Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bensindriven vattenpump. Hur långt transportera vatten??  (läst 15271 gånger)

Xoot

• Gäst
Behöver mig en bensindriven vattenpump. Tänker ta vatten från min bäck.
Med tiden kommer den användas till att fylla en ibc-tank som jag kör efter fyrhjuling för att vattna på sina ställen.

Nu behöver jag den för att dra upp vatten från bäcken till en balja intill huset för ankorna.
Även vid behov för att flytta vatten mellan två gårdar. Ligger närmare varandra än man tror!  ;D

Om vi tittar på denna:
http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Bensindriven-vattenpump-25-hp-17941/

Max. effekt: 1,8 kW/2,5 hp
Tomgångsvarvtal: 4200 rpm
Max. varvtal: 4500 rpm
Sughöjd: max. 5 m
Tryckhöjd: max. 25 m
Vattenflöde: max. 12 m³/h
Vattentryck: max. 2,5 bar

Höjdmässigt så klarar jag mig nog på 5meter. Men var ser jag hur Långt det är möjligt att transportera vattnet?
Är det tryckhöjd som förklarar längden? Tycker inte det borde stämma. Eller?

Jag behöver en pump som klarar runt 5meter i sughöjd och som kan transportera vattnet på rak sträcka i ungefär 30-50meter.

Biltema, billig osv osv. Anledningen till mitt val är priset och hållbarheten är inget jag vill fundera på just nu..
Har Jula slutat sälja bensindrivna vattenpumpar? Har alltid funnits i alla år men nu är där plötsligt ingen synlig från hemsidan.

Vad händer om man överbelastar en sådan vattenpump genom att tex. tvinga den suga på högre höjd eller transportera längre?
Förutom att motorn går tungt och att där kanske inte når fram något eller bara trycket blir lågt, finns där något man kan bränna?

Johan B

SV: Bensindriven vattenpump. Hur långt transportera vatten??
« Svar #1 skrivet: 01 dec-11 kl 20:39 »
Jag kan nödvändigtvis inte besvara dina frågor men tänkte belysa sånt som jag själv har upplevt.
Pumpar vatten från ett träsk. Fågelvägen är det 100 m och "slangvägen" åtminstone 150m. Sugledningen är kort, kanske 10 m och tryckledningen då ung 150m. Lägger ut skarvsladdar över sommaren till elpumpen.

Det är lättare för pumpen att trycka än att suga och om pumpen ligger nära vattenkällan så är ju höjdskillnaden automatiskt liten. Sedan brukar det ofta bli strul om det av olika anledningar hamnar in luft på sugsidan. Det brukar faktiskt hända speciellt när man startar upp det hela.
Det är relativt enkelt att få sugledningen tömd på luft om sugledningen är kort. Är den 150 m lång skulle jag inte ens vilja försöka få igång det hela. Man måste hälla dit otroliga mängder vatten och det kan lätt bli luftfickor i den långa slangen som är svåra att få bort.

Därför är mitt enkla råd att lägga pumpen så nära vattenkällan som möjligt om det nu går. Kanske det var ursprungligen tänkt så?

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 dec-11 kl 20:48 »
Tack!  :D
Tror att bäst svar kommer från någons erfarenheter. Du får gärna dela med dig mer.
Där sitter filter och liknande, dessa tömmer man själv förstås. Riskerar något att förstöras om där åker igenom blask?

Tänkte spänna den på gallret där framme vid fyrhjulingen. Tänkte ställa den bredvid bäcken.
Vid problem så kan jag ställa hjulingen mitt i bäcken om det behövs..  ::)

Sughöjden är nog max 2-3meter i mitt fall. Till hjulingen och upp till huset totalt. Pumpen klarar max 5m så det borde gå.
Låter annars som att det kan anses som vanligt med luft i systemet? Menar du i slangarna eller vid turbinen?

Jag kan nödvändigtvis inte besvara dina frågor men tänkte belysa sånt som jag själv har upplevt.
Pumpar vatten från ett träsk. Fågelvägen är det 100 m och "slangvägen" åtminstone 150m. Sugledningen är kort, kanske 10 m och tryckledningen då ung 150m. Lägger ut skarvsladdar över sommaren till elpumpen.

Det är lättare för pumpen att trycka än att suga och om pumpen ligger nära vattenkällan så är ju höjdskillnaden automatiskt liten. Sedan brukar det ofta bli strul om det av olika anledningar hamnar in luft på sugsidan. Det brukar faktiskt hända speciellt när man startar upp det hela.
Det är relativt enkelt att få sugledningen tömd på luft om sugledningen är kort. Är den 150 m lång skulle jag inte ens vilja försöka få igång det hela. Man måste hälla dit otroliga mängder vatten och det kan lätt bli luftfickor i den långa slangen som är svåra att få bort.

Därför är mitt enkla råd att lägga pumpen så nära vattenkällan som möjligt om det nu går. Kanske det var ursprungligen tänkt så?

Johan B

« Svar #3 skrivet: 03 dec-11 kl 17:58 »
Återkommer igen. Det där med luft i slangarna på sugsidan beror ju nästan alltid på slarv av något slag åtminstone för min egen del! För din del kan det ju bli en sak som måste göras varje gång du åker till bäcken eftersom det lätt kan komma in luft och vatten rinna ut speciellt om pumpen lyfts av och på varje gång.
Det brukar finnas en påfyllningspropp på själva pumpen dit man häller vattnet. Även turbinen måste vara vattenfylld när man sätter igång. I mitt fall är det ett litet gängat hål kanske 10 mm i diameter. Det är relativt besvärligt att fylla på. Det lönar sig att fundera ut någon enkel lösning för att underlätta påfyllning "tratt med gängor " edyl.

I ändan på sugslangen måste man i mitt tycke ha en bottenventil t.ex. en sådan som man använder i brunnar. Förutom att vattnet hålls i slangen har det den fördelen att den hindrar småsten att sugas in i pumpen. Sten förstör nog ganska lätt pumpens innanmäte.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 dec-11 kl 18:16 »
Efter pumpen kan man ju trycka vattnet i princip hur långt som helst, om det är plan mark. 300 meter har vi tryckt här hemma utan problem, vi hyr ibland  en bensindriven för att 'blåsa rent' ledningen från brunnen och hem, och den är 300 meter, höjd kanske 3 meter..

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 03 dec-11 kl 22:13 »
För den som vill kunna förutsäga hur stort flöde man får fram genom en viss slang med en viss pump, utan att behöva sätta sig in i bernoullis lagar:
http://www.rinkabyror.se/?pages/help/pemslang.aspx

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 03 dec-11 kl 22:20 »
Tack!  :D
Tror att bäst svar kommer från någons erfarenheter. Du får gärna dela med dig mer.
Där sitter filter och liknande, dessa tömmer man själv förstås. Riskerar något att förstöras om där åker igenom blask?

Tänkte spänna den på gallret där framme vid fyrhjulingen. Tänkte ställa den bredvid bäcken.
Vid problem så kan jag ställa hjulingen mitt i bäcken om det behövs..  ::)

Sughöjden är nog max 2-3meter i mitt fall. Till hjulingen och upp till huset totalt. Pumpen klarar max 5m så det borde gå.
Låter annars som att det kan anses som vanligt med luft i systemet? Menar du i slangarna eller vid turbinen?

Sughöjden är ju från vattenytan i bäcken och upp till pumpen, vilket torde bli under en meter om du ställer hjulingen i bäcken. Från pumpen till huset blir det tryckhöjd.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Xoot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 dec-11 kl 22:35 »
Sughöjden är ju från vattenytan i bäcken och upp till pumpen, vilket torde bli under en meter om du ställer hjulingen i bäcken. Från pumpen till huset blir det tryckhöjd.

Ja. :)  Men jag överväger lite olika möjligheter eller ska vi säga alternativ, så vissa krav måste jag tyvärr kosta på mig.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 03 dec-11 kl 23:01 »
Tryckhöjd och sughöjd är ett utryck som rörbranschen är förtjusta i. Det är egentligen enheter för tryck. Sughöjden kan teoretiskt bara bli ca 10 m, sedan har man vacuum, eller eg ångbildning i vattnet. Räknas från vattenytan upp till pumpens inlopp. En tryckhöjd på 25 m motsvarar i allt väsentligt ett vattentryck på 2,5 kp/cm2.

Sen ska man ju försöka undvika att pumpen suger i sig grus etc, den pumptypen tål förmodligen inte det.

(Andra pumptyper används där föroreningar finns, exvis kan avloppsvatten pumpas som innehåller strumpbyxor, döda råttor etc.)

Xoot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 dec-11 kl 00:35 »
Om vi spinner vidare på frågan lite halvt..

Är det någon som vågar använda bäckvatten som dricksvatten till sina fjäderfä?
Av olika anledningar hade det varit praktiskt för mig men frågan är ju om man vågar pga allt som kan finnas där i vattnet.

Utan att ta massa prover. Hur övertygar man sig om att vattnet är okej att använda till höns och ankor?

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 dec-11 kl 18:09 »
Om vi spinner vidare på frågan lite halvt..

Är det någon som vågar använda bäckvatten som dricksvatten till sina fjäderfä?
Av olika anledningar hade det varit praktiskt för mig men frågan är ju om man vågar pga allt som kan finnas där i vattnet.

Utan att ta massa prover. Hur övertygar man sig om att vattnet är okej att använda till höns och ankor?

Gissningar går bra!!  :D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 21 dec-11 kl 18:37 »
Vad finns uppströms bäcken? (Jag menar eftersom du verkar anse att det finns föroreningskällor där).
Finns det fisk i bäcken?

Om det inte finns några misstänkta föroreningsställen uppströms och fisk i bäcken, då hade jag utan vidare givit fjäderfä och andra djur vattnet.

kackelmann

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 21 dec-11 kl 18:38 »
Tryckhöjden är höjdskillnaden som den klarar av att trycka, från pumpen och uppåt. Det har inte med slangens längd att göra.
Du får också tryckfall i slangen på grund av längden. Det finns tabell för detta som man kan räkna med, här tex.
http://www.rinkabyror.se/?pages/help/pemslang.aspx

Pumpen är avsedd för 25mm slang alltså kollar du i kolumnen för 25x20,4-slang. Pumpens angivna maxflöde är 12 m³/h vilket motsvarar 200L/min men det kan du inte pressa genom din 25-slang så då utgår vi från högsta flödet i kolumnen vilket är 70L/min. Med det flödet får du ett tryckfall på 50 meter vattenpelare per 100 meter slang. 50 meter vattenpelare motsvarar 5 bars tryck, vilket pumpen inte levererar, alltså kan du maximalt ha 50 meter slang eftersom pumpen levererar 2,5 bar. Detta är på plan mark, ska du ha "upp" vattnet från pumpens nivå dit där slangens andra ända är får du minska trycket i slutändan med motsvarande 0,1 bar per meter uppåt.

Säg att du behöver pumpa vattnet i en 25mm-slang som är totalt 100 meter lång och går upp från pumpen 5 meter. Då behöver du en pump som levererar minst (50 meter vattenpelare tryckfall på 100 meter och 5 meters höjdskillnad ger totalt 55m vattenpelare) 5,5 bars tryck, då får du upp vattnet precis till rörets andra ända. Med 6 bars pump får du 0,5 bar tryck ut från slangen också ;)

Det hade underlättat om du visste ungefär hur lång slangen kommer att bli och hur hög skillnaden är från var pumpen står till var vattnet ska rinna ut från slangen.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

kackelmann

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 21 dec-11 kl 18:44 »
Jag behöver en pump som klarar runt 5meter i sughöjd och som kan transportera vattnet på rak sträcka i ungefär 30-50meter.

Oj nu såg jag detta, gäller att läsa inläggen också :-)
Ja utgår du från 40 meters avstånd på plan mark så klarar den där pumpen det på håret med 25 mm slang. Tryckfallet blir då (50 meter vattenpelare på 100 meter slang * 40m = 20 meter vattenpelare) 2 bar och du har kvar 0,5 bar ut från slangändan. Det är lite men du har å andra sidan ett hyffsat flöde och behöver inget tryck om du ska fylla en öppen behållare.

Xoot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 dec-11 kl 18:57 »
Hua vad mycket  det fanns att beräkna. Men bara där blir lite tryck så jag kan kasta ner slangen i en ibc-tank.
Eller bara fylla ett par 10liters vattenautomater.

Av olika orsaker så använder jag en 35mm slang till både in och utsug.
Misstänker att trycket blir lågt men blir glad för varje droppe. ;D

Siffror är inte min grej men ska sätta ut allt som jag vill ha det för att sen fylla en ibc-tank tänkte jag.
1.000liter ska där rymmas. Amatören här tänkte klocka tiden med start när den börjar fyllas och stänga när den är full.  ::)

Vet faktiskt inte vad som finns längre upp vid bäcken. Det är jag som äger hela delen där bäcken är synlig.
Annars rinner den under åkrar och vägar för att mynna ut vid skogskanten från ett betongrör.

Längre bort förbi mig vet jag att bönder tar vattnet för att vattna åkrarna och ibland låta korna gå ner för att dricka.
Där lever vilda ankor i bäcken också. Några udda avlånga snabba fiskar brukar man kunna se ibland.

Då borde man våga använda vattnet ibland till ankorna och hönsen??  :D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 22 dec-11 kl 22:24 »
Jag har en något avvikande åsikt mot kackelman om beräkningarna.

Såvitt jag kan förstå så är en normal pump sådan att om mottrycket ökar, så minskar flödet och ett jämviktsläge infinner sig.

Två saker är ju klara, a) om inget mottryck finns alls så ger pumpen 12000 lit/timme
b) om mottrycket är 25 m vattenpelare är flödet 0.

Vid ditt fall bör det inte vara några som helst problem att fylla din tank på en rimlig tid.

kackelmann

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 23 dec-11 kl 08:41 »
Jag har en något avvikande åsikt mot kackelman om beräkningarna.
Såvitt jag kan förstå så är en normal pump sådan att om mottrycket ökar, så minskar flödet och ett jämviktsläge infinner sig.
Två saker är ju klara, a) om inget mottryck finns alls så ger pumpen 12000 lit/timme
b) om mottrycket är 25 m vattenpelare är flödet 0.
Vid ditt fall bör det inte vara några som helst problem att fylla din tank på en rimlig tid.

Tack Edgar, funderade lite på det där men kom inte fram till nåt. Klart det måste vara som du säger, frågan är om man kan rita en linjär graf på det och komma fram till något absolut eller om det är än värre än så? Kollade lite på pumpflödesgrafer till de pumpar jag har och de är ju inte helt linjära. Men vill man approximera så går det nog..

Xoot

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 dec-11 kl 16:46 »
Hmpf...

Den var inte så rolig som jag hade väntat mig.
Tystlåten är den iaf. Fick gå ner och kolla om den lagt av men den brumma fortfarande.

Nackdelen är sugtiden till den är uppe i maximal drift.
Fyller pumphuset med vatten och förbereder alla slangar.
Drar igång maskinen och allt skvätter ut som fylldes i pumphuset.  ::)

För att suga igenom 4meter tomslang så tar det ett par MINUTER. Undertiden får jag fylla pumphuset från en flaska.

Men sen så! Råkade glömma motorn igång och slangen lite på sidan så grannens skogsplätt blev vattenfylld.  ::)

Hade ett par 10liters hinkar framme som skulle fyllas. Tog ungefär 2-3sekunder per hink.  ;D

Dea

« Svar #18 skrivet: 29 jan-12 kl 21:32 »
Se till att även sugslangen är fylld med vatten och att det sitter en backventil i slutet på denna. Då kommer den börja pumpa med max kapacitet på direkten. Sånna här pumpar och även vanliga hydroforpumpar (centrifugalmodell) kan bara pumpa vatten och fungerar väldigt dåligt eller inte alls när pumphuset blir fyllt med luft.

Jula säljer fortfarande bensinvattenpump av märket Firman som tydligen ska vara väldigt bra.

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 22 feb-12 kl 22:16 »
Hur är nivåskillnaden från den höjd du kan suga till där du tappar av, är tappstället lägre, har längden dit mindre betydelse.
Friktionen i slangen bör inte hindra, annars ordnar du tryck genom "vattentornsproncipen"  pumpar upp till en yta som är vidare än slangen.

Utformningen hänger lite på hur mycket vatten du behöver.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser