Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket orkar man?  (läst 6523 gånger)

danskismaaland

• Det kommer at bli bra, det :)
    • Småland
Hur mycket orkar man?
« skrivet: 29 dec-11 kl 16:13 »
Vi er et dansk par, boende i Småland, Åsnenområdet,  som vil börja odla själv. Inte 100 % självhushållande, men så mycket vi nu orkar. Hon kommer at börja studera till hösten, han kommer at bli långdistans pendlare, så han er hemma under helgen + en dag. Vi tänkte odla grönsaker och frukt, och ha lite höns, ingen större djur.
Och där vil jäg fråga er: Hur mycket orkar man? Jeg vill inte at vi starter odla typ 500 m2, och då inte hinnar med, det ska fortfarende väre kul och nånting som kommer at gi oss glädje, inte vära så jobbigt at vi brännar ut oss.
Det er inte för att vi inte vill jobba, men vil bare vära säkre på en form av success :)

Sitter ju här med alle goda ideer om potatis, purjolök, majs, broccoli, palsternack, vitlök, morötter er ju ochså gott, och nya radiser till våren  :D
"Så kys det nu, det satans liv - grib det, fang det, før det er forbi!"

(Steffen Brandt)

Trivial

• Gäst
SV: Hur mycket orkar man?
« Svar #1 skrivet: 29 dec-11 kl 16:24 »
Jag tror att det är bra att fundera redan nu över hur mycket som orkas, precis som ni gör. Det är klokt. Några svar är ju svåra att ge, men resonera kring det är vettigt.

Något som påverkat mig mycket i hur mycket jag orkat odla, är att hitta odlingsmetoder som passar mig och min jord. Efter lite experimenterande har jag kommit fram till att täckodling är ultimat, dels gör den underverk med min styva lerjord (har numera porös fin jord med mycket mask, där jag täckodlat) och dels är det väldigt tidsbesparande att i princip helt slippa gräva, vattna och rensa ogräs. Med täckodling tror jag att jag kommer att orka odla allt jag vill - skulle jag återgå till att vändgräva, gräva ner gödsel osv så skulle jag inte alls orka odla ens hälften.

Lite virrigt svar kanske men jag ville verkligen få det sagt :)

JOW

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 29 dec-11 kl 16:27 »
Det låter som att ni inte har odlat tidigare. Då tycker jag att det är bäst att prova sig fram i lite skala till att börja med. Potatis, som är ganska lätt att odla, passar det kanske med 50 kvm. Sen kör ni på med 1-10 meter per sort av andra grönsaker som ni gillar. Att orkar är främst en fråga om tid. Om tiden är knapp så blir heller inte odliandet roligt.

Som sagt i förra svaret så är täckodling väldigt smidigt. Om ni har gräsklipp så är det optimalt.

Lycka till.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 29 dec-11 kl 16:30 »
Skulle oxå skriva täckodling då det verkligen är enkelt och arbetsbesparande
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bullerybo

• Närke
« Svar #4 skrivet: 29 dec-11 kl 17:27 »
Vi täckodlar och har nästan allt i djupsäng (dubbla pallkragar med mycket gödsel...då kan man odla tätt och kräver mindre yta).

Jag tycker inte att det är särskilt mycket jobb förutom när man drar upp alla småplantor. Rensar ogräs gör jag i princip aldrig.

Vi har ca 15 pallkrageland + 3 större markland (potatis, morötter och ärtor...men kommer sluta ha morötter direkt i backen då morotsflugorna går åt hårdare där...de flyger längst marken).

+ 15 kvm växthus
+diverse hinkar, balkonglådor och annat för sallad och bladväxter (uppe på altanen eller på gallerhyllor...vi har mördarsniglar nämligen)

Med detta täcker vi största delen av vår årsförbrukning av grönsaker. Vi hinner odla flera omgångar i måga av kragarna och i växthuset.

Jag jobbar 80% och sambon 100% vi har 3 barn och går båda en del kvällskurser och annat så den här nivån är ganska överkomlig för oss. Vi har även höns + ankor.

Den enda stora miss jag gjort är att försöka odla kålväxter utan nät. Det är INTE värt arbetet. Nästa år kommer alla kålväxter ha kålhus (nätförsedda träställningar). Då är det i princip arbetsfritt.

Bo

« Svar #5 skrivet: 29 dec-11 kl 18:34 »
Att täcka kål med väv skyddar men när bladverket trycker mot väven, läggs det fjärilsägg där och det börjar krylla kålmaskar.

Morötter skall odlas under väv.

Marktäckning med hö ger starkt ökad risk för frostskador eftersom utstrålningen då inte balanseras av värmestrålning från jorden. Har slutat helt med det efter att ha jämfört mellan potatis, broccoli och bönor med och utan marktäckning.

danskismaaland

• Småland
« Svar #6 skrivet: 29 dec-11 kl 19:07 »
Ville bare säga tack för alla svar, ni har rätt at vi inte har odlat förut, utom lite kryddor och sånt på altanen.
 :D

(Steffen Brandt)

Maria C S

• Småland
« Svar #7 skrivet: 29 dec-11 kl 19:24 »
Täck odling och samodling råder jag till !
Samodla växter som  skyddar varandra.

Potatis odlas lättast i halm som man kan lägga ut nu redan och fylla på med mera sen.

Lök och morötter hjälper varandra.

Kål växter blir hastigt angripna av fjärilar och dom lägger gärna ägg på bladen så väv är ett måste !

Jag ska själv testa att odla camomill och kål samt endel andra experiment för jag vill slippa väven och kålfjärilarna !

Mitt råd är att ni börjar småskaligt och väljer lätta sorter.

Squash är lätt odlad och ger massor och det räcker med några plantor.

Rödbetor är lätta att odla med och majs kan direkt sås i danmark.

Rädisor ger tidig och snabb skörd och är lättodlade.

Sen finns det ju dom som återkommer varje år ex sparris det tar visserligen några år innan man kan får skörd så det men den som väntar på något gott  :D
Jordskockor växer i backen och verkar vara godast på våren och ger vackra blommor på sommaren.
Pepparrot, rabarber,jordgubbar mm

Endel kryddväxter är även dom återkommande.

Ordna så det är lätt att vattna gärna med regnvatten som är närmare den omgivande temperaturen.och inte iskallt som det ofta blir om man tar från kranen.

Så när ni odlat en sesong så kan ni göra större om ni känner att det fanns ork och energi till mer  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Bullerybo

• Närke
« Svar #8 skrivet: 29 dec-11 kl 19:25 »
Om kålväxterna trycker mot nätet har man byggt ramen för låg. Har personligen inte haft det problemet.

Morötterna har jag inte heller haft problem med ohyra i när det gäller de som odlas i krage/djupsäng blandat med lök. Däremot de som odlats i markland...trotts att de hade fiberduk under försäsongen (men inte de i pall) . Tycker generellt markland gett sämre resultat och mer jobb..kommer nog ta  bort allt utom potatislandet såsmåningom.

Bullerybo

• Närke
« Svar #9 skrivet: 29 dec-11 kl 19:52 »
Förresten räknar vi denna säsong med att minska ner på odlingarna då jag är gravid och kommer jobba heltid i vår för att höja SGI (föräldrapenningen). Så vi har skurit bort allt överflödigt och kommer bara odla basen + det som är flerårigt och som vi har sedan tidigare.

I år kommer vi att sätta:

Potatis
Morötter
Palsternacka
Rotpersilja
Rödbeta/gulbeta (fåtal)
Fänkål
Rotselleri
Stjälkselleri
Kålrabbi
Kålrot
Vitkål
Broccoli
ev. blomkål
ev.kinesisk broccoli
Jordärtskocka
Kronärtskocka
Sparris
Squash (zebra, gul, vit tefat & butternut)
Halloweenpumpa
Sallader (fåtal sorter)
Spenat
Sockerärt
Vanliga ärter
Kokbönor (borlotti)
Majs
Lök/rödlök/scharlottenlök
Vitlök
Purjo
Dill
Persilja
Tagetes
ev. asisatiska bladgrönsaker höst
max 1 sorts friandsgurka

Växthus
Paprika (2-3 sorter)
Tomat (endast 7-8 sorter i år)
ev. chili (endast enstaka)
Basilika (mer men endast genovese)
Aubergine (max 2 sorter men mycket)
Gurka
Melon (endast 1 sort)
Vindruvor
Fikon
Pepino (om den överlever vintern)
Citron
Stevia
ev. bladgrönsaker under lågsäsong

Jordgubbslandet ska flyttas och ny hallonhäck sättas. Annars blir det få nya projekt i år.

Detta är mycket mindre än vad vi haft föregående år och det känns realistiskt att hinna med. Roliga och spännande prova-på-grödor får vänta tills något annat år helt enkelt.

melongurka

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 30 dec-11 kl 18:24 »
Det viktigaste när ni börjar är vad ni sår. Kör de säkra korten och avvakta med det som känns superspännande. En bra start med en bra skörd är viktigt så ni inte tröttnar. När ni kommit igång så börja plusa på med lite svårare odling. Jag har själv gett mig på sådant som var dömt att misslyckas men man blir visare med åren. ;). Lycka till.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #11 skrivet: 30 dec-11 kl 18:34 »
det första jag gjorde i trädgården var att sätta några pallkragar framför huset. sedan sådde jag sallad morötter ärtor mangold och lite kryddväxter.
det var så himla gott att gå och små plocka, hela familjen särskilt barnen gick och tog där =) inget svårt och vi vattnade bara då och då. jag tycker absolut att det är en bra början för det var både lätt och roligt =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

melongurka

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 30 dec-11 kl 18:41 »
det första jag gjorde i trädgården var att sätta några pallkragar framför huset. sedan sådde jag sallad morötter ärtor mangold och lite kryddväxter.
det var så himla gott att gå och små plocka, hela familjen särskilt barnen gick och tog där =) inget svårt och vi vattnade bara då och då. jag tycker absolut att det är en bra början för det var både lätt och roligt =)
Riktig lycka. :D

Mårten gås

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 30 dec-11 kl 19:05 »
Det bästa TS (och alla andra för den delen) kan lägga sina pengar på är en ko.
Kon plöjer din åker samtidigt som den ger dig mjölk och reproducerar sej själv, kan även användas att dra hem timmer från skogen med.
Kon hjälper TS med orken.
Läs mer på ruralheritage.com
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Trivial

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 31 dec-11 kl 06:49 »
Nja, att köpa en ko för att kunna odla, när dessutom tiden för odlingarna är högst begränsad och man bara tror sig kunna lägga tid på den en dag per vecka... Det är väl ingen vidare bra idé? Dessutom är det ju inte tal om någon åker, och jag är förvisso ingen expert på kor men inte reproducerar sig väl en ko själv?

danskismaaland

• Småland
« Svar #15 skrivet: 31 dec-11 kl 12:27 »
...jag är förvisso ingen expert på kor men inte reproducerar sig väl en ko själv?

Du har vel rätt, hittills känner jag bara een jungfrufödsel  ::)

Och igen, tack alla som har kommit med svar, listen som DetGodaLivet skrev harmonierar bra med vad jag tänkte, kollar på fröbutiker just nu, www.fuglebjerggaard.dk har ganska många ekologiska frön också, roliga sorter.

Gott Nyår :D

(Steffen Brandt)

Jan lindgren

« Svar #16 skrivet: 31 dec-11 kl 17:59 »
Hej!
Tycker ni att det är kul att odla mat så är det inga problem. Ett alternativ är att odla frukt och bär. Det är betydligt mindra arbetskrävande än grönsaker.
 Gillar man, som jag, att odla men inte gärna äter grönsaker så kan man odla lite prydnadsväxter och sälja. För mig är det betydligt enklare att odla och sälja en rhododendron för att sedan köpa ett kilo tomater än att odla tomaterna själv.
MVH
Jan

mig

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 31 dec-11 kl 18:06 »
Tips.. Odla hälften så mycket som ni tror att ni orkar. Det är mycket roligare med ett litet välskött land än ett stort fullt av ogräs... Och har ni inte odlat tidigare så är det bra att prova sig fram i liten skala första året och sedan utvidga. Vi hade 30-40 kvm i somras och det klarar man av. Helt hanterbart och så kan man få tid och ork att så i det som inte funkar så bra och även odla en andra gröda. Plus det kanske några krukor tomat.

Börja smått och utvidga!!! Lycka till!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 3 användare (2 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser