Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktelägg - hur stora hål i kläckaren  (läst 1929 gånger)

The Poacher

• Uppland
Vaktelägg - hur stora hål i kläckaren
« skrivet: 19 jan-12 kl 11:16 »
Hej,

Jag har precis byggt en kläckare och skall ge mig på ett gäng vaktelägg om några veckor. För hönsägg är det ju rätt lätt att göra en "hållare" för äggen när de skall vändas. Men eftersom jag aldrig har haft vaktlar förr så vet jag inte hur stora de är. Jag tänkte göra en hållare med hål som motsvarar diametern + några mm och under denna en botten med något mindre hål. Tanken är att låta äggen stå i det mindre hålet och det övre större håller balansen så att äggen inte välter.
Hur stora hål skall jag göra? Dvs hur många mm i diameter har vaktelägg från japanska vaktlar. Ja jag fattar att det varierar men på ett ungefär...

Tack på förhand
TP

The Poacher

• Uppland
SV: Vaktelägg - hur stora hål i kläckaren
« Svar #1 skrivet: 19 jan-12 kl 17:45 »
Är jag så dålig på att förklara vad jag menar?
Det är ju 14 pers som läst  ???

OK, för att göra det enklare: Ungefär hur stora i diameter är äggen från japansk vaktel?
På det här forumet om något borde kunskapen finnas  :D

mvh
TP

Astra

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 19 jan-12 kl 18:00 »
Ca som en enkrona på tjockaste delen värper mina japaner.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Astra

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 19 jan-12 kl 18:04 »
Verkar krångligt/onödigt att göra en extra hålskiva som stöd ? förresten så har jag en kläckare helt utan hållare och det fungerar det med ;)
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

The Poacher

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 19 jan-12 kl 19:16 »
Hur gör du med vändningen av äggen då?
Jag vill kunna göra det utan att öppna kläckaren...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 19 jan-12 kl 20:27 »
Jaghar sådan här kläckbackar till vaktelägg:

Backen ställs på en skiva som vippar åt höger eller vänster. Jag har en Brinsea Ovaeasy 380

Förr hade jag en hemmagjord kläckare som var byggd av ett kylskåp. Vändningen i den funkade på samma sätt bortsett från att det inte fanns någon motor. Istället var det två hål i toppen på kylskåpet med snören som stack ut. Man drog i höger eller vänster snäre när man skulle vippa backarna så äggen vändes. Fukade finfint det också, så länge man komihåg att vända  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 19 jan-12 kl 20:48 »
Är jag så dålig på att förklara vad jag menar?
Det är ju 14 pers som läst  ???

OK, för att göra det enklare: Ungefär hur stora i diameter är äggen från japansk vaktel?
På det här forumet om något borde kunskapen finnas  :D

mvh
TP

Det är totalt 27587 medlemmar här på alternativ, varav några av dessa är intresserade av vaktlar. Dessa 14 som kollat tråden kan vara folk som knappt vet vad en vaktel är ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

The Poacher

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 20 jan-12 kl 14:56 »
Tack Prydfjærfe,

Jag antar att du menar att jag inte alls är otydlig utan att min förmåga att i text visualisera ett fysiskt problem är utomordentlig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 2 användare
Taxmamman, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser