Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket äter hönor?  (läst 11801 gånger)

mammazan

• Västmanland
Hur mycket äter hönor?
« skrivet: 12 feb-12 kl 15:51 »
Jag har i mitt hönshus 3 vuxna hönor, 1 vuxen tupp, 1 6månaders tupp och 5 st 5veckors kycklingar, alla Kindahöns. Jag tycker att de äter så lite... Hur mycket kan man räkna med att en kyckling äter om dan? En vuxen höna som värper ca varannan dag?  Kan ju vara så att de är helt normala, men att jag överskattar deras foderbehov...

Xoot

• Gäst
SV: Hur mycket äter hönor?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-12 kl 15:59 »
Lovar att hönsen äter när hunger uppstår. ;)
Det som kan vara mer intressant är då vilket foder du ger.

Värpfoder, vete, korn, allfoder, kycklingstart, olika sorters opti, från hushållet och liknande finns ju att välja på.

Här skvätts mer ut än vad som äts. Ju kallare det blir ju mer mat försvinner.
Unghöns, alltså kycklingarna om några veckor, äter oftast som sista dagen är kommen.

Överlag äter mina höns rätt lite och tacksammast är förstås plånboken.
Mysken däremot skyfflar in riktiga lass. Men det verkar gå i perioder oavsett kyla.

mammazan

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 12 feb-12 kl 16:11 »
Ja, jag ska nog försöka lita på att de inte svälter ihjäl frivilligt :) De får allfoder, hel havre, matrester och torkade nässlor. Att åtgången minskat (som jag tycker iallafall) kan kanske bero på att jag satte in värmelampa när kycklingarna flyttade in?

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 feb-12 kl 16:34 »
Blir säkert bra. Om hönsen plötsligt dör så är det iaf inte pga svält. :)
Nu är jag oftast snabb med att tipsa om värpfoder, men du får ju fler ägg, så varför inte. :)

Jag ger fenix hel veg brun(värp) och vete/havre/korn i obegränsad mängd.
Händer att jag slänger in lite från hushållet. Mest sallad, bröd och majs.

Hur kallt har hönsen det? Mina får plusgrader men väldigt lite sådana.
Händer att det blir 1-2-3minusgrader om det rör sig över -15grader utomhus men det är sällsynt här.

mammazan

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 12 feb-12 kl 16:41 »
Med värmelampa håller det sig runt nollan, även om det är många minus ute.

Hur stor skillnad är det på allfoder och värpfoder? Kycklingarna är 5 veckor, när kan jag byta till värpfoder med hänsyn till kycklingarna? Tar de skada av att inte få startfoder mer än de första veckorna? Jag tycker att det allra bästa egentligen är att de får vara i flocken redan från början, men hur gör man med foder då?

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 feb-12 kl 17:24 »
Alla kycklingar som blivit till här har alltid fått krossat värpfoder tillsammans med mycket bröd och majs.
Egentligen innehåller det för mycket kalk till så små kycklingar men alla genom tiderna har faktiskt överlevt.

Men om man ska vara korrekt så är nog Allfoder bättre till dina kycklingar.
Men sen finns ju kycklingstart eller vad det heter som många kör med. Låter ju bättre.

Höns är rätt duktiga på att äta av just det fodret som djuret behöver just då. Alltså känner av sin brist.

Angående rätt foder till kycklingarna och när övergången kan ske får någon annan mer insatt svara på. :)
Om det går att hålla kycklingarna tillsammans med resterande höns redan från början så tycker jag du gör rätt.

Här blir det gärna bråk så kycklingarna blir först släppta med resterande vid ungefär 3månader.

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 feb-12 kl 17:29 »
Koka gärna ägg till kycklingarna, det är nyttigt för dom, men ge dom bara den kokta gulan, mossa den med en sked..Brukar vara mycket uppskattat!!

mammazan

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 12 feb-12 kl 17:52 »
Tack för alla svar! Det är inte lätt det här med höns, men ack så roligt! :D. Ska försöka lära mig att tänka att höns ju faktiskt existerat och överlevt under långa tider och under mycket svårare förhållande.... Mina höns, och framför allt den vuxna tuppen är så fantastiskt duktiga på att ta hand om kycklingarna, så det vore trist att separera dem pga att de inte kan leva på samma mat!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 12 feb-12 kl 18:29 »
Det är bättre att hönorna äter startfoder än att kycklingarna äter värpfoder. Man får bara se till att hönorna har tillgång till snäckskal.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

mammazan

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 12 feb-12 kl 18:40 »
Så långt tänkte jag inte... :-[ Ibland är man bra korkat....

shelale

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 08 mar-12 kl 17:30 »
Koka gärna ägg till kycklingarna, det är nyttigt för dom, men ge dom bara den kokta gulan, mossa den med en sked..Brukar vara mycket uppskattat!!

Varför ska man bara ge gulan? Jag har kläckt fram kycklingar flera ggr och har gett hela ägg men hackat allt i pyttesmå bitar De har ätit allt och alla har överlevt då. Är det nåt ämne i vitan som de inte får äta?

lena70

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 mar-12 kl 09:22 »
Fick lära mig det på mitt förra jobb..Endast gulan, den skulle vara rena vitamin/mineralbomben för en liten kyckling..Varför inte ge vitan ochså?.Bra fråga,Vet inte, det får någon annan svara på..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 10 mar-12 kl 09:26 »
Beroende på storlek, temperatur, om de värper, om det är växande djur osv, så äter en höna 0,75-1,5 dl spannmål eller färdigfoder (allfoder, värpfoder eller vad man nu väljer) per dag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 10 mar-12 kl 09:34 »
Alla kycklingar som blivit till här har alltid fått krossat värpfoder tillsammans med mycket bröd och majs.
Egentligen innehåller det för mycket kalk till så små kycklingar men alla genom tiderna har faktiskt överlevt.

Men om man ska vara korrekt så är nog Allfoder bättre till dina kycklingar.
Men sen finns ju kycklingstart eller vad det heter som många kör med. Låter ju bättre.
Angående rätt foder till kycklingarna och när övergången kan ske får någon annan mer insatt svara på. :)
Bli inte sur nu men uttrycket "att kycklingarna överlevt" är ju väldigt fånigt.

Dom faller ju inte automatiskt ner döda av att äta för my kalk (eller jo dom kan göra det men det är sällsynt och drabbar då ev. bara nått enstaka ungdjur som är så pass gammalt att den ska till att börja värpa, ingen späd liten "pyckling").
Det dåliga är att skadorna efter för my kalk eller för my protein till kycklingar, kommer först när hönan är vuxen och hamnat hos en ny ägare t.ex

Värp foder ska användas till precis som det heter höns som börjat värpa  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mammazan

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 11 mar-12 kl 18:52 »
Beroende på storlek, temperatur, om de värper, om det är växande djur osv, så äter en höna 0,75-1,5 dl spannmål eller färdigfoder (allfoder, värpfoder eller vad man nu väljer) per dag.

Tack för detta! Inser då att mina hönor helt enkelt är väldigt normala!  :D

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #15 skrivet: 18 mar-12 kl 18:32 »
Om du har kindahöns lär du inte behöva något värpfoder. dessa ruvtokiga hönor klarar sig bra på spannmålskross och matrester. Till mina kycklingar mixade jag krossen då jag var för "snål" att köpa kycklingfoder. Det funkade alldeles utmärkt. Vi gick från 6 kindahöns i april till 25 i september. De klara några minusgrader i hönshuset men se till att inte vattnet fryser. Matintaget sköter de själva
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser