Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solrosfrön??  (läst 15655 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: solrosfrön??
« Svar #40 skrivet: 20 dec-11 kl 23:19 »
Jag har faktiskt tackor och ull i papperssäckar som ligger här :)
Jag tror inte man får ha tackor i papperssäckar  ;) ;D ;D, kunde inte låta bli, förlåt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lusen2008

• Uppland
« Svar #41 skrivet: 21 dec-11 kl 00:28 »
Jag har faktiskt tackor och ull i papperssäckar som ligger här :)
okej, använder du den till nå mer än kaninburarna?  älskar ullkläder, har ullunderställ till dottern som är fryssen av sig, annars skulle hon inte kunna va ute å leka länge alls.. ISKALL om händer och fötter,som sprider sig snabbt till armar och ben..  hon vill ju åka pulka och leka i snön.. och med ull under overallen kan hon de, och om de är kallare har hon även fleece.. drygt å klä om helt vid utgång, men de är värt de..   ett skinn i pulkan är bra med.. hade hon i vagnen med förr..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #42 skrivet: 21 dec-11 kl 10:09 »
Vi använder ull till alltmöjligt , mina illrar har ett bo med ull , hönsen har ull i alla reden , kycklingarna har en låg låda dom kan gå upp i med ull osv osv . Sen när jag byter den så kastar jag ut i naturen så småfåglarna kan använda resterna. ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

skogstomten

• -
« Svar #43 skrivet: 21 dec-11 kl 17:23 »
bara som ett litet tips om vinterfoder. jag har under ett antal år haft höpellets till kaninerna  och det har ungerat toppen. Finns på nätet. det "spill" av höboss som bildas i säckarna äter gärna hönsen.
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

Gille

• -
« Svar #44 skrivet: 22 dec-11 kl 06:03 »
Kaniner blir sällan feta av lite solrosfrö. Särskilt inte om de bor ute.
Kaninuppfödare och pelargontant.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #45 skrivet: 22 dec-11 kl 06:37 »
Majoriteten av Sveriges kaniner är absurt feta, särskilt de som är sällskapskaniner och utställningskaniner. Det påverkar deras förväntade livslängd och deras fertilitet.

Precis som med hundar har många förskjutit sin bild av vad som är normalhull för en kanin. Många skulle nog anse att mina avelskaniner är underviktiga, trots att de ligger i nedre delen av normalviktskurvan. Så får mina kaniner också fler ungar hos mig än vad samma kaniner fått hos sina tidigare eller senare ägare.

Jag uttalar mig nu inte om någon specifik forummedlems kaniner, utan bara generellt. Men man ska akta sig för att bli hemmablind, det är lätt att tro att ens djur är normalviktiga eftersom man ser dem varje dag och är van vid deras utseende. Men prova att ta på de kritiska glasögonen, titta och känn. Är revbenen täckta av bara ett tunt lager muskler och hud, så att man kan ana de individuella revbenen när man känner efter? Är kaninen smal och fin under hakan, eller har den början till hakpåse?

Oavsett djurart måste man anpassa foder efter individ, och då måste man hela tiden ha på sig de kritiska glasögonen och hålla koll så att de inte blir varken för tjocka eller för smala. Men risken för att djur i Sverige blir för smala är nästan obefintlig om det inte beror på sjukdom.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gille

• -
« Svar #46 skrivet: 22 dec-11 kl 12:30 »
De kaniner som är feta är det inte pga lite solrosfrö. Det är oftast pga fri tillgång på kraftfoder. DET är fel utfodring.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Mallis

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 27 dec-11 kl 11:59 »
ang höet från granngården...

Det är nog ganska gammalt också och inte bara dyrt. Jag köpte det först till mina kaniner men tyckte de åt dåligt, sen köpte jag en påse från en zooaffär som köper en rundbal av en bonde och fördelar i säckar, minst lika dyrt men oj vad det gick åt. Och en enorm skillnad i doft.

är numera degraderat till burströ ovanpå spånet :) min teddykanin är inte snygg som spånboll.
« Senast ändrad: 27 dec-11 kl 12:08 av Mallis »

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #48 skrivet: 28 dec-11 kl 00:56 »
Utställningskaniner är feta, ja :-). Man kan vara överviktig utan att få dubbelhaka...

//Lina

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #49 skrivet: 28 dec-11 kl 00:56 »
Utställningskaniner är feta, ja :-). Man kan vara överviktig utan att få dubbelhaka...

//Lina

lusen2008

• Uppland
« Svar #50 skrivet: 30 dec-11 kl 21:36 »
ang hö´t på granngården så luktade de gott iaf, och han åt gärna av de.. men nu har ja köpt 30kg av en bonde.. hade vi haft mer plats i bilen hade ja köpt lite mer.. men men..   

har även fått hem 2 dvärgkaniner, en lejonhuvad och en vanlig släthårig dvärgvädur.. dom åt nån blandning som ja fick med lite av.. den släthåriga är skapligt rund, men äter upp buren när hon inte får "tillräckligt" med mat  :-\   hon lät även lite rosslig idag när ja tog ut henne ut buren  ???  men hon slänger ju runt med vattenskålen så hon blir säkert blöt ofta.. vattenflaska funkade inte för hon hade sönder dom sa förra ägarn..

ska ta kort på hur hon käkat på buren, en annars fin 4fackare.. dock lite liten för min smak (som 4fack) så de blir 2fackare av den ist, så fort ja lagat där hon gnagt sönder.. 
vilket blir i helgen..

ja fick en liten skruvdragare i julklapp av sambon, som ja kikat på ett tag, för hans är så stor och tung (låter som en liten och klen tjej, men är inte liten) så nu kan ja fixa mer själv, precis som ja vill ha de..

men iaf, en liten lejonhuvad dam som är rätt smal, känner ryggraden lite väl mkt.. vad är bäst å ge henne då??  ja kom ju in på solrosfröna igen, haha.. och havre har jag med.. men såklart blanda med de som hade med sig.. vilket va havre och pellets, och nå mer.. men inte så färgglatt som många färdigblandade är.. 

nu kommer dom käka ekologiskt odlad hö.. har lite kvar av granngårdens först bara..  ger lite torkade kvistar med löv på (skördade i sensomras) och granris till alla med.. 

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #51 skrivet: 30 dec-11 kl 23:43 »
Hur gamla är dom?
Du får nog separera dom så du kan reglera fodret till en början.
Ge gnagaren massa grenar att tugga på o har du nåt större utrymme att ha den i?
Typ hästbox ?
Tänkte lite i banorna att hästar gnager på inredningen när dom är instängda för mkt, kan vara samma för ninisar.
Tänderna måste oxå slitas ´ner mot grenar o sånt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

lusen2008

• Uppland
« Svar #52 skrivet: 31 dec-11 kl 13:08 »
do bor i varsin del av 4fackaren.. lejonhuvade är 2år och den andra 4..  lejonhuvade har inte ens ätit upp sitt foder och inte kt alls av bladen, medans den andra rensat allt! la in fler grenar till gnagisen idag när ja städade åt dom.. den som gager har haft tvåvånings bur, alltså 2 fack av 4, ändå käkat en massa.. mätte buren idag, och den är 60*90*60/fack med bolåda och hyllor.. så två fack är ju mkt bättre.. men so ja känner är de bättre å ha en långsmal bur (alltså 2fack bredvid varann, varsin våning) än två små våningar?? eller hur tänker ni andra?? blev ju sjuk så blir nog inte förs efter helgen ja orkar laga den.. men slutar inte gnagisen så blir hon inte långvarig, kan ju inte käka bur hela tiden..

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #53 skrivet: 01 jan-12 kl 13:52 »

har även fått hem 2 dvärgkaniner, en lejonhuvad och en vanlig släthårig dvärgvädur.. dom åt nån blandning som ja fick med lite av.. den släthåriga är skapligt rund, men äter upp buren när hon inte får "tillräckligt" med mat  :-\   hon lät även lite rosslig idag när ja tog ut henne ut buren  ???  men hon slänger ju runt med vattenskålen så hon blir säkert blöt ofta.. vattenflaska funkade inte för hon hade sönder dom sa förra ägarn..

men iaf, en liten lejonhuvad dam som är rätt smal, känner ryggraden lite väl mkt.. vad är bäst å ge henne då??  ja kom ju in på solrosfröna igen, haha.. och havre har jag med.. men såklart blanda med de som hade med sig.. vilket va havre och pellets, och nå mer.. men inte så färgglatt som många färdigblandade är.. 

nu kommer dom käka ekologiskt odlad hö.. har lite kvar av granngårdens först bara..  ger lite torkade kvistar med löv på (skördade i sensomras) och granris till alla med..

Kaniner som gnagar  sönder buren behöver ofta en saltsten - behovet minskar också med kvistar och grenar, delvis pga mineraler i dom.

Har den smala kaninen en rund mage fast en är benig i ryggen och höftbenet? 
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

lusen2008

• Uppland
« Svar #54 skrivet: 01 jan-12 kl 21:01 »
Kaniner som gnagar  sönder buren behöver ofta en saltsten - behovet minskar också med kvistar och grenar, delvis pga mineraler i dom.

Har den smala kaninen en rund mage fast en är benig i ryggen och höftbenet?

okej, då ska ja köpa de..   nej, hon känns ganska tunn hela hon, äter inte upp de ja ger henne heller, men ja kan ju ge för mkt åt gången,igår tex va ja ut 3-4gånger till dom, rastar hundarna precis där så de är rätt ofta dom får tillsyn, men inte mat alla gånger såklart.. men petar hål elelr byter vattnet om de frysigt, pratar lite å så..  idag har ja dock legat rätt däckad av förkylning.. så bara två gånger idag, blir en gång till innan ja lägger mig.. hur mkt kan en liten lejonhuvad hona behöva äta då? halm har dom i bolådorna, hö har dom med, ska byta foder, men dom får äta upp de dom hade med sig först..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #55 skrivet: 01 jan-12 kl 21:26 »
Kan den smala ha mask kanske .
Bara en tanke ..

lusen2008

• Uppland
« Svar #56 skrivet: 03 jan-12 kl 22:49 »
ja har inte sett nått,men de kan man väl missa iofs..   dom har inte varit på sommarbete vad ja vet..  kan man köra vanlig katt och hund avmaskning?? har en liten våg som ja kan väga henne på..

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #57 skrivet: 05 jan-12 kl 13:42 »
Att ge saltsten till en kanin med överskottsenergi är inte bra. De har lågt saltbehov, jag ger bara till honor som ska föda.

Berika buren med saker som är roligare: papptunnlar, kvistar, hyllor, flera olika leksaker. Ta ut kaninen i hage så ofta som möjligt.
//Lina

Mallis

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 06 jan-12 kl 13:02 »
Min ena nin är en riktig gnagare och förstörare hon rycket loss hö häcken och kastar omkring matskålar om hon får chansen. Men en massa kvistar som inte är "perfekt" raka utan halvstår upp i buren eller ett gäng lite hopflätade så brukar hon inte riva buren utan bara möblera om/äta upp pinnarna. En riktig flistugg dendär :)

Känns som hon har tråkigt utan dem, prova att leka med henne i hagen så hon blir trött så borde hon lugna sig.

lusen2008

• Uppland
« Svar #59 skrivet: 19 jan-12 kl 14:44 »
ja tror inte hon gnagt nå mer på buren, är ju svårt å se när de redan är gnagt.. men hon skottar ur massa strö över där hon gnagt innan, de är inte hål,utan gallret går över..  men de gör ju inte så mkt, bara hon inte gnager på buren.. gav 4 kvistar på ca ½cm i tjocklek,ca 30cm långa, dom va helt borta dan efter  :o  och en 20cm lång 2cm tjock gren har hon skalat rejält och nu även bitit av.. så hon fick lite fler idag.. och så ger ja alla lite granris då och då.. så de fick dom idag.. har en julgran som stått ute som ja tänkte hacka upp å ge dom sen med, om inte annat så är de tidsfördriv.. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kycklingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser