Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inför stormen...  (läst 13091 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Inför stormen...
« Svar #60 skrivet: 28 nov-11 kl 11:12 »
Nu börjat det blåsa uppe hos oss också (bor på gränsen till Jämtlandsfjällen), men inte så farligt än. Dock kom det 1 dm snö igår som nu driver runt och täpper till vägar. Snöplogarna är dock snabbt på plats och har redan kört undan.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #61 skrivet: 28 nov-11 kl 11:14 »
nu har det nästan slutat blåsa hus oss närke
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

David97

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 28 nov-11 kl 11:25 »
Här är det sol nu  ;D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #63 skrivet: 28 nov-11 kl 11:42 »

Just nu är det så att det inte går att komma fram till försäkringsbolaget!
Försök senare eller återkom en annan dag ???

Försäkringsbolagen har garanterat en helt enorm arbetsbörda just nu, och det kommer nog dröja innan dom "jobbar ikapp" med allt som haft med stormen att göra.

Mitt tips till alla är att sköt så mycket som det bara går via nätet. Anmäl akuta skador dagtid om det är möjligt. Icke akuta via skadeanmälan på mail eller på försäkringsbolagets hemsida. Akuta skador är sådana skador som måste åtgärdas omedelbart för att inte situationen ska förvärras och orsaka mer skada.
Gå in på respektive försäkringsbolags hemsida och läs den information dom lagt upp innan man ringer/mailar. Får dom all info dom behöver redan i första mailet så går hanteringen mycket snabbare för alla inblandade.

Här är tex info från Länsförsäkringar i Skåne:

http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/skane/stormskada/Sidor/default.aspx

Den info som dom raddar upp gäller dom flesta bolag. Dokumentera, begär kostnadsförslag för reparationer, men gör inga åtgärder och släng ingen skadad egendom innan det är godkänt från försäkringsbolaget. Väderskydda så gott det går så inte regn förvärrar skadan. Mest sunt förnuft, men bra att ha i åtanke...
Fota så mycket som möjligt!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #64 skrivet: 28 nov-11 kl 12:01 »
Om man reparerar saker med sunt förnuft och för rimliga kostnader kan de även ersätta det innan de officiellt har godkänt skadan.

Vi hade takskador efter gudrun och en hantverkare som egentligen skulle ha gjort annat hos oss dagen efter gudrun så han lagade taket, inte provisoriskt utan på riktigt. Kostnad 11000kr material och arbete. Vi hade fotodokumenterat och skrev helt enkelt efter reparationen en skadeanmällan. Försäkringsbolaget skrev att de inte var tvungna att utbetala pengarna eftersom vi hade reparerat utan godkännande från dem, tackade för initiativförmågan och betalade ut hela beloppet utan avdrag för självrisk och ålder.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

FM

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 28 nov-11 kl 12:07 »
Här har det flygit några 'pannor' av stallet, staket som ligger och lite annat smått. Men det inte så farligt, mer än att jag ännu en gång får se min 'gamla' far balansera på stegen och fixa tak, (envis) vilket han gjorde för en vecka sedan men nu är ju pannorna nere igen  ::) Strömmen gick vid 20.00 tiden och var tillbaka vid 3 tiden på morgonen. Så jag var ute natta hästar i strömmavbrott med pannlampa på skallen. Något alla i denna familj har... Hästarna är inte så förtjusta i blåst men gott kraftfoder smakar minst lika bra i storm. Dörren till stallet såg däremot ut att kunna ge sig = stora lagårdsdörrar som traktor kommer in genom. Så jag ställde mig att förstärka dem. Hästarna hade nog velat att jag suttit med dem hela natta. Hönsen sov så gott. Hade med mig en några extra höns hem från kompis då blåsten härjade värre där. Vovve var lika glad som vanligt kissarna tyckte inte om detta.

Hoppas allt löser sig fort för dem som råkat värre ut i denna storm. Tröstkramar!

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #66 skrivet: 28 nov-11 kl 12:08 »
Den försvunna sussexhönan kom promenerandes över gårdsplanen för ca 20 minuter sedan. Jätteskönt att hon är tillrätta igen. :D
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

christelle

• Blekinge
« Svar #67 skrivet: 28 nov-11 kl 13:03 »
Här blåser det fortfarande 14 m/s enligt rapport. Solen skiner, tre popplar har blåst ner igår kväll den ena rakt över en kompostbinge :-\
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #68 skrivet: 28 nov-11 kl 19:52 »
Nu är strömmen tillbaka och alla mina träd står kvar. Efter att jag hade skrivit i den här tråden igår, redan det utan 3G-täckning, försvann även GPRS-signalen på mitt mobila bredband så det var bara att stänga av datorn. Undrar vad det var som hände? Knäckt mobilmast?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #69 skrivet: 28 nov-11 kl 20:23 »
Här var jag utan ström och mobiltäckning mellan ca 21.30 och 11.00. Var på ett möte i Malmö igår, höll på att inte ta mig hem. Tågen mot Helsingborg inställda, tåget mot Hässleholm försenat. Fick bli hämtad i Hässleholm för den sista bussen hade redan gott. Ett söndrigt fönster som var till för framtida projekt, så en massa glasskärvor måste städas upp. Precis intill satt några ungtuppar som brukar behöva "övertalning" för att gå in. Jag fick bära in dem, de tog inte ett steg själva. Fast det kanske inte är så konstigt om ett stort fönster brakat ner ca 50 cm ifrån dem...

Hönshusdörren slogs delvis sönder innan jag kom hem, har lagat den temporärt. Det var mörkt när jag kom hem, djuren superstressade, fick grenar i huvudet när jag körde in ankor och gäss. 5 ankor vägrade gå in, men var som tur är kvar i morse. Kringblåsta takplåtar från kaninburarna, evig röra på allting. Hade jag fattat att det skulle bli så illa så skulle jag stannat hemma och förberett igår.

Huset är fortfarande utkylt efter den långa tiden utan el, och elda kunde jag ju inte göra eftersom cirkulationspumpen inte funkar utan ström...

Idag var djuren lugnare i alla fall, och alla är inräknade och inkörda. Det är bara matte som fryser och känner sig förkyld och eländig. Och är förbannad på Skånetrafiken, som inte kunde få koll på att det var fel på en stoppsignal, så att tåget stod stilla i typ 15 minuter. Plus att de som vanligt inte tänker på att de som bor på mindre orter också måste ta sig hem. Alla har faktiskt inte någon som kan släppa allt och köra massor av mil för att hjälpa en att komma hem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #70 skrivet: 29 nov-11 kl 09:07 »
Vi hade nog tur. Nitton timmar utan el är inte kul. Men vi ska inte klaga hittills så är det "bara" några takpannor som blåst ner. Grannen hade fler takpannor än oss som åkte ner plus ett tråd som la sig över deras staket. Vi hade varit ute och surrat vårt staket då vi såg att det var på väg att blåsa bort.

Hönsen hade det bra och även dum hönan som vägrade gå in klarade sig fint (vad som syns iallafalla).
Nu har vi haft strömmen tillbaka i 12-13 timmar och allt börjar bli varmt igen.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #71 skrivet: 29 nov-11 kl 09:29 »
Den försvunna sussexhönan kom promenerandes över gårdsplanen för ca 20 minuter sedan. Jätteskönt att hon är tillrätta igen. :D

:D  Passade på att få lite ensamtid där...

ieenilorac:  Urjobbigt låter det! Vilken tur att du faktiskt kunde få skjuts (kan du inte få ersättning för taxi annars, när tågen är försenade?)  Hur har det gått med allt, har du fått värmen igen?
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #72 skrivet: 29 nov-11 kl 09:37 »
ieenilorac:  Urjobbigt låter det! Vilken tur att du faktiskt kunde få skjuts (kan du inte få ersättning för taxi annars, när tågen är försenade?)  Hur har det gått med allt, har du fått värmen igen?
Man får ersättning för taxi upp till 500 kr. Det kostar mer än 500 kr att åka taxi hem från Hässleholm. Däremot får jag en dags fria resor med skånetrafiken om jag skickar in min biljett och fyller i en blankett.

Nu har jag värme igen, men strömmen gick flera gånger i gårkväll också. Djuren är i stort sätt som vanligt idag i alla fall, men vägen in till samhället är nog knappt framkomlig med cykel fortfarande, de har röjt undan större grenar och träd, men det ligger diverse mindre grenar på vägen, så det blir till attvara uppmärksam och cykla i sick-sack. Ska skicka ägg idag, så måste in till samhället. Får se om jag kanske kan tigga skjuts av någon. Det är i sådana här lägen som jag längtar tills jag tagit körkort. Har alltid tidigare tyckt att jag klarar mig bra utan, men det är lättare att låna bil än att låna bil och chaufför. Så nu ska det övningsköras, och förhoppningsvis tar jag körkort till våren/sommaren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #73 skrivet: 29 nov-11 kl 19:46 »
Kan föreställa mig hur jobbigt det måste vara. Jag är otroligt glad att mitt körkort som gått ut för 4 år sen bara var att förnya. Jag trodde det fanns någon 2års frist, och att jag skulle få börja från början och övningsköra...

Just när stormen eller snöstormen varit framme - eller olyckan - då är det nog bäst att ha möjlighet att välja bensinmonstret. Någon föreslog mig moped, det kunde kanske vara nåt, så länge kanske?
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #74 skrivet: 29 nov-11 kl 20:12 »
Känner mig lite osäker på mopeder, har aldrig i hela mitt liv kört moped. Och moped har samma nackdelar som cykel, man blir blöt, kall och smutsig vid dåligt väder.

Men jag har faktiskt en lånad moped, ska bara fixa punkteringen, och sedan får vi se om jag vågar köra monstret.

Annars får jag hålla mig till min cykel tills jag fixat körkortet. Och jag har snälla människor runt mig som ställer upp när det krisar. Och när det ska köpas foder till fåglarna, man cyklar inte med något ton spannmål i cykelvagnar  ;) ;D ;D.

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #75 skrivet: 29 nov-11 kl 22:59 »
Vad menar du?

:D

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #76 skrivet: 29 nov-11 kl 23:36 »
Jo, jag får väl erkänna att jag är lite klen. Jag har flyttat en redskapsbod i byggsats på en handdragen vagn ca 1 mil själv, men jag fixar inte att lasta så mycket på en cykel  :-[ ;D ;D.

MiMaanvandrare

• Värmland
« Svar #77 skrivet: 29 nov-11 kl 23:49 »
Jag har flyttat en redskapsbod i byggsats på en handdragen vagn ca 1 mil själv,

Mad, mad, mad! :D

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #78 skrivet: 29 nov-11 kl 23:50 »
Jo, och dessutom har jag ofta ont om pengar. Men med envishet kommer man långt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #79 skrivet: 30 nov-11 kl 00:14 »
Jag har åkt nattåg med en tvättmaskin på en pirra.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 3 användare (2 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser