Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sättpotatis  (läst 16262 gånger)

Enbondetjej

• Uppland
Sättpotatis
« skrivet: 11 jan-12 kl 18:03 »
Halloj! Ska odla min första potatis i år och undrar nu:

Var kan jag lättast få tag i sättpotatis?
När brukar ni så er potatis?
Och när brukar ni dra upp den?

Och tar gärna emot andra tips! Tack :)
"I schack står bönderna närmast kungen"

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Sättpotatis
« Svar #1 skrivet: 11 jan-12 kl 18:21 »
Frampå vårkanten brukar det finnas sättpotatis lite varstans på plantskolor o.d. Jag har problem med bladmögel här, så jag satsar på att få potäterna i jorden så fort det går. De första kommer i nån gång i april, så fort jorden går att bearbeta, med dubbel fiberduk över. Då har de först legat ljust några dagar och fått fina groddar. Med lite tur kan man ta upp de första runt midsommar, eller veckan därefter.

Sen sätter jag resten vartefter i april/tidigt i maj. Den enda riktigt sena sort jag odlar är Asterix, som klarar bladmöglet hyfsat bra. Annars satsar vi på tidiga-medeltidiga sorter och frossar i färskpotatis under sommaren. Det är kul att sätta lite av många olika sorter för variationens skull. Blå Kongo är barnens favorit. Jag blev förtjust i Cherie, som är en liten rosa långsmal sort som passar väldigt bra till sallad. Timo är en finsk sort som funkar bra här.  Silla är mycket god och kan få växa på utan att spricka, fast det är en tidig sort,

Runt månadsskiftet juli/augusti eller i bästa fall början av augusti kommer bladmöglet. Då slår jag av all blast som är kvar och sedan får potatisen ligga kvar och tas upp vartefter som vi äter upp den. Den brukar vara uppäten innan tjälen kommer - vi odlar inga mängder utan det får bli köpepotatis under vintern och våren.

freitag

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 13 jan-12 kl 11:03 »
Trevligt! Potatis är roligt att odla, är ganska tacksamt och lämnar efter sig en bra jord då man brutit ny mark för att odla. Vi odlade första gången på vårt nya ställe i år (alltså bara nya jordplättar) och gjorde såhär:

Vi köpte sättpotatis på Trädgårdmässan (Älvjö eller Kista, de är två nu i vår), plantskolor och Konsum (blå congo, vilket är svårt att få tag på sättpotatis annars). Vi la sättpotatisen på brickor eller i äggkartonger ca 1 månad innan utsättning, ljust och svalt. När potatisen var fint groddad satte vi några stycken tidigt i april i stora hinkar, vilka var klara till midsommar. Hinkarna tog vi in över natten i ett svalt rum de första veckorna. Men den största andelen satte vi i maj och den tog vi upp allteftersom hela sommaren. Kom ihåg att kupa så att potatisen inte blir grönt! Eller om ni täckodlar, lägg på material kring plantorna. Vi satte även en mindre omgång, efter vi tagit upp sommarpotatisen. Den satte vi i augusti, slog blasten av i oktober och grävde upp den 23 december lagom till julbordet :) Men det var mycket tack vare det milda vädret. Annars hade vi täckt med halm eller dylikt.

Jag slängde även iväg några lite för groddade potatisar i en växtkompost nån gång i juni. Men dessa potatisar tog sig också! Så där kunde jag skörda väldigt fin potatis helt utan jord. Så jag fick snällt anlägga en till växtkompost på ett annat ställe :)

Precis som ChristinaR så gillade vi Cherie bäst. Den är jättegod och gav otroligt mycket potatis. Kring 15-20 på varje stånd! Blå congo blev också fin, trots att själva sättpotatisarna var från Konsum. Vill man ha ovanlig potatis (gamla traditionella sorter) så tror jag att Nordgen nästa år kommer att bistå med sättpotatis, men jag är inte helt säker.

ripper

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 feb-12 kl 22:20 »
Har odlat potatis i många, många år och kommit på att det inte alltid e sättpotatis som ger det bästa skördarna utan "köpepotatis"  från affären .Många gånger ger sättpotatisen små & få potatisar. Ska man se till inköpspris och sjukdomar/sork samt annat bortfall samt räkna in arbetet som det medför e det nästan bättre att gå på en go potatis som man hittat i affären, för en mycket billigare penning. Dom groddar lika bra, ger oftast en större avkastning och har inte fler sjukdomar än sättpotatisen.
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

Mimmla

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 10 feb-12 kl 22:52 »
Har odlat potatis i många, många år och kommit på att det inte alltid e sättpotatis som ger det bästa skördarna utan "köpepotatis"  från affären .Många gånger ger sättpotatisen små & få potatisar. Ska man se till inköpspris och sjukdomar/sork samt annat bortfall samt räkna in arbetet som det medför e det nästan bättre att gå på en go potatis som man hittat i affären, för en mycket billigare penning. Dom groddar lika bra, ger oftast en större avkastning och har inte fler sjukdomar än sättpotatisen.

Hur kommer det sig att folk köper sättpotatis då? Om det nu är så bra med "vanlig" tänkte jag.
Ska också sätta potatis för första gången i år!
Att tänka är hårt arbete, det är därför så få människor ägnar sig åt det.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 10 feb-12 kl 23:01 »
Sättpotatisen man köper är troligen friskare än matpotatisen man köper. Det är garanterat mindre virus och annat elände.

Men sedan kan sättpotatisen mycket väl ha blivit sämre förvarad/behandlad än vad matpotatisen har varit. Och på det viset vara mindre bra som sättpotatis.

Den allra bästa sättpotatisen är den du själv tagit från den friskaste, godaste och finaste potatisen du odlade förra året. Eller som du bytt till dig av vänner och grannar.

Men för att komma igång kan det vara fullt rimligt att köpa fina sättpotatisar. Det är ju en engångskostnad! (Eller i alla fall inte en kostnad som återkommer varje år.)

När du planerar dina odlingar bör du försöka få till det så att du inte behöver odla potatis på samma ställe oftare än var 4:e år. Då har du stor chans att din potatisodling håller sig frisk länge med den ursprungliga sättpotatisen. Men det beror också på potatissorten. Olika sorter är olika känsliga för mögel och virus mm.

Om du köper ny potatis varenda år så ökar du risken för att få in otrevligheter som virus, om du inte köper garanterat virus fri sättpotatis.
« Senast ändrad: 10 feb-12 kl 23:07 av sɹǝpuɐ »

ripper

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 feb-12 kl 23:16 »
varför skulle det vara mindre virus på sättpotatis det e ju inte  okontrollerade potatisar vi får från butik. Och butikspotatisen blir lika god  som sättpotatisen fast med en mindre prislapp samt att virus, mögel å annat elände tar ju även sättpotatis. Men, men, var å en blir ju klok på sin tro.......
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #7 skrivet: 11 feb-12 kl 00:06 »
varför skulle det vara mindre virus på sättpotatis det e ju inte  okontrollerade potatisar vi får från butik. Och butikspotatisen blir lika god  som sättpotatisen fast med en mindre prislapp samt att virus, mögel å annat elände tar ju även sättpotatis. Men, men, var å en blir ju klok på sin tro.......

Det är inte säkert att det är mindre virus på sättpotatisen. Det är GARANTERAT inget virus på sättpotatisen. Det är det som är grejen. Du får alltså inte in virus till din odling via sättpotatisen. Men du kan ju mycket väl få in virus och annat från annat håll. Det har du helt rätt i.

Matpotatisen kan mycket väl vara virusfri och frisk den också. Men det är ingen som garanterar det. Utan varenda gång du tar in matpotatis till dina odlingar KAN du få med smitta.

Om man sedan tar sin egen sättpotatis av skörden så behöver man ju bara köpa sättpotatis en enda gång. Kostnaden för att köpa sättpotatis blir då förhållandevis liten. Om man inte räknar arbetskostnaden, till och med billigare än att köpa matpotatis varenda år.

Vill du absolut köpa ny matpotatis som kommer från olika håll, varenda år, och använda den som sättpotatis, så är det ingen som hindrar dig. Men det ökar ju självklart risken för att du skall få in sjukdomar. Jag tror att även du håller med om det?

Sedan tror jag att den mesta matpotatisen är rätt frisk och helt OK att använda. Så risken är liten. Men jag ser faktiskt ingen anledning till att ta risken, när jag kan köpa GARANTERAT frisk sättpotatis och sedan ta eget utsäde från den flera år.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #8 skrivet: 13 feb-12 kl 10:45 »
Jag fick stjälkbakterios på de plantor som kom från en påse Fakse som jag köpt i matvarubutiken. Stjälkbakterios är det väldigt höga renhetskrav på hos sättpotatis, iom att det är en sjukdom som går vidare genom utsädet.

I år ska jag bara odla köpt utsädespotatis samt egen som inte fick tjälkbakterios, och som dessutom växte långt från de sjuka plantorna.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Bullerybo

• Närke
« Svar #9 skrivet: 13 feb-12 kl 10:54 »
Jag brukar köpa sättpotatis på Granngården eller Plantagen ...båda brukar ofta ha någon typ av erbjudande under våren. Coop forum har på trädgårdsavdelningen men de tycker jag är lite dyrare här.

Försöker också komma igång tidigt pga bladmögel och pga att det brukar vara tidigt på säsongen som potatisen är dyrast att köpa i mataffären. Den första potatisen jag sätter odlar jag i hinkar i växthuset, så den ska vara klar i god tid innan midsommar. Sedan brukar jag förodla några potatisar i halva mjölkpaket och köra ner dem som plantor i backen när det är varmt nog. De blir senare än hinkpotatisen men tidigare än resten.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 13 feb-12 kl 11:02 »
Trevligt! Potatis är roligt att odla, är ganska tacksamt och lämnar efter sig en bra jord då man brutit ny mark för att odla. Vi odlade första gången på vårt nya ställe i år (alltså bara nya jordplättar) och gjorde såhär:

Jag trodde att man inte skulle odla potatis forsta året, alltså när man precis grävt bort grässvålen på en gräsmatta, för att det var stor risk att få potatiskräfta eller vad det nu var om man gjorde det. Är det inte så?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #11 skrivet: 13 feb-12 kl 12:31 »
Knäpparlarver är det nog du tänker på. Rotmaskar. Knäpparskalbaggens larver. Upp till 20 mm långa. Gulaktiga.

Ett elände om man börjar odla potatis direkt efter att ha öppnat upp en vall eller en gammal gräsmatta. Kan dröja 3-4 år innan det är borta. Ändå längre om man har en vall intill potatislandet och/eller har mycket ogräs (kvickrot). Kan hjälpa om man öppnar på våren och väntar till nästa vår med att odla, och är noga med ogräsbekämpning under tiden. Odlar fina blommor. bifoder eller liknande.

Det brukar annars gå rätt bra att odla tidig färskpotatis. Men sena sorter kan bli hårt angripna då årets kull av knäpparlarver kläckts på sommaren.

Jag har provat att odla ringblommor tillsammans med potatisen. Det verkar inte hjälpa alls. Men det ser himla fint ut. ;)

Misstänker att höns kan hjälpa en hel del genom att de äter upp de vuxna knäpparskalbaggarna?

Delad potatis skall vara attraktivt bete, som man kan använda för att fånga larver i marken. Men man måste vittja dagligen. Och döda larverna.

segesholm

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 13 feb-12 kl 13:10 »
Vi har använt oss av potatis som min bror fått via sin potatishandlare han köper av till krogen, sedan har vi helt sonika sparat av de sorterna vi tyckt bäst om och som gett bäst avkastning. Sorter som gått bra är Cherry, Ratte, Amadin, Blå Congo och Sparrispotatis.
Vi hade också problem med bladmögel men har fått betydligt mindre angrepp sedan vi duschat blasten med en blandning av 1 flaska Atamon + 1/2 dl såpa + 5 l Vatten upprepar behandlingen ett par gånger per sommar, startar i juli och när det regnat mycket. Detta har fungerat på rosorna också.
Maria

Bullerybo

• Närke
« Svar #13 skrivet: 13 feb-12 kl 13:54 »
Mina höns älskar att gå i potatislandet och peppar peppar har vi inte haft några problem med knäpparlarver i nya landet trots att jag såg några när jag grävde bort svålen. Antingen finns det inte så många hos just oss eller också har hönsen tatt' dem.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 13 feb-12 kl 16:08 »
Knäpparlarver är det nog du tänker på. Rotmaskar. Knäpparskalbaggens larver. Upp till 20 mm långa. Gulaktiga.

Ett elände om man börjar odla potatis direkt efter att ha öppnat upp en vall eller en gammal gräsmatta. Kan dröja 3-4 år innan det är borta. Ändå längre om man har en vall intill potatislandet och/eller har mycket ogräs (kvickrot). Kan hjälpa om man öppnar på våren och väntar till nästa vår med att odla, och är noga med ogräsbekämpning under tiden. Odlar fina blommor. bifoder eller liknande.

Det brukar annars gå rätt bra att odla tidig färskpotatis. Men sena sorter kan bli hårt angripna då årets kull av knäpparlarver kläckts på sommaren.

Jag har provat att odla ringblommor tillsammans med potatisen. Det verkar inte hjälpa alls. Men det ser himla fint ut. ;)

Misstänker att höns kan hjälpa en hel del genom att de äter upp de vuxna knäpparskalbaggarna?

Delad potatis skall vara attraktivt bete, som man kan använda för att fånga larver i marken. Men man måste vittja dagligen. Och döda larverna.

Tack så mycket, så hette det säkert. Sökte på google för att hitta bilder och sådana fanns det en hel del när jag grävde rabatter etc. förra året... :-\ Bör jag alltså inte odla några rotfrukter förrän om ett par år?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #15 skrivet: 13 feb-12 kl 21:47 »
Tack så mycket, så hette det säkert. Sökte på google för att hitta bilder och sådana fanns det en hel del när jag grävde rabatter etc. förra året... :-\ Bör jag alltså inte odla några rotfrukter förrän om ett par år?

Prova ändå, men räkna med skador. Satsa i första hand på tidiga sorter de första åren. Ta upp potatisen tidigt. Och ogräsbekämpa hårt. Tydligen gillar inte knäpparlarverna att man gräver och fräser i jorden...

Sedan har du ju höns! Släpp ut dem i potatislandet för att äta knäpparskalbaggar och deras larver!!!
« Senast ändrad: 13 feb-12 kl 21:52 av sɹǝpuɐ »

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 14 feb-12 kl 08:55 »
Okej :) . Tror jag väntar till nästa år i alla fall för vi har en del kvickrot också :(. Och då får jag väl ta dit hönsen också som DetGodaLivet :)

masa

• -
« Svar #17 skrivet: 22 feb-12 kl 19:01 »
Köper man kontrollerad sättpotatis kan man vara ganska säker på att man inte "köper" sjukdomar med potatisen. Men väl ute i potatislandet kan det mesta ske. Stjälkbakteriosen har blivit aggresivare och kan lika väl angripa plantor från kontrollerat utsäde som plantor från matpotatis. Samma sak med Alternaria solani, det verkar att vi får börja vänja oss vid den sjukdomen på samma sätt som kontinentaleuropa har gjort i årtionden.
Att ta egen sättpotatis fungerar oftast bra, men det finns undantag. Jag har aldrig fått någon vettig skörd av mandelpotatis när jag planterat egna knölar, dom har alltid varit virusangripna. Första året man får virusangripen skörd, märker man inget på knölarna, men nästa odlingssäsong blir plantorna små och krusbladiga och knölarna mycket små. Virus sprids oftast av sugande insekter, t.ex. bladlöss och det är svårt att värja sig mot smitta.

Om man odlar ekologiskt, kan man pröva att köpa ekologiskt odlad matpotatis till sättpotatis. Då får man ofta nya motståndskraftiga sorter som det kan vara svårt att få tag på som kontrollerad sättpotatis, åtminstone om man är hobbyodlare.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #18 skrivet: 22 feb-12 kl 19:21 »
Då får man ofta nya motståndskraftiga sorter som det kan vara svårt att få tag på som kontrollerad sättpotatis, åtminstone om man är hobbyodlare.

Hej,

vad menar du med nya sorter???  potatis knölar är kloner av sätt potatisen och det är således inte möjligt att få ett nytt sort om man föröka vegetativt oavsett om det är en ekologisk eller en konventionell odlad knöl, För att få ett nytt sort krävs korspollination av potatisens blommor och förökning genom frösådd.

Mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

masa

• -
« Svar #19 skrivet: 22 feb-12 kl 21:29 »
Då får man ofta nya motståndskraftiga sorter som det kan vara svårt att få tag på som kontrollerad sättpotatis, åtminstone om man är hobbyodlare.

Hej,

vad menar du med nya sorter???  potatis knölar är kloner av sätt potatisen och det är således inte möjligt att få ett nytt sort om man föröka vegetativt oavsett om det är en ekologisk eller en konventionell odlad knöl, För att få ett nytt sort krävs korspollination av potatisens blommor och förökning genom frösådd.

Mvh

Jonathan

Jag menar att yrkesodlare, speciellt ekologiska odlare, får tag på nya potatissorter långt innan de finns att köpa för amatörodlare i 5 kg:s sättpotatispåsar. Och genom att köpa matpotatis av en ny sort kan du använda den som sättpotatis flera år tidigare än den blir tillgänglig som kontrollerat utsäde i småförpackningar.
Eftersom många potatissjukdomar har blivit mer potenta, (t.ex. har bladmöglet börjat föröka sig sexuellt med variation i egenskaperna som följd) försöker man hela tiden förädla fram nya sorter som kan klara sjukdomarna bättre. Därav följer att ekologiska odlare ständigt testar nya sorter, i motsats till konventionella odlare som försöker lösa sjukdomsproblemen med mer besprutning av gamla kända sorter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 3 användare
Karlsdotter, LimJans, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser