Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfodring med kraftfoder  (läst 1295 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Utfodring med kraftfoder
« skrivet: 11 jan-12 kl 18:01 »
I fortsättning av denna tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=125491.0
Om man har baggen gåendes tillsammans med tackorna hela tiden då får ju han också kraftfoder. Är det OK? Eller skall man flytta honom under utfodringen eller helt bort från tackorna? Jag har även en tacka som är direkt fet. Hur är det med henne? Skall hon ha som dom andra eller får hon gärna gå ner något innan lammningen?
Jag har bara 5 tackor så det är inte så lätt att dela i olika grupper.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Utfodring med kraftfoder
« Svar #1 skrivet: 11 jan-12 kl 18:02 »
Baggen behöver inte nåt kraftfoder och en tacka som är fet behöver knappast nåt hon heller. Distrahera dem med en morot var medan du ger de andra kraftfoder. Så skulle jag ha gjort i alla fall.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 jan-12 kl 18:27 »
Jag hade bundit upp baggen under utfodringen, så att han inte kommer åt att äta av kraftfodret.
Den feta tackan hade jag tyvärr ??? låtit äta kraftfoder...
Acidos inträffar när djuren måste ta från sin fettreserv för snabbt. Dvs behovet stiger snabbt och tackan börjar "äta" på sin fettreserv. Min erfarenhet är att feta tackor lättare drabbas av detta. (Ännu en anledning att inte ha för feta djur!)

Dessutom får du problem när du ska börja låta den feta tackan äta kraftfoder med de andra. Hon kan ju inte få den höga(?) dos som de andra får. De andra har väl långsamt stegrat i sitt kraftfoderintag, vilket den feta tackan också måste göra. Då ska du utfodra henne separat och stegra hennes intag, innan hon kan äta med de andra... Massa krångel med andra ord! (En bagge med morot eller uppbunden, en tacka matas separat och de andra ska ha mat tillsammans. Förhoppningsvis samtidigt :o)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #3 skrivet: 11 jan-12 kl 21:03 »
Jag släppte baggen på 7 november o har inte börjat med kraftfoder än så den feta tackan kan börja tillsammans med dom andra när det blir tid.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tli, Häggblomma, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser