Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Certifieratslamm  (läst 2352 gånger)

pålle

• Gäst
Certifieratslamm
« skrivet: 24 nov-11 kl 19:19 »
Tror ni på det att det är så bra med certifierat slam från renings värk på åra åkrar ?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Certifieratslamm
« Svar #1 skrivet: 24 nov-11 kl 19:48 »
Menar du folka skit på åkern? Det blir väl bra med alla medicinrester, bromerande flammskyddsmedel finns det ju redan gott om oxå, jag föredrar koskit för det luktar ju svensk sommar lång väg,men jag har å andra sidan ingen åker:-D
Fjäderfän och kaniner

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 nov-11 kl 20:43 »
Ja inte har ja hört talas om certifierad koskit i vart fall  :) problemet är ju att dom försöker mångla ut folka skiten till bönderna för dom har lagringsproblem och så säger dom att den renad på tungmetaller med mera certifieringen ska vist bara bestå av några få saker hävdade någon forskare som har forskat på problemet i 30 år så han tyckte det inte var sanningsenligt vad vissa hävdade .

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 nov-11 kl 21:02 »
Jag tycker faktiskt att detta är en kvalificerad skitfråga.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 24 nov-11 kl 21:49 »
När mina hästar vägrade äta det fina, gröna, fräscha höet, visade det sig va gödslat med reningsverksslam. Det gick på retur. Oätligt!
« Senast ändrad: 24 nov-11 kl 22:10 av tinna.m »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 nov-11 kl 22:03 »
Jag tycker faktiskt att detta är en kvalificerad skitfråga.
Tja på vilket vis då ja anser ju att vi bör undvika sånt som inte är bra för oss men du värkar mest skita i vilket  och mig gör det inget bara du inte levererar något till affärerna så ja slipper få i mig din skit mat .

Jan lindgren

« Svar #6 skrivet: 25 nov-11 kl 09:28 »
Hej!
Slam är en värdefull resurs som vi måste ta hand om. Normalt är det inte särskilt mycket tungmetaller i den, förmodligen ungefär detsamma som i koskit. Sannolikt finns det en del medicinrester men de bör brytas ner i en bra åkerjord. jag misstänker att det ibland finns medicinrester även i koskit. Det finns strikta krav på hur och hur ofta man får sprida slam. Jag tror inte det är tillåtet att sprida slam i en vall. Bromerade flamskyddsmedel får vi genom regnet.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 2 användare
mulle mullvad,

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser