Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vill plantera valnötsträd i stockholm  (läst 12980 gånger)

Hassan1

• Södermanland
vill plantera valnötsträd i stockholm
« skrivet: 02 dec-11 kl 16:25 »
var kan jag få tag i härdigt valnötsträd för plantering i stockholmsområdet?
kommer det kunna ge skörd?
är det möjligt att göra detta?
kan man ympa på annat träd?

Hassan1
« Senast ändrad: 02 dec-11 kl 16:45 av Hassan1 »

Huggorm

• Gäst
SV: vill plantera valnötsträd i stockholm
« Svar #1 skrivet: 02 dec-11 kl 16:30 »
Det finns valnötsträd som kan ge skörd på gynnsamma platser i Stockholmsområdet, åtminstone under varma år. Plantskolorna kan ordna dessa träd. Det finns även andra sorter av valnötsträd som är bättre anpassade för klimatet, som grå valnöt, men dessa har mindre nötter med tjockare skal.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 dec-11 kl 16:33 »
Håll koll på microklimatet och plantera i rätt läge. Dysterkvist, har du koll på om det finns på olika sorters stammar, som äpplen och plommon och så? Eller det kanske inte går att ympa Valnöt?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 02 dec-11 kl 16:51 »
Valnöt går att ympa, men det är svårt. Det kräver värme på själva ympstället, samtidigt som resten av trädet ska stå svalt.

Kolla in www.pfaf.org (tror jag att det är), där finns många olika sorter beskrivna.

Valnötter är ganska lätta att fröföröka, och brukar ge bra nötter. Kolla in olika valnötsträd i Stockholm, och se vilka som mognar där. Så tar du några valnötter från de träden och sår på hösten, låt stå i kallbänk tills den gror, och skydda den på vintern de första 4-5 åren, sedan är de bättre rustade att klara vintern själva med hyfsad sannolikhet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 dec-11 kl 20:41 »
Intressant! Tack!

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 dec-11 kl 21:04 »
Angående ympning av valnöt så läste jag om valnötsodlingar i Kalifornien. Där har de kommit på att man kan ympa valnöt på en stam av vingnöt, pterocarya fraxinifolia. Eftersom det är ett "träskträd" kan de då odla valnötter även på vattensjuk mark.

Jag undrar hur det blir om man gör det i Sverige? Vingnöten klarar ju betydligt kallare klimat än den äkta valnöten, så rötterna borde komma igång tidigare på våren och börja skicka upp vatten och näring till kronan. Kanske det skulle förlänga säsongen och göra valnötsträdet härdigare? Det blir ju varmt i luften betydligt tidigare än i marken.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 02 dec-11 kl 21:14 »
Den vanligaste anledningen till att träd tar skada är just att de börjar för tidigt på våren, eller att de slutar för sent på hösten. Vårt klimat är ojämnt på vår och höst, omväxlande flera minus och flera plus. Det skadar växter som är vana vid varmare klimat.

Av samma skäl bör man inte placera känsliga träd i rakt söderläge, då kommer blad och ev tidiga blommor att skada av frosten.

Det är även därför som äldre plantor klarar sig bättre än unga, äldre träd vissnar tidigare på hösten, så att inte nytillväxten är så ny är det fryser, och då klarar sig trädet bättre.

Problemet här är alltså oftast inte den korta säsongen, valnötsträd m fl "känsliga" träd är faktiskt tåliga mot kalla vintrar och växer bra även med den korta säsongen. Problemet är att vårfrosten kan förstöra blomningen och höstfrosten skadar nytillväxten på unga träd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 dec-11 kl 21:19 »
Men de svenska träden slår ofta ut långt tidigare än utländska träd. De väntar ju ofta väldigt länge på våren innan de slår ut, kanske till mitten på maj eller ännu längre. Kunde man lura dem att slå ut samtidigt med svenska träd i slutet på april eller början på maj förlänger man ju säsongen ett par veckor utan att risken för sena vårfroster blir värre än för andra träd.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 02 dec-11 kl 21:23 »
Det är skillnad på vårblommande träd och sommarblommande träd. T ex aprikoser och persikor ska skuggas så mycket som möjligt för att inte blomma för tidigt. Annars blir det ingen frukt, frosten förstör blommorna. Det samma händer många andra fruktträd, som äpple, plommon, päron, om det är en dålig vår.

Det är skillnad på skogsträd, som ska växa, och som ofta har olika skyddsämnen i bladen för att inte ta skada av frosten, och blommande fruktbärande träd. Och träd med ursprung i varmare trakter ha sällan ett skydd mot frost.

Haquinus

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 28 dec-11 kl 15:23 »
Impecta säljer nötter till Juglans nigra, svart valnöt. Detta Amerikanska valnötsträd är härdigare än Juglans regia.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 dec-11 kl 15:30 »
Impecta säljer nötter till Juglans nigra, svart valnöt. Detta Amerikanska valnötsträd är härdigare än Juglans regia.
Jag köpte precis en sats därifrån. De var betydligt mindre än vanliga valnötter, kanske tre centimeter långa och rundare. Jag öppnade aldrig någon för att se hur själva nöten såg ut. Men den är säkert större än hasselnötter i alla fall, och nötträd är alltid en tillgång

pyromanen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 dec-11 kl 15:48 »
Det tar många år innan man eventuellt kan skörda nötter.
Vi planterade ett träd (köpt på plantskola) hemma hos mina föräldrar på Bornholm när jag var ca 10 år gammal, de började ge (ett fåtal) nötter efter ca 15 år.  Nu när trädet är ca 30 år gammalt skördar min bror mellan 5-25 kilon varje år. Ser lite häftigt dom bra åren när han fyller valnötter i potatisksäckar!
Planterade ett eget valnötsträd här i Värmland för 4 år sedan. Första hösten frös toppen och dog, men en ny topp har växt till sig och nu har det tagit riktigt bra fart. Under 2011 blev det nästan en meter högre. Svinkalla vintrarna som varit har inte skadat trädet nåt mer utan det var första hösten, där det blev riktigt kallt (ca - 15 grader) väldigt plötsligt i oktober när trädet var nyplanterat.  Tror inte det var van vid värmland heller, utan det var alldeles grönt när vi fick hem det (beställdes hem av plantskolan, antagligen från Skåne eller nåt) när allt annat i trädgården här redan hade höstfärger eller tappat löven.
Eftersom det tar så lång tid innan man kan skörda så skulle jag vara för otålig för att plantera nötter. Man spar ju åtminstone 5-6 år genom att köpa ett träd.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 28 dec-11 kl 16:17 »
Det är väldigt olika för olika sorter hur lång tid det tar för dem att ge frukt. I Lund finns många självsådda träd, och jag har sett träd som är ca 8-10 år gamla som ger bra med nötter.

Att själv samla nötter från träd som gett nötter vid ung ålder, som ger stora nötter, har bra växtsätt eller vilka kriterier man nu sätter upp, är ett bra sätt att få bra träd.

sisel

• Småland
« Svar #13 skrivet: 28 dec-11 kl 19:13 »
Hej,
Jag har Juglans nigra, regia, ailanthifolia och manchurica på Småländska höglandet. Alla träden är mellan fem och tio år och har m.a.o. klarat de två sista, tuffa vintrarna. Generellt sett är det zon 4-5 här, så det går säkert bra i Stockholmstrakten.
Om man höjer marknivån vid planteringsstället 5-10 cm förbättrar man övervintringsmöjligheterna. Tänk också på att en del har stora blad, så de trivs inte alltför blåsigt.
Jag upplever dem inte som känsliga.

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 dec-11 kl 19:17 »
Jag har Juglans nigra, regia, ailanthifolia och manchurica på Småländska höglandet.
Du får komplettera med en juglans cinera också, så har du hela samlingen. Sedan får du gå vidare med hickory också ;)

sisel

• Småland
« Svar #15 skrivet: 28 dec-11 kl 19:27 »
Hickory har jag redan, men cinerea kanske jag ska leta rätt på!
Fler tips?  :)

Valmet

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 dec-11 kl 19:49 »
Jag har grå-valnöt, det äldsta trädet är snart 30 år gammalt.

Dom nöttar av sig som sjutton, mkt lättskötta o härdiga.
Men om man vill komma åt dom läckra nötterna behövs ett skruvstäd >:D

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 28 dec-11 kl 22:12 »
Jag vet att det finns två valnötsträd i Sollentuna, vid röda korste, men inte vilken sort det är. De ger nötter varje höst vad jag vet. Du kan säkert hitt träd på Zätas i kungens kurva, de har det mesta
Västgötamor

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser