Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Små blodprickar/klumpar inuti ägg??  (läst 55996 gånger)

johe71

Små blodprickar/klumpar inuti ägg??
« skrivet: 24 apr-08 kl 23:51 »
ur Nils Olssons "tegelsten" Våra fjäderfän - lärobok i fjäderfäskötsel (tryckt 1962, vet ej om den finns i nytryck)

Citera
Blodfläckar och främmande partiklar i ägg
När gulan lossnar från äggstocken händer det ibland att ett blodkärl brister, varvid blod kan följa med gulan och inneslutas i det färdiga ägget. Sådana blodfläckar ligger alltid omedelbart på gulhinnan och är i allmänhet ganska små. Blödningar kan även förekomma i äggledaren, vilket brukar medföra att vitan blir mer eller mindre blodbemängd. Färgen på vitan kan i sådana fall variera från svagt rosa till start mörkröd, stundom med stora blodlevrar.
Anledningen till bristningarna av blodkärlen är inte helt klarlagd. Bristningarna torde till en del bero på vitaminbrist och för hård drivning, men tycks även vara ärftligt betingade. Det är därför av stor betydelse tt sådana hönor som har tendens att värpa ägg med blodfläckar sorteras ut.

länk till sida på engelska som innehåller lite "moderna" information om blodfläckar...

anledningar enligt den sidan
* ärftlighet
* en sjukdom (Avian encephalomyelitis på engelska)
* hönan har blivit skrämd när hon skulle lägga ägget
* fel i ljusprogrammet (gäller antagligen bara stora enheter utan dagsljus)
* mögelsvamp (i vattnet eller maten)
* Vitamin K antagonists (e.g. the drug sulphaquinoxaline and a component of lucerne meal) (vet inte hur man översätter det korrekt, men det verkar som att de får i sig någonting som hindrar dem från att ta upp vitamin K)
* Levels of vitamin A and vitamin K in the die (jag tolkar det som att för lite av dessa vitaminer kan ge blodfläckarna i ägget)

Huggorm

• Gäst
SV: Små blodprickar/klumpar inuti ägg??
« Svar #1 skrivet: 30 jan-09 kl 13:09 »
Det beror inte på att det börjat växa i ägget, det är bara något som blir av misstag när ägget skapas. På äggfarmerna genomlyser dom alla ägg och gör djurmat av de med blod i, det är därför man aldrig ser det i köpeägg. Det är också därför köpeägg inte har brunt skal, det är svårare att genomlysa. Däremot är det rätt vanligt på hemmavärpta ägg. Absolut inget farligt, men lite tråkigt när man skall äta ägget kanske

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 28 aug-11 kl 14:33 »
När ägget är befruktat är det en blodfläck ("prick") i ägget, inget farligt. Vitan ser heller inte alltid likadan ut, tror det varierar från höna till höna faktiskt.
Det blir ingen blodfläck i ägget av att det är befruktat även om många tror det. Får man blodfläckar i ägget beror det på att lite vävnad föjlt med från hönans äggstock vid ägglossningen. Det finns en viss ärftlig faktor på blodfläckar i ägg. Att man väldigt sällan ser det i köpeägg beror på att dom lyses och ägg med blodfläckar i sorteras bort. Det är dock inget farligt att äta dem utan mer ett skönhetsfel.

Skillnaden på ett befruktat ägg och ett obefruktat ägg ser ut så här. Bilderna är lånade från Linkosos hemsida

Obefruktat

Befruktat. Groddskivan är som ni ser betydligt större.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 28 aug-11 kl 15:29 »
jag har hört har ingen aning om det stämmer men.

Blod i ägget betyder att dom är befruktade
Nej, titta på bilderna som jag postade i mitt förra inlägg. Där ser du skillnaden på ett befruktat och ett obefruktat ägg. Blod i ägget kan du få även om din höna aldrig har varit i närheten av en tupp. Det har som sagt att göra med att det följer med lite vävnad vid ägglossningen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tittiluras

• Älskar mina Brahmahöns!
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 dec-11 kl 23:14 »
Hej!

Ibland är det en liten bunröd,klump i äggen, är detta blod och varför i så fall?
för befruktade ägg ser väl mer ut som ett nät i äggvitan? Ni ser jag är ganska så ny på detta.
Har stor Brahma och de har ju stora ägg (tycker jag), men en dag hade (förmodligen de nya)lagt ett pyttelitet ägg. Är det vanligt att de lägger ägg på "prov"?Mina tuppar Brahma och Orpington de är kompisar (ännu,hi,hi), sover sida vid sida.
 Jag hoppas kunna behålla båda, de är så fina.

Hönsbiten-56:a
Med hönor,katter,fiskar och blommor.....

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 30 dec-11 kl 23:23 »
Om det blir en lite blodprick i ägget beror det på att det kommit med lite vävnad när äggulan lossnade ifrån äggstocken. Inget farligt att äta. Det är att betrakta som ett skönhetsfel  ;) PÅ köpeägg lyser man och plockar bort dessa. Det är därför man så sällan ser det blod i ägg från affären.

Det finns en viss ärftlighet i detta med blod i ägget och vissa hönor har det oftare än andra. Tycler man att det är obehagligt bör man inte spara kycklingar efter sådana hönor.

ivy

• Gotland
« Svar #6 skrivet: 23 feb-12 kl 10:01 »
upptäckte att i en av dvärgblandisarnas ägg ligger 1-2korn smuts(?) i när jag kläckte dem. De är hela och fina, så smutsen(?) har hamnat där vid tillverkningen :P Vad är det? Ligger i vitan in mot gulan, inte svårt att peta ut och äggen smakar inte konstigt...

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 23 feb-12 kl 12:32 »
Har gjort samma uptäckt, ser nästan ut som gammalt blod, bara någon liten droppe. Försökte ta en bild då ett sådant ägg åkte i golvet... Undrar också vad det är. ser ju inte så gott ut.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 23 feb-12 kl 14:06 »
Vitan innehåller ibland blod och köttprickar.
Blod fläckar är resultatet av blödning i ett litet blodkärl i äggstocken eller äggledaren.

Om Blodet är i vitan, inträffade blödningen förmodligen i magnumdel av äggledarväggen.
Om Blodet är på Gulan, var blödning förmodligen i äggstocken vid tidpunkten för ägglossning, eller infundibulum (delen av äggledaren innan vitan har bildas).
« Senast ändrad: 23 feb-12 kl 22:01 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ivy

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 23 feb-12 kl 15:17 »
fast dehär ser mer brunaktigt ut som ett smuttskorn(1*1mm?) o de går att "greppa" för att ta bort...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 23 feb-12 kl 16:23 »
fast dehär ser mer brunaktigt ut som ett smuttskorn(1*1mm?) o de går att "greppa" för att ta bort...
Det kallas "Kött prickar"
och de kan vara lite olika: torkade blodfläckar, lossnade delar av äggstocken eller äggledarvävnad, eller död vävnad från äggledarväggen.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 23 feb-12 kl 16:38 »
Detta är ganska vanligt och helt ofarligt.
Förekommer aldrig på butiksägg, för de genomlyses och sådana sorteras bort. De används till  sockerkaksmix och sådant.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Brahmaputra

• Gotland
« Svar #12 skrivet: 23 feb-12 kl 20:45 »
Häftigt o läsa om detta idag då samma hände mig igår! Flera brunrosa köttiga prickar i flera av äggen. Jag tror jag vet vilken höna det är i från då just dom är kritvita i skalet. Har hon nån brist? Går det över?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 23 feb-12 kl 22:13 »
Om hon är en av de som har ärvt anlaget för detta går det inte över utan blir värre med ökad ålder.

A-vitaminbrist kan ibland vara orsak så man kan pröva att ge flytande Multivitamin eller  ADE-vitamin i dricksvattnet.
(håll koll på doseringen för överdosering av A-vit är skadlig)

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 23 feb-12 kl 23:27 »
Om hon är en av de som har ärvt anlaget för detta går det inte över utan blir värre med ökad ålder.

A-vitaminbrist kan ibland vara orsak så man kan pröva att ge flytande Multivitamin eller  ADE-vitamin i dricksvattnet.
(håll koll på doseringen för överdosering av A-vit är skadlig)

Så en del hönor "producerar" dessa fläckar och andra inte alls(förutsatt att dom inte har A-vit. brist)? Farsgubben och jag har försökt att hitta information om detta då vi i perioder haft en del fläckar i äggen, i de bruna äggen rättare sagt. Vi har ca. 25 gamla vita värperi-hybrider, 6 blommehönor och två brahmahönor(+lite för många tuppar). I de vita äggen har vi aldrig hittat några fläckar men som sagt, i de bruna dyker de upp då och då. Läste någonstans på nätet om "pigmentsfläckar" i ägg och i min enfald tänkte jag: bruna ägg--brunt pigment--bruna fläckar--syns tydligt och vita ägg--vitt pigment--vita fläckar--finns men är svåra att se.
Men vore det rimligt då att anta att man mer aktivt försökt avla bort dessa hos hybriderna medans anlaget fortsatt finns hos "hobby-raserna"? Och att det är därför vi bara hittat fläckar i de bruna äggen? ???

Har en blommetupp(köptes samtidigt från samma ställe som hönorna) som i höstas(vid ca. 2-3 månaders ålder) blev blek och svullnade upp i ansiktet. Nu kommer jag inte ihåg exakt(och inte hittar jag sidan om det heller..) men visst kunde även det vara ett symptom på A-vitaminbrist? Allt sedan Newcastle-larmet i mitten på augusti så har dom fått multivitamin i vattnet. Tuppen visar inga symptom idag och det var länge sedan det var fläckar i äggen. Är det en rimlig teori att även blommehönorna kan ha sämre förmåga att tillgodogöra sig A-vitamin, förutsatt att tuppen hade a-vitaminbrist. Eller hade dom uppvisat fler symptom än bara fläckar i äggen i så fall? ???

Ang. överdosering: Blandar i en dos för ca 40 hönor(enl. förp.) i vattenbaljorna nästan varje dag. Men avser doseringen att allt vatten dricks upp? Dos/antal höns=dagsdos för 1 höna? Här hinner hönsen smutsa ner vattnet långt innan det dricks upp=mycket av multivitaminen hamnar på gödselstan. Bör jag korrigera doseringen efter detta och isf hur?  ???  Vore hemskans tacksam för svar!

Fortsättning och svar i den här tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=129152.0

[X] Trådkapning
[X] Rörigt inlägg

Sorry...
« Senast ändrad: 11 mar-12 kl 13:48 av Sirpa »

ninisellen

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 25 feb-12 kl 15:57 »
Har oftare och oftare fårr små rödbruna prickar i äggen. Vad är det? Känns som om hälften av äggen har det nu, är det fel på mina höns eller är detta normalt?

Bell

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 28 aug-12 kl 07:27 »
En utav våra hönor lägger ägg så gott som varje dag. & de har alltid en större eller mindre mängd prickar/fläckar i sig. Vitan är ochså väldigt ojämn i tjockleken, (fast det kanske de är.)

Vad kan det vara, finns det något att göra?

<3 Även rosen har taggar <3

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 28 aug-12 kl 07:57 »
Ibland när ägget släpper från äggledaren så kan lite blod/vävnad följa med, kan det kanske vara det du fått i din hönas ägg? ??? bara en tanke o:)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Bell

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 28 aug-12 kl 11:02 »
Ja kanske det, men det är i alla ägg hon lägger. Bara mer eller mindre & hon lägger ett varje dag. Sedan är äggen inte så fint formade utan väldigt ojämna men skalet är fint. :-\
<3 Även rosen har taggar <3

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser