Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inför stormen...  (läst 13077 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Inför stormen...
« skrivet: 27 nov-11 kl 16:34 »
Ja ha, så har SMHI gått ut med en klass 3 varning för Skåne (utom Österlen) och Halland. Vi har ägnat denna mycket blåsiga och regniga dag att att kolla över allt på hus och uthus och samla in alla lösa prylar på tomten.  Vi har inte en speciellt stökig tomt men när det är varning för orkanbyar inser man hur mycket saker som kan blåsa iväg :-\

Efter att allt var undan stoppat, fastsurrat och förstärkt fick djuren natta sig lite tidigt. Hönsern och kalkonerna var det inget problem att få in  ;) Dom hade redan gett upp på att vara ute 2 timmar tidigare och satt inne i hönshuset och försökte torka  ::) Hönshuset är helt igenbommat på "stormsidan" men luckorna är  lite öppna på läsidan. En kalkylerad risk då hönshuset blir väldigt instängt och fuktigt vid strömavbrott  då ventilationsfläkten stannar. Tyvärr är det ju en överhängande risk att det blir så i natt  :(

Ankorna och gässen var dock mer skeptiska till att gå in när det fortfarande var ljust. Men med lite trugande hot och övertalning gick dom in. Väl inne tyckte dom det var rätt mysigt. Ankorna var jätteglada för dom fick för ovanlighetens skull vatten inne. Det får dom normalt inte då dom slabbar så, men idag tycket jag att det blev för många timmar utan vatten annars.

Kattluckan är stängd så katterna inte kan gå ut och alla kissar är inräknade.

Vedpannan är eldad så ackumulatortankarna är ordentligt varma. Reserv elverket och förlängningssladdar är framtagna och alla ficklampor har nya batterier. Vatten är upptappat i flera spänner och ljus och tändstickor finns tillgängliga.

Nu är det bara att vänta och hålla tummarna för så lite skador som möjligt.

Hoppas ni andra i Skåne och Halland  har läget under kontroll och att era djur har det varmt och tryggt.

Jag håller tummarna för er alla!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Xoot

• Gäst
SV: Inför stormen...
« Svar #1 skrivet: 27 nov-11 kl 16:51 »
Ja, du har alltså förberett dig här vad jag förstår.  ::)

Iofs blåser det men rekordblåst vet jag inte. Det börjar lugna sig här nu.
Förhoppningsvis blir det lite stormved att samla in när marken blivit hårdare.

Jag har tagit in alla lösa föremål i ladan, startat kaffet, hällt upp kaffe och satt mig vid datorn.  :D

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #2 skrivet: 27 nov-11 kl 17:02 »
Samma här även om vi inte riskerar att hamna i stormens centrum ,långt där ifrån när det blåser från väst, Men det  brukar av efterdyningarna vara långa elavbrott även på ön . Och bor man mitt i skogen och i slutet på alla ledningar är man alltid drabbad . Alla vattentunnor är fyllda och torr ved till kamin/vedspis. Kattlåder,,Ficklampor,,Mobiler  är laddade ..  OCh Stearinljus  /men de eldar jag året runt alla dagar i.ofs./
Var rädda om er där ute   MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 27 nov-11 kl 17:02 »
Ja, du har alltså förberett dig här vad jag förstår.  ::)

Iofs blåser det men rekordblåst vet jag inte. Det börjar lugna sig här nu.
Förhoppningsvis blir det lite stormved att samla in när marken blivit hårdare.

Jag har tagit in alla lösa föremål i ladan, startat kaffet, hällt upp kaffe och satt mig vid datorn.  :D
Du bör nog inte ropa hej ännu. Stormen kommer att kulminera över Skåne mellan 19 och 23 ungefär... Just nu har Båstad byar på upp till 38 m/s och det ska enligt prognosen öka med byar upp till 44m/s innan  det mojnar. Bäst du håller i hatten en stund till!
Var rädd om dig  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 27 nov-11 kl 17:03 »
Vi har bara en klass 2 men katten vad det friskar i åtmintone i byarna. Är mest orolig att någon sedan förra året rundbarkad poppel ska falla på byggnad eller ve och fasa på växthuset - nu är dom torra och dåligt fästade i marken  :-\
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 nov-11 kl 17:07 »
Du bör nog inte ropa hej ännu. Stormen kommer att kulminera över Skåne mellan 19 och 23 ungefär... Just nu har Båstad byar på upp till 38 m/s och det ska enligt prognosen öka med byar upp till 44m/s innan  det mojnar. Bäst du håller i hatten en stund till!
Var rädd om dig  :D

Var tittar du för att se dessa siffror?
Provat via smhi och vackertvader men lyckas inte någon vidare. ** Nu brakade grannens utebord in i planket.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 27 nov-11 kl 17:09 »
Provat via smhi och vackertvader men lyckas inte någon vidare. ** Nu brakade grannens utebord in i planket.
Här tittar jag:
http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land/hourByHourTable.do?geonameid=2723287&starttime=2011-11-27%2016:08:22&endtime=2011-11-27%2023:00:00
och här:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/vejrkort.htm

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 nov-11 kl 17:10 »
Nyheterna har det ju nämnts .

rackarns

• Närke
« Svar #8 skrivet: 27 nov-11 kl 17:13 »
håll i er Skåne. Här hos oss (Närke) har vår lagårdsdörr blåsit sönder och eventuella träd har jag inte vågat mig ut och se efter  :-\

Xoot

• Gäst

Ulricaa

• -
« Svar #10 skrivet: 27 nov-11 kl 17:17 »
Jag är en redig mes måste jag tillstå, jag är lite rädd för att vara ensam hemma i sånt här väder....gubben är på jobbet och ska ta sig hem från hallandsåsen om ett par timmar...hemskt! Härhemma på berget utanför Knäred är det mörkt och vinden viner utanför. jag som var ute och gick för ett par timmar sen och tyckte det började lugna ner sig lite...hualigen nu tar det i igen! Har laddat vatten i flaskor, satt två hinkar för toan, tänt ljus runt om i huset och försökt ta in så mycket som möjligt utifrån som kan blåsa omkring...håller tummarna för att det inte blir jätteilla....
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Livspusslet

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 nov-11 kl 17:19 »

hej här i göteborg blåser det och vi har klass 2varning,men jag såg att Halland och skåne har klass 3 varning,så vi kanske med får klass tre lite senare  ???

förberedelser: ätit familjepizza för att stå sig länge,köpt mer värmeljus och tändstickor och tändare,tagit fram lite extra täcken /kuddar och raggsockar.
fast man bor i lägenhet så blir det fort KALLT om strömmen går.

här brukar jag kolla på siffror: http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/Varningar

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 nov-11 kl 17:19 »
I morgon så kommer nog telefonen gå varm av att folk vi ha bort träd  så då får man både inkomst och ved :)
« Senast ändrad: 27 nov-11 kl 17:25 av pålle »

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 27 nov-11 kl 17:23 »
Västra Jkpgs län. Det blåser rejält, men har varit med om värre... En rönn bakom huset for i backen redan i morse. Hoppas resten av skogen står kvar. Det dånar bra nu! Jag är som Muminpappan och älskar storm... (Bara den inte drabbar alltför hårt  :-\)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Livspusslet

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 nov-11 kl 17:27 »
Västra Jkpgs län. Det blåser rejält, men har varit med om värre... En rönn bakom huset for i backen redan i morse. Hoppas resten av skogen står kvar. Det dånar bra nu! Jag är som Muminpappan och älskar storm... (Bara den inte drabbar alltför hårt  :-\)

då ska du se filmen "stormen"  :D

JBF

• Småland
« Svar #15 skrivet: 27 nov-11 kl 17:32 »
då ska du se filmen "stormen"  :D
Är det Gudrunfilmen? Jag kommer ihåg att jag gav mig ut på promenad under Gudrun.. Njöt för fulla muggar tills taket på lokala Shellmacken lyfte och flög iväg... Då var det snabba ryck hem igen.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Livspusslet

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 nov-11 kl 17:34 »
Är det Gudrunfilmen? Jag kommer ihåg att jag gav mig ut på promenad under Gudrun.. Njöt för fulla muggar tills taket på lokala Shellmacken lyfte och flög iväg... Då var det snabba ryck hem igen.

ska kolla,jag har den i hyllan...japp det är det!  :D

Livspusslet

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 nov-11 kl 17:43 »

vilken kanal på radion är det som har "information" vid sådana här lägen? p3? p4?
kan ju vara bra att ha rätt på så att säga.

JBF

• Småland
« Svar #18 skrivet: 27 nov-11 kl 17:47 »
P4 brukar väl köra info? Tror jag i alla fall..

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 nov-11 kl 17:47 »
Nu har det börja regna .

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser