Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskning av nyinköpta får?  (läst 3706 gånger)

Yogatjej

• Hälsingland
Avmaskning av nyinköpta får?
« skrivet: 29 nov-11 kl 09:28 »
Nu börjar spänningen att stiga här hemma hos oss! :o
Troligen kan vi hämta hem våra första Helsingetackor, samt baggen Ellis i nästa vecka!
Nu till min fråga:

Är det inte bäst att avmaska dem INNAN de släpps ut i den helt nya, parasitfria vinterhagen?
Hur länge ska jag i såfall hålla dem innomhus?
Var köper man avmaskningsmedel och vilken sort rekommenderas?

Tack på förhand!
 :D
Den som har råd bjuder...

vallhunden

• Västergötland
SV: Avmaskning av nyinköpta får?
« Svar #1 skrivet: 29 nov-11 kl 11:56 »
Avmaska med Ivomec, håll dom inne i 3 dagar. :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

irma56

• Småland
« Svar #2 skrivet: 29 nov-11 kl 12:08 »
Tillägg till föregående. avmaskningsmedlet får du på recept efter kontakt med veterinär.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 29 nov-11 kl 12:08 »
Hur effektivt är det egentligen att avmaska under vinterhalvåret? Är risken inte ganska stor att man inte får bort så mycket som man önskar..

irma56

• Småland
« Svar #4 skrivet: 29 nov-11 kl 12:28 »
Nyttig läsning från fårhälsovårdens sida.
Se upp för Stora leverflundran vid inköp av djur!

Stora Leverflundran har en mellanvärd, en amfibisk dammsnäcka som trivs på betesmarker som är sanka eller översvämmade. Leverflundrans ägg kläcks i vattensamlingar och genomgår olika utvecklingsstadier. Fåren infekteras oftast inte förrän på slutet på sommaren. Väl uppätna av fåret tar sig leverflundrans förstadier till levern där de borrar runt under 6-8 veckor innan de kommer ut i gallgångarna.

Symtomen varierar från plötsliga dödsfall till lätt produktionsstörning   
Vid massiv infektion kan flera djur plötsligt dö utan föregående symtom. Är infektionsdosen lägre är symtomen mildare. Vanligaste symtomen är avmagring, blekhet, käftgropsödem, djur i dålig kondition med påverkat allmäntillstånd och dålig ullkvalitet. Den fullt utvecklade flundran parasiterar i gallgångarna och orsakar blodbrist och nedsatt immunitet hos värddjuret. Högdräktiga tackor påverkas mest.

Diagnos
De stora slakterierna rapporterar förekomst av skador på levrarna orsakade av stora leverflundran på avräkningen till djurägarna. Detta är för närvarande det bästa sättet att få vetskap om besättningen är smittad. Kontrollera alltid slaktskaderapporter för att se om smittan finns i besättningen. Stora leverflundran har kod 79/80. Observera att det finns risk för sammanblandning med andra koder såsom Lilla leverflundran (kod 81/82) och Parasitär leverskada (kod 83/84). Vidare rapporterar inte alla slakterier slaktskador. Metoden att analysera träckprov är inte optimal för stora leverflundran. Ägg kan påvisas i träcken först ca tre månader efter smittotillfället och äggen utskiljs dessutom periodvis.

Behandling
Valbazen® i förhöjd dos (2, 5 ml per 10 kg kroppsvikt) är bara verksamt mot de vuxna flundrorna och har alltså effekt först fram mot november-december. Det ska dock inte användas första dräktighetsmånaden. För att komma åt även de omogna flundrorna krävs licenspreparatet Fasinex® (triclabendazol).

Köp inte in Stora leverflundran
Fårhälsovården rekommenderar generellt karantänsbehandlingar av djur som köps eller lånas in till besättningarna för att förhindra spridning av parasiter mellan dem. Vid införande av nya djur till besättningen, fråga alltid om ursprungsbesättningen har Stora leverflundran! Eftersom Valbazen endast är verksamt mot de vuxna flundrorna bör licenspreparatet Fasinex® användas. Detta måste dock kompletteras med preparat verksamt mot Stora magmasken, tex Noromectin® eller Ivomec®. 

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 nov-11 kl 18:37 »
Hur effektivt är det egentligen att avmaska under vinterhalvåret? Är risken inte ganska stor att man inte får bort så mycket som man önskar..
Jo, men ett träckprov i mitten på april innan du släpper ut tackorna på bete, talar om, om du har lyckats eller inte... Det kan det gott vara värt att kosta på sig, eftersom jag antar att du har "jungfruliga" marker... ;) Det besparar dig mycket besvär, oro och maskmedel i framtiden!!!

PS
Jag är ganska säker på att Ivomec tar Stora Leverflundran också... Och inget problem med dräktigheten... :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Yogatjej

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 07 dec-11 kl 08:59 »
Hej alla!  ;D

Å tack för era svar!
Nu har vi dem här hemma alla fyra kom i går kväll! Tre underbara Helsingetackor och baggen Ellis, sååå vackert pandafärgad! Han uppvaktar redan damerna i fårstallet! :-*

Finns Ivomec på apoteket? Eftersom jag är ny på detta så har jag inte koll på var/vilka veterinärer som finns i närheten ännu!

Nu skulle jag bara vilja avmaska o sen släppa ut dem (om de vill gå ut!  ???)

Tack på förhand!
 8)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #7 skrivet: 07 dec-11 kl 10:44 »
receptbelagt på apoteket
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #8 skrivet: 07 dec-11 kl 17:37 »

Nu skulle jag bara vilja avmaska o sen släppa ut dem (om de vill gå ut!  ???)

Tack på förhand!
 8)

Om de har Stora Magmasken så kan de bli återinfekterade om man släpper ut dem direkt. För att det ska kunna hända så ska det finnas gräs. som de kan äta, det är på det sättet de får i sig maskarna. Även om det inte växer så mycket nu och är snö så kan nog maskarna komma fram igen om snön smälter bort. Dessutom har maskarna kapslat in sig i tackorna nu. Risken är kanske inte så stor just nu för infektion men den finns. Det medför stora problem om man får in Stora Magmasken och därför är det väl värt att hålla dem alla inne minst tre dagar. Numera har man börjat säga fem till sju dagar för att vara säker. När de är inne så kan de inte bli återinfekterade eftersom inte maskarna inte kan leva i ströbädden och fåren inte äter från ströbädden.
Åsenfår, hundar och katter

Yogatjej

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 08 dec-11 kl 22:31 »
Hej igen!  ;D

Jag har nu fått tag på recept och apoteket ska beställa hem Ivomec. Menar ni att jag ska ha dem innomhus 3-5 dagar EFTER avmaskningen?

Sedan har jag fått tipset att gå med i Fårhälsovårdens lilla paketet, så att jag kan skicka in träckprov efter lamningen i vår. Deras lila paket kostar 1700 kr per år. Vad anser ni om det? Är det ett bra erbjudande eller lyx om man bara har 4 djur? ???

Tack på förhand!
 ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 09 dec-11 kl 09:43 »
Ja de ska stå inne EFTER avmaskningen. Ring till Vidilab och fråga vad ett träckprov kostar? Jag skulle tippa på att det går på under tusingen....

Yogatjej

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 09 dec-11 kl 10:18 »
Tack!!!!  :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser