korna ska vara sinta i 6-8veckor. sen hur snabbt du vill ha dem sinta beror helt på. du kan enkelt få dem sinta om du ger dem mest halm, lite ensilage och inget kraftfoder. sen mjölka dem på morgonen på måndag. sen på kvällen onsdag och sista gången på fredag kväll. sen efter det så¨strunta i att mjölka dem även om de läcker. sen sinas de av sig själva. men det är enklast att få dem sinta om det är 8veckor kvar till nästa kalv. då mjölkar de så lite ändå så då går de snabbt.
så gör en profitionell bonde för det mesta. kan variera lite mellan besättningarna.jag har jobbat på ett ställe där de fick halm, lite ensilage och så inget kraftfoder. då sinas de snabbt. på en annan gård så gick korna på betet året runt. då tog vi bara bort kalvarna när det var 2mån kvar till nästa kalv. funkade super.

det är ialla fall mitt profitionella råd. alla lantbruksskolor, rådgivare och veterinärer rekomenderar 6-8veckor sintid men det är nu försök på gång som ska testa en 30dagars sin tid men det tror jag inte på då juvret måste vila för att alla antikroppar ska produceras bra.
Jag har skiljt ifrån de sista kalvarna från korna som kan börja kalva om några månader men hur länge behöver de vara separerade så de inte börjar dia igen ? Jag brukar separera dem en längre tid men nu kommer klöv verkaren i morgon och då skulle jag ha behövt släppa ut kalvarna igen som blir i vägen annars. De har bara varit skiljda 10 dagar, det är väl för kort tid ? Eller ? Annars får jag hitta en annan lösning för klöv verkningen.