Risker finns överallt, man låter inte bli att köra bil trots att bara i Sverige har ca 30000 dött och fler gånger fler skadats.
Ibland hanteras risker alldeles fel, som när man vaccinerar millioner mot svininfluensa, för milliarders av kronor, och troligen inte mer än 0 räddades av det, men 150 andra fick livet mer eller mindre förstört.
Det är förståss klokt att informera sig. De flesta som håller lite fjäderfä, låter dem ju gå ute och plocka mycket föda själv, det är liksom inkört, och vi oroar oss lätt för det som inte är vanligt och är nytt.
Skulle man läsa på en webb-sida att höns kan dö om de inte får steriliserad fabriksmat, skulle folk inte mycket tro på det. Denna "färdigmat" har ju ställt till svåra salmonellautbrott. Eftersom man är van vid att höns äter allting ute, kan man hantera detta, eftersom man är van vid företeelsen.
Risken att bli sjuk av att äta fjäderfä, är ju inte liten när man köper i butik, krävs speciella åtgärder med redskapen när de tillagas. Av rent andra skäl äter jag aldrig köpehöns, och jag har satt i mig mycket fjäderfä som ätit både mask, larver, hushållsavfall, utan att jag kan minnas att jag blivit sjuk en enda gång, trots att jag ofta slarvat med köksredskapen.
Det kommer inom en inte alltför lång framtid, att bli nödvändigt, med andra lösningar för djurfoder till höns och svin, då spannmålen mer och mer får reserveras till människoföda, importerat kraftfoder, och handelsgödsel kommer att bli allt kostsammare.
Vaktlar klarar sig illa på enbart vegkost, och fiskmjöl är inte en vara som kommer att bli billig (eller är). Ett bra alternativ är då mjölmask, det är ju inte så nytt och inte så känslomässigt laddat som fluglarver, lätt att odla. Odlad andmat kan man ge fjäderfä och svin till en viss del, utan att foderstaten blir degraderad. Man får då
om man har få höns, enklast köpa en uppblåsbar barnpool, gödsla den enligt vad som finns utprovat i asiatisk och amerikansk forskning (hönsgödsel i detta fall), och
skörden per yta överstiger vida allt annat som man kan tänka sig flera gånger om.
Jag kollade för några år sen att ge några höns groddat spannmål och kompostmask enbart, såg ingen viktminskning eller lägre äggproduktion. (beträffande äggen kom det faktiskt några fler än från jämförelsegruppen). Antalet var få, så slumpen kan spela in, men det visade ändå att man kan skaffa allt foder genom egen insats.