Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärgkochin, färgrena kycklingar?  (läst 2789 gånger)

mischa2

• Småland
Dvärgkochin, färgrena kycklingar?
« skrivet: 26 nov-11 kl 13:09 »
Hej!
Finns någonstans ett slags färgschema på vilka färger av DK som man kan ha tillsammans och ändå få färgrena djur? Har tidigare fått veta att man ska kunna ha pärlgrå, spättade och svarta DK ihop men i en annan tråd stod det något om att man i så fall nog får svarta kycklingar med anlag för pärlgrå. Jag skulle vilja ha olika färger på mina kycklingar.
Hur är det med gul/röda DK och tvärrandiga i samma färg, går det att blanda dessa eller blir teckningen dålig då? Andra tvärrandiga färger? Gärna länk till stället där ev färgschema finns då jag har många funderingar  :)

Mischa2

David97

• Gäst
SV: Dvärgkochin, färgrena kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 26 nov-11 kl 19:23 »
Prata med Linkoso, hon är jätte bra på avel o genetik!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 26 nov-11 kl 20:03 »
Här har du en färg kalkylator:
http://kippenjungle.nl/kruising.html?mgt=Sloc:s+/s+,Iloc:i+/i+,Eloc:e+/e+&fgt=Sloc:s+/-,Iloc:i+/i+,Eloc:e+/e+
Och här finns en en sammanfattning av de gener som finns:
http://kippenjungle.nl/Overzicht.htm#kippengenen

Hönsgenetik är inte så lätt då det finns många gener som ändra egenskaper i närvaro av någon annan gen. En bra tumregel är att vill man ha färgrena djur så har man bara en färg  ;) Förvisso finns det färger man kan ha ihop men många gånger så får man då djur som är färgrena och OK i färgen men väldigt sällan några djur  som är riktigt bra.

Blanda rött och  gult är generellt sett inte en bra idé. Du får i slutänden för mörka gula och för ljusa röda.... Att blanda tvärrandigt med enfärgat gör att du kommer få tvärrandiga tuppar mend "hönfärg" dvs bara ett anlag för tvärrandigt. Dessa tuppar har strikt fel färg och kan inte ställas ut.

Vill man ha flera färger är nog det lättaste att ha svart, blått och spättat ihop. Spättat (dubbel blå) är inte godkänt till utställning på någon ras vad jag vet, men man får ju i alla fall lite olika färger i flocken och kan få fram en del färgrena djur.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mischa2

• Småland
« Svar #3 skrivet: 26 nov-11 kl 21:53 »
Ok, tack för svaren, ser ut som att jag måste ha flera uppdelade grupper i så fall.
Hade hoppats på en stor lycklig DK-familj med massor med färger...Nåja, kan väl ha dem så utom när jag samlar ägg för kläckning ändå kanske.  Tur att det finns de som har koll på detta med genetik, tack så mycket!
Mischa2

tringeling

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 nov-11 kl 22:58 »
ser ut som att jag måste ha flera uppdelade grupper i så fall.

Hej,
Ja, i så fall, d.v.s. om ditt mål är att ta fram djur för utställning och/eller sälja ägg/djur till personer som skall ha djur till just detta, så får du följa råden i Azoo-Linas utmärkta sammanfattning.

Men det är ju fullt tillåtet att ha djur av olika färger blandade, ifall målet är att ha en vacker flock med lyckliga hönor. Och troligen går det att sälja även sådana ägg/fåglar eftersom det nog finns många hönsägare som inte bryr sig om utställningar.

Att korsa djur av olika färger är mycket spännande och intressant och man kan få fram färger som inte finns i rasstandarden, även om just DK är en ras där det finns väldigt många "godkända" färger redan. Runt om i världen finns många genetikintresserade personer som har som mål just att ta fram nya spännande färger. Lycka till med din flock!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser