Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stänger man ute minkar från utehägn  (läst 6320 gånger)

mamlan

• Uppland
Hur stänger man ute minkar från utehägn
« skrivet: 26 nov-11 kl 09:34 »
Vi har precis byggt hönshus, gjort en utegård och fått hem 5 vita leghorn och två tuppar som är kompisar. Utehägnet är gjort av hönsnät, vederbörligen nedgrävt och med tak. MEN vi tror det finns minkar här - vi bor nära Mälaren och en granne fick sina höns ihjälbitna förra sommaren. Nu har vi många frågor:
Räcker det med kycklingnät 25 mm som vi gräver ner eller kan minken bita sönder det så vi måste ha galvaniserat rutnät?
Räcker det om vi kompletterar runt om 90 cm upp eller kan de klättra över det och ta sig igenom hönsnätet ovanför?
Hoppas nån erfaren vet!

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Hur stänger man ute minkar från utehägn
« Svar #1 skrivet: 26 nov-11 kl 09:44 »
Hej hönsnät räcker inte ,Det går inte att hålla ute mink och iller så det bästa är att sätta ut fällor ,Mvh

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 26 nov-11 kl 20:09 »
Sätt eltråd på utsidan av utegården. 10, 30 och 50-60 cm ovanför marken. Både iller och mink kan klättra och gnaga sig igenom ett vanligt hönsnät, men om man har el på utsidan kommer dom inte vilja prova  >:D  El är det mest effektiva staketet för marklevande predatorer. När dom fått sig en elkyss  eller två så är dom inte så sugna på höns längre  >:D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 nov-11 kl 22:21 »
Finmaskigt nät,ca 25x25mm maskor, 2,5mm trådtjocklek, ca 50cm plåt om staket inte sitter ihop i taknät,plåten bockas på mitten och vikes utåt, fast enklast och billigast är en minkfälla av genomgångstyp, minken är lättfångad, undeskatta inte denna lilla predator, en mink kan döda både svanar och gäss!! Får den härja fritt så dödar den allt i hönsgårn!
Fjäderfän och kaniner

mamlan

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 29 nov-11 kl 13:22 »
Tack för bra svar från er alla tre! Det är alltså precis så svårt som jag befarade. Vi satsar på galvat rutnät 90 cm upp och 50 cm ut alldeles under markytan på utsidan av hägnet, det borde väl räcka, eller är dom så smarta så dom backar tills dom kommer under. (Det går inte att komma ner p gr av en massa sten.) Bra att få veta att man bör hindra dem från att klättra upp till hönsnätet genom en bockad plåt däruppe, för det var väl så du menade? Vi har också fått två minkfällor (genomgångs) av en gammal bonde som vi tänker sätta ut när vi släpper ut hönsen. Det är väl ingen risk att katten kommer in där?!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 29 nov-11 kl 13:30 »
Man får inte ha fällor som dödar om de är så stora att katter kan komma in i dem. Då måste man ha fällor som inte dödar, så att man kan släppa ut ev felfångster igen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mamlan

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 30 nov-11 kl 09:46 »
Minkfällan har ett hål som är 7 cm och jag har mätt den minsta kattens huvud som jag tror är ca 10 cm (lite svårt att mäta) så det borde vara lugnt

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 10 dec-11 kl 21:41 »
Citat från: grimbart
fast enklast och billigast är en minkfälla av genomgångstyp,

Totalt feltänk. Det finns inget i en minkfälla som skyddar dina husdjur. Hittar minken husdjuren innan den går i fällan så är du dömd att mista dina djur i allafall. Sådana här inlägg görs ofta av personer som hyser personlig agg emot rovdjur.

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 10 dec-11 kl 21:47 »
Totalt feltänk. Det finns inget i en minkfälla som skyddar dina husdjur. Hittar minken husdjuren innan den går i fällan så är du dömd att mista dina djur i allafall. Sådana här inlägg görs ofta av personer som hyser personlig agg emot rovdjur.
jag hyser absolut inget agg emot rovdjur..tvärtom..jag tycker både att de är vackra,smarta och fascinerande och en del av naturen...  en minkfälla rätt placerad för 400kr skyddar bättre än ett stängsel för flera tusen anser jag..
en mink dödade som sagt 110höns vid ett tillfälle så skyddar man inte djuren är man dum.. att behöva lägga astronomiska belopp på ett stängsel är inte ett alternativ för alla...
Fjäderfän och kaniner

Jonte76

• -
« Svar #9 skrivet: 10 dec-11 kl 21:48 »
   Vadå feltänk ?  minkar äter höns likaså rävar bättre ta bort dom som blir problem  :)   man kan vel inte ha personligt agg mot ett djur  ;) hahaha

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 10 dec-11 kl 21:50 »
lasse har väl inte laggt in nån bild på sin hönsbunker än vad jag vet ::)
Fjäderfän och kaniner

Jonte76

• -
« Svar #11 skrivet: 10 dec-11 kl 21:55 »
  Nee han har nog inte det skulle själv vilja se en Stor o helt rovdjursäker hönsgård  ;) 

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser