Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Musätande höna?!  (läst 9269 gånger)

MittUtopia

• Skåne
Musätande höna?!
« skrivet: 17 feb-12 kl 18:14 »
Nu är jag förvirrad- eller så är min höna än mer förvirrad!
-Hon jagar, dödar och försöker äta möss?!
Idag lyckades jag få den ur näbben på henne (efter en massa jakt runt i stallet).
Detta är väl inte normalt?!

Dom har ALLT foder man (jag) kan tänka sig(mig)... Och fri tillgång!
Värp, hel havre, hel vete, grönt hö i småklipp, matrester i mängder, kokar pasta till dom varje dag och dom får en stor påse ärtor, lika stor påse majs, snäckskal, multivitaminer i vattnet... Då och då får dom undelatblandning (egentligen vaktlarnas) och så knaprar dom i sig kaninernas pellets så mycket dom kan.
Daglig fri utevistelse med allt vad dom hittar då att picka i sig, granitsten för krävan vid helt spannmål, sandbad...
Får ofta höra att dom är bortskämda-

-MÅSTE HON DÅ ÄTA MÖSS!!!???
äcklo-höna...  :-X

Någon som vet ifall detta är "normalt"/"vanligt"?!
-Ditt liv är summan av alla dina val-

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Musätande höna?!
« Svar #1 skrivet: 17 feb-12 kl 18:18 »
Det är nog normalt, min brorsons lilla dv. kochin dödar möss. Hönsen vill väl ha maten ifred >:D

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 17 feb-12 kl 18:20 »
Inte så ovanligt =)

Chicken Attacking and Eating a Mouse

Chicken eats Mouse

http://youtu.be/tSXNIH3cOM0
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 17 feb-12 kl 18:30 »
Tuppen Banditen förrförra hösten. ;D Även en del ankor tycks gilla möss.  :-X

Hum... Prydfjærfe, första bilden...? Vad är det för djur tuppen fångat, är det en mus/råtta?  ??? Ser ju lite ut som en harunge eller något annat konstigt? ::) Eller så är det jag som ser helt fel. ::)
« Senast ändrad: 17 feb-12 kl 18:34 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nybo

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 17 feb-12 kl 18:33 »
Av alla höns jag har så är det en Brahma höna som ägnar sig åt denna aktivitet på sommaren, att jaga eller att ta katternas möss. Vill inte veta vad hon gör sen....

Tingeling

• -
« Svar #5 skrivet: 17 feb-12 kl 18:34 »
Jag hade en höna som käkade upp en kopparorm.....sög in den till sist som spaghetti...  :o
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 feb-12 kl 18:38 »
Nä, det är inget konstigt. Mina har dödat en, men åt inte upp den. Och så fort de hittar en ute som katten lämnat springer de runt med den tills den är slut, även om den legat och blivit äcklig :-[
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 17 feb-12 kl 18:43 »
Hon uppskattar väl en god jakt, precis som många människor, trots att de har mat på bordet...

Mina hönor har fångat och ätit möss, men ännu oftare snor de katternas byte, smidigare så.... Fast vi talar tyst om det när vi säljer ägg till släkt och vänner...

Kopparormar är också en favorit... det brukar börja med att en springer runt med den, sen tar en annan den och kvar blir kanske en liten bit till första hönan och så håller de på...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #8 skrivet: 17 feb-12 kl 18:54 »
Jag har sett mina hönor jaga och äta rätt stora grodor, och när katten kommer med en mus är de MYCKET intresserade.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 17 feb-12 kl 20:43 »
Förmodligen både nyttigare och mer naturligt för hönan än matrester och spagetti  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

MittUtopia

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 17 feb-12 kl 21:49 »
Förmodligen både nyttigare och mer naturligt för hönan än matrester och spagetti  ;)

Dom ÄLSKAR spagetti. Brukar bli en frukostskål full om dagen.
Hönsen blir skogstokigt glada för sina matrester (bara veg.) även om det inte är lika naturligt och nyttigt som en mus... Nyttigheter får dom också/ändå.
Antar att jag får blunda nästa gång så dom får äta sina (äckliga) möss också.

David97

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 feb-12 kl 21:56 »
Dom kanske saknar kött i sin kost? Precis som vi människor, behöver höns mycket protein, o det får man ju från kött, mina får alla matrester från huset.. (Inte otillagad lök o potatisskal)

Gamina

« Svar #12 skrivet: 17 feb-12 kl 22:04 »
Mina höns håller ner musbeståndet i huset genom jakt. Jag har sett dem förtära 3 möss och det är nog inte många % av det totala antalet. Mina hönsn är dock inte så beskedliga som de som visas i filmerna som lagts in ovan. Alla ska ha musen och ingen ger sig så det går livat till. Den höna som får tag i en stor bit går på en nit eftersom hon inte har en chans att svälja den innan någon annan snor den.
Genbank för Gotlandshöns

MittUtopia

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 17 feb-12 kl 22:17 »
Men blää vilka bilder jag fick i huvudet nu hahaha! ;D  :-X
Jo, jag tänkte på det där med kött- dom äter ju mask och annat dom hittar ute och i värp finns det väl en hel del protein?!
De går ju inte direkt utan något?!

Nu vet jag ju att det är något inte så ovanligt med höns-katter.. Så då får jag väl se åt ett annat håll när dom sliter mössen i stycken.

PÅ TAL OM kött till höns förresten!
Ska man eller inte ge dom kött-mat-rester?
Ytterligare en förvirrande sak där vissa säger nej och andra ja.
Någon säger att man inte får?!
Vilket gäller?!

(potatisskalen och löken räknas till grisarnas rester här... Men någon gång har jag kokt lite skal till hönsen också men det är huvudsakligen inte deras)

Vurre

« Svar #14 skrivet: 17 feb-12 kl 22:18 »
Det är väl utmärkt att hon ser till att skaffa sig det protein hon behöver på egen hand. Höns är ju liksom inte vegetarianer, eller hur?

Bra höns är bra födosökare. Dessutom hjälper hon till att hålla nere skadedjuren.

Jag förstår inte var problemet ligger.
« Senast ändrad: 17 feb-12 kl 22:21 av Vurre »
snus? vad är priset på en pris?

David97

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 feb-12 kl 22:24 »
Det med att ge höns kött, det gör INGET! Jag ger de alla matrester (Nu kommer vissa ta mej som en idiot när jag säger detta, men), jag ger dem även kyckling-rester. Dom tackar o bugar.. Sen så är det ju dehär reglerna.. ''Ge inte kött som börjar på F'' (Fisk, Fågel, Fläsk) Men hönor är allätare, så varför inte? Mina har iaf inte dött.. Så det är bara strunt säger jag! Samma dethär, ge inte hönsen mat på golvet (Hygienskäl) MEN! Ute i det fria? Är väl inte så fräscht heller? Men där äter alla djur fritt..

(NEj, jag ger inte all mat på golvet, men ibland kan jag slänga in en näve med havre, eller matrester etc.. Det kanske är en-3 ggr i månaden.. O då när det är rent.)

lena70

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 feb-12 kl 22:34 »
På sommaren brukar jag gräva upp en massa maskar ur jorden, och gå och servera hönsen, det brukar vara mycket uppskattat..Men RÅTTOR OCH MÖSS??? Har aldrig sett höns äta det..(annars har de gjort det, när jag inte har sett??) Låter lite osmakligt, jag menar vi äter ju ÄGGEN efter dom!!!...(Och det man inte vet om, det lider man INTE av, som min mamma brukar säga..) haha..Ger mina höns  med spagetti och andra matrester, ifrån middagsbordet..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 17 feb-12 kl 22:42 »
Sen så är det ju dehär reglerna.. ''Ge inte kött som börjar på F'' (Fisk, Fågel, Fläsk) Men hönor är allätare, så varför inte? Mina har iaf inte dött..
De där "reglerna" gäller möjligen hundar, och har att göra med rädsla för att benen ska splittras och skada mag-tarmsystemet.

Har skrivit detta oändligt många gånger: Det är olagligt att ge hönsen kött, även om man bara äter äggen själv. Så om man nu bryter mot reglerna, fast man känner till dem, eftersom det ju skrivs här på hönstavlan minst en gång i veckan, så kan man ju åtminstone vara klok nog att inte berätta det.

Att erkänna i skrift att man gör något olagligt är ju faktiskt ganska korkat.

Höns är allätare, javisst, men i Sverige har man bestämt att livsmedelsproducerande djur inte får äta sådant som innebär hög ökad smittrisk, alltså får man inte ge köttmjöl till grisar och höns, ej heller matrester som innehåller kött, eftersom risken för smittspridning då bedöms som hög.

Däremot så är det skillnad på sådant de äter ute, det är inte förbjudet. Men säljer man större kvantiteter ägg så ska de testas, så att man inte sprider salmonella.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #18 skrivet: 17 feb-12 kl 23:36 »
F-grejen är en myt. Okokta ben är ingen fara, däremot kokta ben från vitt/rött blir hårt och sprött.

Att dina höns föredrar rå föda är ju naturligt :-). Kul att dom har instinkterna kvar.
//Lina

Eurydike

• Småland
« Svar #19 skrivet: 18 feb-12 kl 09:00 »
F-grejen är en myt. Okokta ben är ingen fara, däremot kokta ben från vitt/rött blir hårt och sprött.
En myt är det ju inte. Men det gäller enbart i tillagad form.   ;) ;D
Inga råa ben splittrar sig och blir vassa, de är relativt mjuka och nyttiga.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlklot, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser