Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anonyma anmälare - Djurens Vänner mfl.  (läst 7925 gånger)

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Anonyma anmälare - Djurens Vänner mfl.
« Svar #20 skrivet: 06 jan-12 kl 20:57 »

Det där lätt RIKTIGT obehagligt!. Kan hålla med om anonymma anmälningar, att det känns fegt, och det gör ,det lätt för vem som hellst, att komma med allehanda anklagelser, och personen som gör anmälan  behöver inte ens varken försvara sig eller ens berätta vem han/ hon är och syftet med anmälan. Låter lite som nån bara jävlas med er?.Avundssjuka? Nån som är arg på er, av helt annan anledning? ( som inte har ett dugg att göra med era djur) Kanske ni kommer på vem det är, när ni minst anar..
Som jag skrev tidigare i tråden tycker jag att myndigheter ska sköta detta,personer som är utbildade och har detta som sitt jobb, och inte allmänheten. Vi som är tex lantbrukare betalar för att bli kollade av myndigheter, regelbundet. Fast hitills har ingen sagt nått..
Det där med anonymma anmällningar, kan ju ha sina fördelar med, människor vågar berätta om saker, som de annars inte skulle våga, tex personal/ anställda  på slakterier vågar berätta anonymt om missförhållanden där. Sånt skit vill jag verkligen ska komma fram, vi skickar regelbundet djur till slakt, och jag vill verkligen att allt ska gå rätt till där.

jag tycker man ska kunna ange att man är annonym men dom ska kunna se och spara telefonnr, ringer man från hemligttelnr så borde dom inte kunna ta anmälan. vi har frågat men tydligen så när man anmäler om anonymt så sparar dom inga uppgifter, vilket gör att även om man blir anmäld 20 ggr på några dagar så kan dom inget annat göra än att ta emot anmälan. tydligen så informerar dom om omständigheter till anmälaren om dom vet om detta annars är det ord mot ord och dom är skyldig att kolla upp anmälan.

ja troligen är det någon som är svartsjuk på oss och vill jävlas. ledsamt tycker jag att man har så tråkigt i sitt liv att man måste liva upp det med att jävlas med andra.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Anonyma anmälare - Djurens Vänner mfl.
« Svar #21 skrivet: 06 jan-12 kl 21:26 »
Djurens Vänner brukar väl mest placera om katter?  De som åker runt och trakasserar djur och deras ägare brukar vara Djurens BefrielseFront, och, ibland, Förbundet Djurens Rätt - som dock officiellt helt tar avstånd från dessa metoder.

  Dessa anmälningar är verkligen något att vara rädd för.  Om man är rädd om djuren.  Det som kallas "okynnesanmälningar" borde egentligen kallas "fientliga anmälningar".  Man använder inspektörerna som ett av flera vapen i kampen mot en granne som man vill bli av med ...  >:D  För att göra inspektörerna nöjda krävs att allt är perfekt.  Ingen vank tolereras.

  Som enskild är man helt klart i underläge när en myndighet kommer, antingen man har rent samvete eller ej.  För den som har i uppdrag att hitta fel är uppgiften lätt, svårare för den som, kanske med små resurser, ska fixa allting.

  Länsstyrelsernas inspektörer har betydligt bättre kunskaper än vad en del kommunala hade.  Men det säger mer om de senare än om de förra ...  ::)

  En del människor är uppenbarligen ute efter att få bort alla djur från landsbygden, utom dem i stora anläggningar...  ::)

  Överföring av smitta kan man nog beskylla även kommunens inspektörer för.  Jag HOPPAS att länsstyrelsernas dito är bättre!  Ulric har helt rätt.

  (Jag har personligen besökt ett slakteri, till och med flera gånger, och blivit beklämd av vad jag fått se.  Då var de ändå medvetna om att en utomstående fanns där.  Därför tycker jag inte att man borde skicka ett enda djur till en sådan institution, med mindre än att man varit där och sett och pratat med dem som hanterar djuren.)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Anonyma anmälare - Djurens Vänner mfl.
« Svar #22 skrivet: 07 jan-12 kl 00:51 »
länsstyrelsen här i jämtland har bara varit bra att göra med. annat är det i skåne, en jag känner har länsstyrelsen på sig pga sin kennel och där hittar kontrollanten på sina egna regler som inte står i lagen. tex påstod kontrollanten att hundgårdarna var för små, hundgårdar som var gjord och godkända för 3 fullstora hundar och nu är det hundar som är i mellanklassen. samt att hundgårdarna ska vara fyrkantiga. hundgårdar ska alltid byggas avlånga så att hundarna får ut steget annars finns det risk för förslitningsskador och hundarna får inte röra sig som dom ska. I lagen står det inget om hur en hundgård ska se ut bara om storleken. detta är bara 2 av några underliga saker som kontrollanten håller på och bråkar om.
jag sa till kennelägaren som börjar bli mer och mer arg att ta det ett steg längre, alla har en chef och går man till chefen så brukar det hända saker. då får nog kontrollanten en tankeställare.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Anonyma anmälare - Djurens Vänner mfl.
« Svar #23 skrivet: 07 jan-12 kl 01:25 »
jag sa till kennelägaren som börjar bli mer och mer arg att ta det ett steg längre, alla har en chef och går man till chefen så brukar det hända saker. då får nog kontrollanten en tankeställare.
Nu vet jag inte var din bekant bor, men gamla Kristianstad län har haft stora problem med en del kontrollanter ff a tre stycken. Rena rama förföljelser blandat med godkännande av ytterst tveksamma omständigheter. En av inspektörerna får inte längre åka ut på jobb (skrivbordstjänst) men åker iaf med en kollega... Omsättningen på chefer har varit stor..
Han som satt i Hörby innan omläggningen (skrivbordstjänst..) godkände att en kvinna har 34 katter i villan. Hon går runt i byn och lockar in "vildkatter" med olika medel. Många i byn som blir av med sin katt.. När han fick ärendena på bordet  förhala han, tappade bort anteckningar mm. Sen tyckte han det kunde kvitta -" det finns så många katter och hon har ju ingen man"!
Han jobbar kvar...
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Anonyma anmälare - Djurens Vänner mfl.
« Svar #24 skrivet: 07 jan-12 kl 01:31 »
för jävligt, det är sådant folk som ger kontrollanterna dåligt rykte och ser till att folk blir rädda för att söka hjälp.

meningen med länsstyrelsen är ju eg inte att man ska känna sig förföljd utan vänder man sig till jordbruksverket el länsstyrelsen är det för att känna trygghet och få hjälp. kan ju finnas orsaker till att ett djur blir dåligt eller du släpar efter med djurhållningen tillfälligt och då ska du kunna vända dig till någon och få hjälp, du ska inte behöva gömma dig och hoppas att ingen ser tvärtom.
jag blir så jävla arg på folk som inte sköter sitt jobb =(
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

lena70

  • Gäst
SV: Anonyma anmälare - Djurens Vänner mfl.
« Svar #25 skrivet: 07 jan-12 kl 07:27 »


  (Jag har personligen besökt ett slakteri, till och med flera gånger, och blivit beklämd av vad jag fått se.  Då var de ändå medvetna om att en utomstående fanns där.  Därför tycker jag inte att man borde skicka ett enda djur till en sådan institution, med mindre än att man varit där och sett och pratat med dem som hanterar djuren.)

Inbillar mig, att djuren blir bättre hanterade på ett litet gårdsslakteri..? Vi skickar bara djuren till små slakterier, i närheten. Men ärligt talat, vill jag hellst sälja alla djur, vidare till liv, men det är inte alltid det går..Just nu letar jag nytt hem åt en tjur, kanske jag lyckas..Hoppas!!

Skogsola

  • Gäst
SV: Anonyma anmälare - Djurens Vänner mfl.
« Svar #26 skrivet: 07 jan-12 kl 09:17 »
 Blev anonymt anmäld för några år sen. Antagligen för att jag satt i skolnämnden och hade bestämda åsikter om en familj som hade hemundervisning för sin son och inte skötte det. Två barska inspektörer svängde in på gården och marcherade in i stallet med pärmarna i högsta hugg. Övertygade om att de hade gjort ett kap. De kunde inte dölja sin besvikelse när de slokörade lommade iväg efter tio minuter. Men den mest oduglige av dem fräste åt mig varje gång jag såg honom därefter. "DU BLEV JU ANMÄLD"

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Anonyma anmälare - Djurens Vänner mfl.
« Svar #27 skrivet: 07 jan-12 kl 10:35 »
Blev anonymt anmäld för några år sen. Antagligen för att jag satt i skolnämnden och hade bestämda åsikter om en familj som hade hemundervisning för sin son och inte skötte det. Två barska inspektörer svängde in på gården och marcherade in i stallet med pärmarna i högsta hugg. Övertygade om att de hade gjort ett kap. De kunde inte dölja sin besvikelse när de slokörade lommade iväg efter tio minuter. Men den mest oduglige av dem fräste åt mig varje gång jag såg honom därefter. "DU BLEV JU ANMÄLD"
Just den nivån är alltför vanlig. Inom många områden. Min sons sjukfrånvaro ifrågasattes efter att jag kritiserat en lärares hundhållning i skogen. Hunden rusade fram och jag stoppade den utan att röra den. Hon gillade inte att den lydde mig.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: Anonyma anmälare - Djurens Vänner mfl.
« Svar #28 skrivet: 07 jan-12 kl 10:42 »
Djurens Vänner bryr sig om alla djur.

Bekräftades för mig för sådär femton år sedan när jag en söndagsmorgon, nyvaken skulle vanka till brevlådan för hämta min tidning. På gården står två bilar med flera som ivrigt pratar i telefoner, jag undrar vad de vill, de ber mig vänta, avslutar samtalet, presenterar sig o ber om ursäkt. Jag visar dem de få  djuren som fortfarande är hemma o de tackar o åker. Senare förstår jag att ett filmgäng med reporter från SVT i samma stund befann sig  alldeles i närheten.  (jag hittade senare en plånbok som innehöll en  legitimation från SVT på närliggande gärde)

Har sedan dess ringt ordföranden i den stad Djurens Vänner kommer ifrån nästan varje år fram till 2002 samt 2007 och de har vid några uppenbara tillfällen medgett att de besökt oss.

Håll i katterna, de tycker så synd om dem när de är utom synhåll för husse o matte-

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Anonyma anmälare - Djurens Vänner mfl.
« Svar #29 skrivet: 07 jan-12 kl 19:45 »
mm djurens vänner kom hem till oss när jag var liten, dom ville se hur hundarna på kenneln hade det. dom blev jätteupprörda över att hundarna låg på golvet, dom skulle ju ha riktiga sängar att ligga i. vi hade newfoundland och behöver jag säga att dom blir oerhört varma av att ha filt etc mor testade men dom låg bara sidanom. dom kom med andra konstiga saker och fastän mor vänligt förklarade så tyckte dom det var grymt mot hundarna.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, RobbyY0637, Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser