Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sill till får  (läst 2661 gånger)

svali

• Övriga världen
Sill till får
« skrivet: 18 dec-11 kl 00:29 »
Jag har aldrig hört talas om att får skulle ät sill. Tydligen var det vanligt förr på Island att bönderna gav fåren sill som var skuren i små bitar. Detta kom på tal hos oss eftersom sambon kom hem med en tunna sill, nackdelen var ju att det är hela fiskar  :-\ är det någon som har hört talas om detta?
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Sill till får
« Svar #1 skrivet: 18 dec-11 kl 00:32 »
Jag trodde får var gräsätare?!  ::)

Det kan inte ha varit så att betet blev lite dåligt och så fick fåren det som fanns att tillgå? Nej nu spekulerar jag bara, men det vore lite intressant att få veta =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 18 dec-11 kl 10:19 »
Det kanske var som mineral- och proteintillskott under vintern? Men hur skulle en fårmage må av det? Jag skulle inte våga testa! Kanske hellre torkad fisk i så fall?

svali

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 18 dec-11 kl 11:02 »
Jag tror mer på Soshilas teori. Att det ska vara ett tillskott, vi har nu fiskmjöl (finns det i Svergie?) man kan köpa i 20kg säckar. Och de är tokiga i det...Som ett brunt vetemjöl man strör över ensilaget. Men man känner sig inte lockad att skära upp all denna sill, frusna är dem också...tunnan står ute i -10°. Vad ska man annars göra med fisken, hundmat?
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 18 dec-11 kl 11:14 »
Är fisken dålig? Annars är den väl utmärkt människomat...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

svali

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 18 dec-11 kl 11:25 »
Nej den är inte dålig (skulle inte ge den till djur då). Men det är inget för mig. Är antagligen kräsen ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 18 dec-11 kl 11:32 »
Skänk fisken till någon som inte är lika kräsen som du då. Synd att inte använda god mat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

svali

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 18 dec-11 kl 11:38 »
Men min man kom hem med fisken för att ge den till fåren! Så det blir väl det som ska prövas...Sill är inte svårt att få tag på här, vi fick detta skänkt..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 dec-11 kl 11:39 »
Citerar Lantmannens Bok:

Kaninernas utfodring. De flesta vanliga fodermedlen passa för kaniner. Fodret måste alltid vara av god beskaffenhet, ty annars inträffa lätt rubbningar i fodersmältningen. Kaninerna äro också mycket känsliga för hastiga övergångar från ett foder till ett annat.

På sommaren utgöra bete och grönfoder av olika slag de viktigaste fodermedlen. Även under resten av året äro kaninerna tacksamma för något saftfoder. Detta gives lämpligen i form av fodermärgkål, rotfrukter eller AIV-foder. Hö, men även löv, är det viktigaste vinterfodret. Som kraftfoder kan först och främst all slags fodersäd samt kli användas. Ärter, vicker och bönor ha dock en besk smak och böra användas försiktigt. Bland oljekakorna är sojamjöl och linkakmjöl värdefullast. Kött-, blod- och fiskmjöl, men framför allt skummjölk är andra fodermedel som med fördel användas för att höja foderstatens äggvitehalt. En-, tall- och granris ha litet näringsvärde, men anses ha gynnsam inverkan på djurens hälsa och köttets kvalitet.

För 70 år sedan ansågs detta säkert normalt.

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 18 dec-11 kl 12:04 »
Äter fåren det så ge dem det. Även hästar lär ha fått fisk  som tillskott, längre tillbaks. Jag läste nån artikel om får på nån nordatlantisk ö som bet huvet av fåglar, gissar att de vet vad de behöver. Skulle doch inte ge det innan slakt med rädsla för fisksmak. Kan du prova med hästarna med?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Andromedae

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 18 dec-11 kl 12:29 »
Det är ganska vanligt att hästarna får det vintertid på Island. Ser att du bor där, antar att din man är islänning också. Lita på honom i det här sammanhanget tror jag. Bruksdjuren (hästar och får) verkar de vara väldigt måna om på landsbygden på Island.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #11 skrivet: 21 dec-11 kl 16:10 »
Satt och bläddrade i boken FÅR och läser
Citera
Får är inte så pigga på fiskensilage eller färsk fisk. Med en viss tillvänjning kan man dock få dem att konsumera en del. Om man ger fiskensilage under digivningen, kan man på så sätt spara in kraftfoder, kanske allt, ty fisk innehåller mycket protein.

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser