Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har jag nu gett mig in på?  (läst 7994 gånger)

tinna.m

• Skåne
SV: Vad har jag nu gett mig in på?
« Svar #20 skrivet: 09 feb-12 kl 20:18 »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #21 skrivet: 09 feb-12 kl 20:35 »
Tack för länken! :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

mig

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 09 feb-12 kl 20:39 »
Usch.. jag blir ju sugen. Skulle ju inte odla något i år, men........

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #23 skrivet: 14 feb-12 kl 20:50 »
Jag kunde inte hålla mig. :D I fröpåsen för Stevia fanns 15 frön. I helgen planterade jag 6 av dessa. Ett har redan fått två pytteblad och ytterligare ett har kommit upp. Så spännande för en nybörjare. ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Hilde

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 07 mar-12 kl 08:35 »
Jag kunde inte hålla mig. :D I fröpåsen för Stevia fanns 15 frön. I helgen planterade jag 6 av dessa. Ett har redan fått två pytteblad och ytterligare ett har kommit upp. Så spännande för en nybörjare. ;D

Ska du använda stevia som sötningsmedel?
Jag gjorde det för några år sedan men det fungerade sådär.  ::)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #25 skrivet: 07 mar-12 kl 16:07 »
Jo jag ska odla Stevia för att ha som sötningsmedel. Vad var det som inte gick bra för dig med dina Stevia?

Har nu 8 st som kommit upp... Vad ska jag göra med de stackars plantorna nu för att de ska bli kraftiga och fina?

hustran

« Svar #26 skrivet: 07 mar-12 kl 16:23 »
Om du söker häst eller annan skit så tänk på att många medicenerar sina djur och du får både det ena o andra med i skiten. Fråga noga,jag är numera väldigt försiktig.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #27 skrivet: 07 mar-12 kl 16:29 »
Kattskit är nog bra att odla i - men inte före en rejäl kompostering!  Listeria och annat bör få tid att dö av sej.  Det rekommenderas tre år, och vid det laget är ju komposten fin och mullig, eller hur?

Och det där med kemikalierester i diverse skit tål att tänka på.  Egen kompost är nog bäst ...

Kan Ni begripa, att en annan som definitivt inte har några gröna fingrar, ändå blir fullständigt sågalen så här års?  Måste va' nåt genetiskt ...  :-[

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #28 skrivet: 07 mar-12 kl 16:45 »
Men... hur mycket tas upp av växterna i samma form liksom?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #29 skrivet: 07 mar-12 kl 16:54 »
Säkert väldigt olika.  Vad gäller smittämnen, bakterier och sånt, måste Du även räkna med att de sätter sig utanpå.  Och åker snålskjuts in i köket fvb våra kroppar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hilde

• Dalarna
« Svar #30 skrivet: 07 mar-12 kl 18:10 »
Jo jag ska odla Stevia för att ha som sötningsmedel. Vad var det som inte gick bra för dig med dina Stevia?

Har nu 8 st som kommit upp... Vad ska jag göra med de stackars plantorna nu för att de ska bli kraftiga och fina?

Växterna var det inget fel på, det var bara sådär att använda det som sötning i tex kaffe. Då ska man lägga torkad stevia i kaffet och det ska dra och nej, jag tycker inte att det blev något bra substitut. Den flytande stevian är säkert enklare att använda.
Jag ska tillägga också att jag är socker junkie och behöver ha "rätt" sötning eller hur man ska uttrycka det.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #31 skrivet: 07 mar-12 kl 18:40 »
I väntan på egna plantor har jag köpt "Steviosa" i hälsokostaffär. Vitt pulver i en burk i storlek som en snusdosa. Jag tycker det funkar jättebra, det räcker med en knivsudd till min morgonyoghurt. Jag trodde att man torkar blad av Stevian och pulverisera sen, det blir ju visserligen grönt pulver. Har jag fått detta om bakfoten?

Hilde

• Dalarna
« Svar #32 skrivet: 07 mar-12 kl 18:57 »
I väntan på egna plantor har jag köpt "Steviosa" i hälsokostaffär. Vitt pulver i en burk i storlek som en snusdosa. Jag tycker det funkar jättebra, det räcker med en knivsudd till min morgonyoghurt. Jag trodde att man torkar blad av Stevian och pulverisera sen, det blir ju visserligen grönt pulver. Har jag fått detta om bakfoten?

Det stämmer, det blir ett pulver, som en krydda men det försvinner ju inte utan virvlar omkring i kaffet och det är det som inte är något vidare trevligt.
Man behöver också mer av den krossade örten är en knivsudd så det blir ganska påtagligt. Men testa, det kanske bara är jag som är känslig.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare
Dmslr, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser