Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tryffel?  (läst 4324 gånger)

hustran

Tryffel?
« skrivet: 05 dec-11 kl 16:41 »
Hörde ett program (lite från och till) ang. tryffel. Det lät sååå spännande.Tydligen så trivs den bland ek och hassel. Vi har ett ganska stort hasselbestånd med gammal hassel, inne i det står ngr. äldre ekar. Undrar hur jag gör för att hitta ev. tryffel där? Har ingen "tryffelhund". I vårt bagghus på gården så fann vi en "sörmlands" tryffel (kommer inte ihåg namnet nu) men det kanske kan lova gott. Har inget "tryffelsvin" heller tyvärr. ;D

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Tryffel?
« Svar #1 skrivet: 09 dec-11 kl 15:44 »
Ja det kan vara ganska svårt att hitta tryffel, men är man noggran & har ögonen öppna kan man hitta dom om det finns i området.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

hustran

« Svar #2 skrivet: 09 dec-11 kl 23:52 »
Hur menar du att man kan hitta dem? de växer ju under jorden,finns det ngt. "tecken" på ytan som man kan se?

LenaWB

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 10 dec-11 kl 13:59 »
vad jag har hört så finns bara tryffel på två platser i sverige, stjärnbohov samt gotland men det kanske går att ympa in mycel på ngt sätt bara betingelserna är de rätta, typ hassel o eklundar...
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 dec-11 kl 14:12 »
Här hos mej har jag hittat tryffel i ung tallskog fast det är "hjort tryffel"
Här hittat där viltsvinen bökat upp

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Vargerik

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 dec-11 kl 15:29 »
Jad har "hört" att man kan köpa trädplantor med tryffelmycel inympat.. Ska googla lite.

kurt

« Svar #6 skrivet: 10 dec-11 kl 16:35 »
Man skall kunna spana efter tryffelflugor samt lukta sig fram

http://www.thevineroute.com/food/black-truffle/

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #7 skrivet: 15 dec-11 kl 21:32 »
Ja, men lukt bla., men dom brukas kunna hittas om man lyfter löv & så med.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 dec-11 kl 21:35 »
Det pågår lite projekt med tryffelodling kring Falan, Västergötland.

hustran

« Svar #9 skrivet: 16 dec-11 kl 00:35 »
kollade i en svampbok och stjärnbohovstryffel var visst väldigt lik den tryffel jag hittade i "bagghuset" undrar om den är ätlig? Då borde det finnas fler i alla fall här på gården. Flera stora ekar runt omkring. Eller heter den stjärnhovstryffel? Får snoka vidare,spännande.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser