Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lägger ägg där de inte ska!  (läst 3767 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
lägger ägg där de inte ska!
« skrivet: 28 jan-12 kl 19:09 »
Idag när jag var nere i lösdriften och fixade hittade jag en del fjädrar och dun och tre frysta ägg i en grop i en stor öppnad rundbal med fluffig halm! Jag tyckte det var klent med ägg i hönshuset igår och förrgår (har tre hönor som fyller 1 i april) så det föklarar ju saken. Detta är andra gången sedan december som de smyger undan äggen och lägger dem någon annanstans och lyckas samla ihop några stycken. Hur ska jag göra för att de ska lägga i hönshuset?? ??? Har  fyra i mitt tycke mysiga reden med halm och ett med torkat gräs och nässlor, de väljer helst redet med nässlor och ibland ligger något ägg direkt på golvet. Hönsen går lösa på hela gården så de kan ju bestämma sig för vilket konstigt ställe som helst att lägga sina ägg på egentligen! :(
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: lägger ägg där de inte ska!
« Svar #1 skrivet: 28 jan-12 kl 20:05 »
Prova att lägga dit ett konstgjort ägg i varje rede där du vill ha ägg, eller låt ett ägg ligga kvar till nästa dag. De brukar vilja lägga äggen där det redan finns ägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 28 jan-12 kl 20:45 »
Tack det ska  jag testa, det blir lite mycket att leta på alla "mysiga" äggläggarställen annars!! Min man har sett att en höna har varit ensam och verkat lite vimsig nere vid stallet men det har nog varit så att hon har lagt ägg där och de andra har inte väntat på henne utan gått iväg! Kan jag koka ett par köpe ägg och lägga där jag vill ha dem eller ska jag ta något annat? Jag har lagt märke till att de helst lägger dem i gräs/nässel redet, där har jag hittat 1-2 st, men jag lägger ut låtsas ägg i alla reden så får vi se hur de  gör!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 28 jan-12 kl 20:49 »
Jag skulle inte använda kokade ägg, de blir dåliga snabbt. Antingen konstgjorda eller att man märker upp äggen och låter ett ägg ligga kvar till dagen efter. När de värpt nya ägg byter man så att man äter gårdagens ägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hajens

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 jan-12 kl 21:10 »
dåligt skyltat kanske?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 28 jan-12 kl 21:39 »
Kan vara dåligt skyltat faktiskt! Har enbart gjort det mysigt i redena medans de har tittat på och förklarat verbalt vad jag tycker är lämpligt! Några reden är öppna, som en byrålåda och några har hela kanter och tak med enbart en öppen sids.  Kanske måste texta enskylt ;D, tror ni det ska var versaler enbart?

hajens

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 jan-12 kl 11:25 »
jag tror på illustratoner. En höna som värper med en pil som pekar på redet, samt en skylt med överkryssad höna som värper. Då kan de inte skylla på dyslexi heller.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 29 jan-12 kl 17:15 »
Jag har skrivit dessa förhållningsregler och satt upp i hönshuset nu men det är kanske som du säger Hajen att det ska vara bilder också så att de inte kan skylla på läs-svårigheter o:)

hajens

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 29 jan-12 kl 17:47 »
bra där, kanske även göra en "lägg ägg". Det skulle mina hönor behöver, för här e produktion i stort obefintlig.

hustran

« Svar #9 skrivet: 29 jan-12 kl 18:20 »
Vi satte upp små korgar här o där hängandes på väggen lite här o där. Det älskade hönsen och om du vill att de skall ruva så är det fenomenalt.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #10 skrivet: 29 jan-12 kl 18:29 »
Ja, nu har ju mina tre hönor fem olika "reden" i hönshuset men jag kanske ska göra fler olika med lite variation! Idag spionerade jag på hon som lagt sina ägg nere i stora 300 kilos halmbalen i stallet! I en halvtimme hann hon irra runt, lämnade gruppen och gick bla. ner till stallet 2 gånger men det passade inte där idag, sedan runt lite överallt på gården, förbi mina andra 300 kilos halmbalar ute på gården, 2 gånger in i hönshuset, tredje gången hon gick in i hönshuset så stängde jag in henne och gick >:D, efter 45 minuter hade hon lagt sitt ägg där inne på sedan tidigare anvisad plats :D! Synd att det inte får plats en 300 kilos halmbal inne i hönshuset för hon verkar gilla stora högar att gotta ner sig i ;D

näshulta

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 30 jan-12 kl 21:58 »
Jag har skrivit dessa förhållningsregler och satt upp i hönshuset nu men det är kanske som du säger Hajen att det ska vara bilder också så att de inte kan skylla på läs-svårigheter o:)

Ha ha ha ha!!! Underbar, den snor jag rakt av och sätter upp i hönshuset!

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #12 skrivet: 31 jan-12 kl 16:45 »
Ja, Näshulta, man får ju ta till alla knep har jag förstått ;) Använd den gärna och meddela resultat sedan!

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #13 skrivet: 31 jan-12 kl 17:17 »
Ett tips på redägg...

Blås ur några ägg, gör inget om hålet på ena sidan är lite stort..
Fyll äggen med gips.. håller länge och liknar riktiga ägg.

Lycka till
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #14 skrivet: 31 jan-12 kl 19:36 »
Tack Löparnäsa, jag funderade på hur jag skulle göra redägg själv då jag inte kommer till någon sådan affär på ett tag. Just nu har jag lagt in tre flirtkulor.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 31 jan-12 kl 20:03 »
Jag gjorde några i glas, lite vitt glaspulver i också.

Om man nu inte (på alternativares vis) ska krångla till det så fungerar nog golfbollar också. Det brukar inte va hönsen som är petiga.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #16 skrivet: 31 jan-12 kl 20:33 »

Hahahaha, den var bäst!! Men jag skulle också vilja lägga till just "lägg ägg!" och "skit gärna på därtill avsedd bräda eller i gödselhögen"
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #17 skrivet: 31 jan-12 kl 21:00 »
Hahahaha, den var bäst!! Men jag skulle också vilja lägga till just "lägg ägg!" och "skit gärna på därtill avsedd bräda eller i gödselhögen"

Ja, jag tycket det var bäst att tala om var skåpet skulle stå så där i början så att alla vet vad som gäller ;D Nu värper ju mina helt ok men det där med att skita på anvisad plats måste jag nog lägga till när jag tänker efter, tack för tipset!

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 1 användare
Emil Söderberg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser