Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kamin i växthus -dumt eller bara onödigt?  (läst 20289 gånger)

greenroomer

• Växthusodling / nyttoväxter
    • -
    • Byggande av växthus, från tanke till handling
Kamin i växthus -dumt eller bara onödigt?
« skrivet: 13 feb-12 kl 23:40 »
Har länge gått och grynnat på hur man med vedeldning kunde åstadkomma frostvakt i växthuset. Att sätta in en gjutjärnsspis är ju inte till mycket hjälp eftersom värmen e slut när veden har brunnit opp.. Man kan ju mura en spis själv men då ställer det vissa krav på grunden osv. Det finns ju vattenmantlade spisar men de e dyra. Man kan ju förstås sätta en ordentlig gryta med vatten på vedspisen som uppvärms när man eldar i spisen (kanske man kunde uppvärma (bastu)stenar, tegelstenar, sand eller annat..)?

Därför frågar jag er -har ni fiffiga system för att hålla värmen (frostvakt) under kalla nätter? Ny syftar jag på vedeldade lösningar eftersom vedtillgång inte är något problem. Dessutom är vedeldning rätt meditativ och i växthuset kunde vedeldning vara en mysfaktor till och med. Vet också att byggnadstillsynsmyndigheterna har vissa normer och regler kring vedeldning men det löser jag sedan..

Mitt växthus hittas här i min lilla växthusblogg, ifall den kunde ge er några ideer: http://greenroomer.blogspot.com/
Bättre att ha det ungefär rätt än exakt fel
Besök gärna min lilla växthusblogg: www.greenroomer.blogspot.com

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Kamin i växthus -dumt eller bara onödigt?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-12 kl 23:49 »
Vad du än gör, gör det inte med öppna vattenbehållare, du kommer att få en fantastiskt fin islager på insidan av alla fönster.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-12 kl 01:27 »
när min syster köpte sin gård så var det en odlare som bott där förut och han hade satt upp 3 stora växthus med mur en bit upp och 2 rader med rör och som gick till någon vedeldad histora, vet inte vad det var för tyvärr gick inte växthusen att rädda så allt kastades bort förutom murarna och rören. detta var i norra skåne och han hade odlat året runt.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 14 feb-12 kl 01:48 »
Titta pa aldre tradgardsbocker sa far du manga bra tips om hur man gjorde forr. Nu ser det ut att vara forsent for dig men standardlosningen ar ju ett varmegolv, alltsa att du leder ut roken fran en kamin i kallarniva genom ett teggelgolv. Som en liggande kakelugn typ. Ett annat alternativ ar att dra en vattenledning eller tva runt vaxthuset i knahojd, som du kan koppla till en vattenmantlad kamin. Dyrt. Du kan ocksa bygga en varmebank, ta en langsida och bygg en bank i tegel med rokkanaler, inte lika jamn spridning som golvvarme. Du kan ocksa gora odlingsbaddar pa enbart godsel, det kan lagga till nagra grader i huset.

Faktum ar dock att sma vaxthus som ligger avskilda fran boningshuset sallan ar uppvarmda.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 feb-12 kl 11:01 »
Jag har tunnor med vatten i, som är svarta, och det håller frosten borta ganska långt in på året.
Vattnet blir varmt under dagen.

Har man plats, lägger man en låg behållare med  i växthuset  ca 50 cm hög och några kvadratmeter stort (beroende på växthuset).
Först hälles en saltlag i, sedan ett tunt plastskikt och vanligt vatten öses försiktigt över ca 25 cm.  saltlagen är tyngre än vatten och då djupet är litet, kan plasten behövas för att förhindra konvektion. Värmen i saltlagen kommer att sakta läcka ut under natten.
Om det är solsken, kan vattnet bli väldigt varmt. Man har gjort försök i Finland med goda resultat.

Med en större soldamm utanför huset, som är tre meter djup, kan hela växthuset bli varmt under hela året, och även din bostad.
I sydliga länder är detta på stark frammarsch. Försök i Finland på 60 graders latitud, visar att 300 kvm räcker för att värma ett hus, värmepump kan behövas på slutet av säsongen vid strängare vintrar, då bottenvattnet kanske är 17 grader.

En soldamm är en damm där man med saltgradient, får varmt vatten att bli tyngre än kallt, därför blir värmen isolerad i botten, och kan lätt hålla en temperatur på 80 grader celsius, mot slutet av sommaren. Det betyder att ca 300 kubikmeter vatten håller 80 grader i en sådan damm.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

greenroomer

• -
« Svar #5 skrivet: 14 feb-12 kl 14:29 »
Tack för många fina ideer!

Jag har sand under mitt stengolv vilket är väldigt enkelt att jobba med. Att leda en varmvattenslinga in i sanden kunde ju vara ett sätt att lagra värmen i sanden och stengolvet. Hur man sen får värmen överförd från vedeldning till vattenslingan är en annan femma. Men det går ju förstås.

glashusen.se

• glashusen.se
    • -
    • glashusen
« Svar #6 skrivet: 03 sep-13 kl 10:05 »
Som frostvakt är det nog onödigt bökigt med en kamin.  Finns bättre alternativ till det. Dock skulle en kamin vara värt om man vill använda växthuset på vintern t.ex. för enstaka fester, men ganska omständigt med installation.

Gottfrid

• -
« Svar #7 skrivet: 24 jan-14 kl 21:36 »
Jordvärme ;D En begagnad vedpanna som kopplas till en acktank.Så gräver du ner golvvärme slang.Schunta ut en 30 grader så borde det bli lite varmt i jorden.

pindel

• Småland
« Svar #8 skrivet: 27 jan-14 kl 10:30 »
Vi har kamin i växthuset. En sån där liten grön emaljerad sak. Väggen vid kaminen är murad, och rökröret går på utsidan av växthuset från ca 120 cm höjd. Dum idé! Röret blir väldigt varmt, och den värmen hade vi gärna haft inomhus. Så ett tips är att ta vara på rökvärmen, absolut!

Annars har vi en stor gryta med vatten på kaminen, och den håller ju värmen bra. Ärligt talat trodde jag vi skulle elda oftare, men då värmen inte stannar så bra så blir det mest myseldning. Vi sitter ofta och äter i växthuset under vår/sommar/höst och det är bra med kaminen då. Frostvaktandet har liksom inte blivit så mycket av. 

bo_i_dala

« Svar #9 skrivet: 27 jan-14 kl 11:59 »
Hej!

Självfallet är en kamin i växthuset en bra ide!! Vattenburet enklast men kräver investering (arbete och/eller pengar)

Var i Turkiet i höstas, där hade man vedeldade kaminer med väääääldigt långt rökrör inomhus som till slut gick ut genom vägg/tak- värmde bra.

Det gäller för dej att få något som ackumulerar värmen- det går att stapla tegelstenar bakom/vid sidan av kaminen så att dom värms upp för att senare avge värmen.

Vikingarna hade en rökgång i marken längs i princip hela långhuset, som värmde- var säkert ett litet h-vete att få bra drag i men har det väl börjat så funkar det säkert.

mvh/ bosse

ptr51

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 jan-14 kl 14:25 »
Den här killens projekt kanske kan va inspirerande, en som bygger ett geodome växthus och har spelat in en youtube serie, här är delarna där han bygger isolerad grund med värmeslingor från en hemmagjord pelletseldad raketspis:

Del 5: https://www.youtube.com/watch?v=Y8_sGSmyaRY
Del 6: https://www.youtube.com/watch?v=FTzpEB8-4EU
Del 7: https://www.youtube.com/watch?v=sNIhxGjVcSM

greenroomer

• -
« Svar #11 skrivet: 31 jan-14 kl 22:55 »
Tack än en gång för alla tips!

Tror definitivt att jag kommer jag att bygga en vedkamin i växthuset. Dels för växternas skull (frostnätterna i början av sommaren) och dels för att det är skönare att vistas i växthuset (jfr fester o.dyl) när man har lite varmare där.

Richard

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 feb-14 kl 19:24 »
Visst är värme nödvändigt ,vill man ha plusgrader året om,men en vedspis?
Varför inte en bioetanolkamin?Man slipper en skorsten kaminen kör oxå på rödsprit(100 kr 4 liter)

Znibban

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 10 nov-14 kl 11:15 »
Den här killens projekt kanske kan va inspirerande, en som bygger ett geodome växthus och har spelat in en youtube serie, här är delarna där han bygger isolerad grund med värmeslingor från en hemmagjord pelletseldad raketspis:

Del 5: https://www.youtube.com/watch?v=Y8_sGSmyaRY
Del 6: https://www.youtube.com/watch?v=FTzpEB8-4EU
Del 7: https://www.youtube.com/watch?v=sNIhxGjVcSM

Oh wouwwwwwww. Undrar vad detlilla bygget kostade  :P
Så vackert och läckert och med solceller......vilken dröm

calleve

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 26 jan-15 kl 12:14 »
Här finns några varianter med kaminer, både runda o fyrkantiga
http://u9684038.fsdata.se/?product=lustvaxthus-11-m%C2%B2-med-skjutdorr

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser