och tagit ut honan efter ett par ordentligt genomförda parningar, eller när honan börjar springa undan för hanen. Det brukar ta ett par minuter. Tre honor klarar hanen på samma dag - en på morgonen, en på middagen, en på kvällen  ;). Då får han några timmars paus mellan dambesöken.
Precis. 3 är inget problem ens för en nybörjare.

Harriet S

« Svar #6 skrivet: 25 feb-12 kl 16:49 »
Tack för svaren. Då får han sitta och göra sej redo i natt så kör vi i morgon bitti!
Grimbart: nyfiken, av de 10 parade honorna, hur många kullar blev det?

Harriet S

« Svar #7 skrivet: 26 feb-12 kl 09:50 »
Han var ingen hingst den här pojken. Hona 1 red på honom så han blev alldeles förskräckt. Nästa snälla hona gömde han sej för, och hona nr 3 fick åxå in och hälsa på honom, och med pussar och gosiga knorr-ljud försökte hon förföra honom, medan han satt och gömde sej med huvudet in i ett hörn. Stackars gosse. Försöker igen en annan dag...
Mina hanar jag har haft förut har alltid parat vare sej honan varit brunstig och villig eller ej, så jag blev förvånad. Men som sagt är han oerfaren så det kanske blev lite läskigt.
« Senast ändrad: 26 feb-12 kl 09:59 av Harriet S »

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 feb-12 kl 10:04 »
Men lille gubben då! Hur gammal är han? Prova att ställa hans bur tätt intill en bur med hona i så han kan se henne, höra och lukta.

Harriet S

« Svar #9 skrivet: 26 feb-12 kl 12:34 »
Han är några år i alla fall, vet inte exakt.
Ska prova ditt tips.

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 feb-12 kl 13:02 »
Några år, oj då! Jag trodde det rörde sig om en unghane på några månader. Är han frisk, inte ont någonstans och vid normalhull? Vad har han fått för foder? Om inget sådant finns att åtgärda skulle jag låta hans bur vara tätt omgiven av "honburar," om han inte blir negativt stressad av det. Kan han ha blivit svårt biten av annan kanin någon gång tidigare, månn tro?
« Senast ändrad: 26 feb-12 kl 13:05 av Sussilo »

Harriet S

« Svar #11 skrivet: 27 feb-12 kl 07:13 »
Han är vad jag vet frisk och äter pellets, enligt ägaren sällan eller inget hö, det ratar han.
Han har aldrig varit med andra kaniner men sexlusten borde väl finnas där när han väl får chansen ändå. Jag vill gärna få till ungar så snart som möjligt, tycker du att jag på en gång ska byta hane eller är han värd att väntas(kanske länge) på?

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 feb-12 kl 09:00 »
Ser att hanen testades med honor dagen efter att han kommit till nytt ställe, ny bur, nya dofter osv. och han har aldrig varit med andra kaniner tidigare. Kanske behöver han först lugna sig efter transport och vänja sig vid den nya omgivningen/buren och att ha andra kaniner runt omkring sig? Har du känt igenom honom, ryggrad, ben, tassar, kollat tänder, klor och att han har den "utrustning" en hane ska ha?

Jag vet inte vad det är för slags pellets han äter. Men det låter inte normalt att han inte äter hö utan äter sig mätt på pellets. När han installerat sig skulle jag gradvis ta bort hans pellets så han lär sig äta hö som borde vara basfödan så här års. Ris och grenar är bra och nyttigt gnagmaterial.  Om du ska "vänta" på honom eller inte måste du själv avgöra, men jag skulle ge honom tid att vänja sig vid sitt nya ställe innan han fick ta emot honor :).

« Senast ändrad: 27 feb-12 kl 11:24 av Sussilo »

Gille

• -
« Svar #13 skrivet: 27 feb-12 kl 17:24 »
Han var ingen hingst den här pojken. Hona 1 red på honom så han blev alldeles förskräckt. Nästa snälla hona gömde han sej för, och hona nr 3 fick åxå in och hälsa på honom, och med pussar och gosiga knorr-ljud försökte hon förföra honom, medan han satt och gömde sej med huvudet in i ett hörn. Stackars gosse. Försöker igen en annan dag...
Mina hanar jag har haft förut har alltid parat vare sej honan varit brunstig och villig eller ej, så jag blev förvånad. Men som sagt är han oerfaren så det kanske blev lite läskigt.
Ja det där är risken med en för villig hona till en oerfarenh hane. Man får snabbt vara framme o lugna henne, så han inte blir skrämd o kommer till. Nästa gång du testar, vänta med den ivriga honan.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #14 skrivet: 29 feb-12 kl 12:32 »
Man riskerar inte bara att skrämma honom halvt från vettet genom att direkt efter flytt sätta in honom till en brunstgalen hona, utan framför allt riskerar man att få in obehagliga sjukdomar om man struntar i karantän. Detta är en vanlig företeelse vad jag förstått, varför har ni så bråttom gott folk? Kaniner reproducerar sig fort men en besättning som faller tar lång tid att bygga upp igen, för att inte tala om det lidande som djuren får utstå.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Harriet S

« Svar #15 skrivet: 01 mar-12 kl 07:20 »
Ja, man gör många misstag säkert när man inte tänker efter. Att jag hade bråttom beror på att jag länge letat hane utan resultat och det var meningen jag skulle ha leveransklara ungar till ett visst datum. Så nu när jag äntligen fick tag i en hane litade jag på att han var frisk och tänkte att vi kör på en gång. Men så blev det ju inte...
Denna hane får dock slippa undan nu och åka hem. Han tittar inte på någon hona ens utan håller sej på sin kant. Och nu har jag fått veta att han har varit med andra kaniner och aldrig velat ha något med uppvaktande honor att göra i sitt gamla hem heller. Totalt ointresserad och inbunden.
Så hade jag vetat det här innan hade han sluppit komma hit alls.
Men nu är jag en erfarenhet rikare får jag tänka så kanske jag är klokare nästa gång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
Kycklingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser