Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vete havre korn jag blir snurrig  (läst 6604 gånger)

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
Vete havre korn jag blir snurrig
« skrivet: 13 dec-11 kl 15:52 »
Vad är bäst att ge nu på vintern och hur stor del, vete-korn 50/50?

Vad är sämst att ge, har läst om fjäderätning mm om de får för mycket av vad det nu var.

Känner mej ganska så förvirrad  ::) så jag är tacksam för hjälp.
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Xoot

• Gäst
SV: Vete havre korn jag blir snurrig
« Svar #1 skrivet: 13 dec-11 kl 16:01 »
Jag ger värpfoder, helvete(hel-vete) tillsammans med obegränsade mängder äpple. Plus lite vaktelägg och från vår mat.
Brukar prova på olika sorters kornkross ibland men blir sällan nöjd.

Djuren har alltid tillgång till maten. Blandar inte utan har flertal foderautomater med olika innehåll framme.

Vad ger du själv? Man kan inte göra så mycket fel så länge hönsen får i sig allt som behövs.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 13 dec-11 kl 16:03 »
att bara ge vete o korn skulle jag inte göra, blanda i lite solrosfrön, hampa och foderärtor också, kanske majs dessutom, då blir det troligen inga problem med fjäderätning o annat
Västgötamor

MiaPia99

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 13 dec-11 kl 16:11 »
Hönsen har fri tillgång på allfoder och snäckskal.

Brukar på morgonen ge grönsaker och rest av potatis, ris, pasta.

På kvällen får de helt vete, havre och korn och då lika mycket av allt. Ibland har jag i solrosfrön också.

Foderärtor har jag aldrig gett, vad är bra i dom?
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 13 dec-11 kl 16:12 »
ger bra protein, man kan krossa dem om man vill
Västgötamor

MiaPia99

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 13 dec-11 kl 16:13 »
Var köper man det, har aldrig sett det på Granngården som jag handlar på?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 13 dec-11 kl 16:14 »
Mina äter havre vete korn och ärtor , fri tillgång dygnet om , även småkycklingar o ankor + gäss äter samma .Dom små får det som kross dom andra helt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #7 skrivet: 18 dec-11 kl 12:06 »
Funkar det att ge hela ärtor? Det brukar ju rekommenderas att de ges krossade, men de är ju inte så smidiga att krossa och jag har bara sett hela säljas.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 18 dec-11 kl 12:38 »
Funkar det att ge hela ärtor? Det brukar ju rekommenderas att de ges krossade, men de är ju inte så smidiga att krossa och jag har bara sett hela säljas.
Prova. Men jag tror att de är svårsmälta, och vet inte om hönsen gillar dem. Jag skulle grodda dem först, så får hönsen extra vitaminer och fin gula på äggen också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 18 dec-11 kl 13:27 »
Vi ger hela ärtor ibland men dom ligger kvar på botten , tror att dom är förstora faktiskt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #10 skrivet: 18 dec-11 kl 14:13 »
Ja, jag tvivlar på att de skulle äta dem. Grodda ja, det är ju ett alternativ.
En sån här kan väl aldrig funka till ärtor eller? http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=123

Förlåt om jag kapat tråden förresten!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #11 skrivet: 18 dec-11 kl 16:36 »
Mina dvärghöns äter hela ärtor. Men man kan blöta upp dem så delar de sig lätt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 18 dec-11 kl 17:14 »
Här går det inta att få tag på ärtor, Som mycket annat då vår
Granngård är för liten :-\
Hedemorahöns

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #13 skrivet: 18 dec-11 kl 17:20 »
Knappt att mina hönor äter ärtorna ens om jag kokar dem. Blandar med burkmajs så slinker några ärtor med nu när jag köpt en hel säck.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #14 skrivet: 18 dec-11 kl 18:43 »
Det kan ta lite tid för höns att vänja sig vid ett nytt födoämne. Min D-K-flock lämnade alla solrosfrön under säkert en vecka, så kom någon på att det gick att smaka på, och nu hugger de dem först av allt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 19 dec-11 kl 07:20 »
mina höns ville inte äta majs förra vintern, så jag tog in lite o kokade dem, serverade dem varma, sen var det nästan slagsmål om dem...
Västgötamor

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 19 dec-11 kl 07:48 »
Här går det inta att få tag på ärtor, Som mycket annat då vår
Granngård är för liten :-\
De borde kunna ta hem åt dig.
Kaninuppfödare och pelargontant.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #17 skrivet: 19 dec-11 kl 09:41 »
Om man krossar spanmål kan manköra med ärtor samtidigt, se bara till att starta och sluta med ren spannmål annars blir det stopp ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Gamina

« Svar #18 skrivet: 20 dec-11 kl 09:08 »
Mina höns äter hela ärtor och med tanke på hur mycket ärtor de äter så kanjag garantera att det är hög smältbarhet på dem. om det inte vore det så skulle både hönsgården och gödselstacken vara översvämmade av ärtor.
Mina hönor får en blandning av havre och korn med en tillsats av foderärtor och hampfrö. Inget är krossat utan de får bara hela frön.
Genbank för Gotlandshöns

Anso1971

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 20 dec-11 kl 09:30 »
Vi ger hela ärtor ibland men dom ligger kvar på botten , tror att dom är förstora faktiskt.

För stora tror jag inte det är. Det är nog mera att de är ovana vid ärtor.
(Jag har sett min tupp fånga och svälja en mus - hel)

Edit: Det var nog en sork förresten.
« Senast ändrad: 20 dec-11 kl 09:32 av Anso1971 »
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 3 användare
Nataks, gorlan, jws jws

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser