Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombi-foder till Höns och Vaktel?  (läst 3034 gånger)

MittUtopia

• Skåne
Kombi-foder till Höns och Vaktel?
« skrivet: 12 jan-12 kl 13:37 »
Mina vaktlar går en en mindre bur inne bland hönsen och tillsammans med hön-kycklingar.
Utfofrar idag med Fenix Start för höns och undulatfröblandning. Varannan dag kokar jag ägg och smular till dom och lägger in hirskolvar.

Läst att vaktlar behöver mer protein än höns och att kalkon start är att föredra.
Kan hönkycklingarna också äta av det?
Dom äter ju tillsammans... Mest så inget blir galet.

-Ditt liv är summan av alla dina val-

MittUtopia

• Skåne
SV: Kombi-foder till Höns och Vaktel?
« Svar #1 skrivet: 16 jan-12 kl 22:40 »
Tack! Då bär det av till lantmännen för en säck kalkon start imorgon! :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 17 jan-12 kl 08:20 »
Tack! Då bär det av till lantmännen för en säck kalkon start imorgon! :)
Lantmännen brukar inte ha kalkonstart hemma, men tar hem om man beställer. Det brukar komma samma vecka.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 17 jan-12 kl 08:57 »
Tänk på att om man ska ha djuren till avel så är det bättre om de inte växer för fort. Kalkonstart är mycket bra till vaktlar som ska slaktas, men till vaktlar som ska vara till avel så ger jag vanlig kycklingstart, tycker det är bättre. De växer lite långsammare, men inte särskilt mycket.

Jag är väldigt noga med alla mina djurarter som ska till avel att de inte växer för fort när de är små. Sen ska de självklart ha näringsriktig och tillräcklig mat, men det finns studier som visar att allt för snabb tillväxt ökar riskerna för sämre fertilitet och kortare livslängd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MittUtopia

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 jan-12 kl 09:08 »
Precis så anser jag också!
Personligen skulle jag ALDRIG göda ett djur utan de ska få växa och äta upp sig med normal näring och anpassat foder- inte ens slaktgrisarna i stallet får mer än dom behöver för att växa normalt och må bra.
Därför blev jag lite konfunderad över foder som kan kombineras till både höns och vaktlar då kycklingarna på 8 veckor går med lika gamla och lite äldre vaktlar och vaktlarna är ju " vuxna" vid den åldern... De växer intr mer men behöver mer protein och så än kycklingarna.
Vill inte sära på dom heller för hela gruppen är trygga med varandra och sover i grupp.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 17 jan-12 kl 09:10 »
Vaktlar behöver mer protein och mer näring än höns oavsett ålder, eftersom de är mindre och har högre ämnesomsättning. Mina vaktlar får kycklingstart under hela livet, när de värper så blandas startfodret med en liten mängd värpkoncentrat.

Jag har ofta haft kycklingar och vaktlar tillsammans ganska länge, och då har alla fått kycklingstart under hela perioden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser