Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sättpotatis  (läst 16261 gånger)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Sättpotatis
« Svar #20 skrivet: 23 feb-12 kl 07:04 »
hej,

då är jag med på notan!!

Vi odlar ekologiskt och är ansluten till krav. Vi får använda samma utsäde i tre år ( dvs spara egna knölar för sättning år 2 3 och 4)

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Cristobal

• Småland
« Svar #21 skrivet: 25 feb-12 kl 08:39 »
Jag menar att yrkesodlare, speciellt ekologiska odlare, får tag på nya potatissorter långt innan de finns att köpa för amatörodlare i 5 kg:s sättpotatispåsar. Och genom att köpa matpotatis av en ny sort kan du använda den som sättpotatis flera år tidigare än den blir tillgänglig som kontrollerat utsäde i småförpackningar.
Eftersom många potatissjukdomar har blivit mer potenta, (t.ex. har bladmöglet börjat föröka sig sexuellt med variation i egenskaperna som följd) försöker man hela tiden förädla fram nya sorter som kan klara sjukdomarna bättre. Därav följer att ekologiska odlare ständigt testar nya sorter, i motsats till konventionella odlare som försöker lösa sjukdomsproblemen med mer besprutning av gamla kända sorter.
Detta tillvägagångssätt inte visste att ingen försökt, du kan prova, potatis och potatis efter transplantation, inte vet vad som kommer?

Bäckåbölja

« Svar #22 skrivet: 27 feb-12 kl 09:37 »
Jag har alltid satt vanlig potatis från mataffären och förutom lite skorv på asterixen har det gått jättebra. Går fint att börja redan nu, i hinkar eller mjölkpaket inomhus.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 29 feb-12 kl 23:07 »
Jag brukar använda småpotatis som sättpotatis. Men har hört att man ska använda de stora och fina knölarna som sättpotatis och då ev. dela dem.?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #24 skrivet: 01 mar-12 kl 07:16 »
vi använder de mindre potatisar som sätt potatis med gott resultat.
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

karsan

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 04 mar-12 kl 22:02 »
Jag använder de gröna potatisarna. Har alltid utgått ifrån att det gröna är miljöbetingat av för mycket ljus - att jag slarvat med att kupa i tid - och att detta därför inte går i arv till de nya potäterna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser