Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Material för marktäckning  (läst 2804 gånger)

Mickel

• Dalarna
Material för marktäckning
« skrivet: 24 nov-11 kl 14:22 »
Jag håller på att riva ett innertak i ladugården. Isoleringen består av ett ca. 25 cm tjockt lager av en blandning av halm/hö och lite spån.
Räknar att det är ca 5 kubik.
Funderar att lägga detta på grönsakslanden till sommaren som ogräshämmare. Om jag gör så, kan jag då lägga färskt gräsklipp ovanpå?
Eller ska man lägga gräsklipp underst? Eller... ???

kurt

SV: Material för marktäckning
« Svar #1 skrivet: 25 nov-11 kl 04:19 »
Det här är näringsfattigt, så lägg heller gräsklipp under, så får växterna näring från det färska gräsklippet.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 25 nov-11 kl 08:44 »
Eller blanda det med gräsklipp, så bryts det ner hyfsat snabbt och blir fin kompost. Antingen på plats i odlingarna eller i en särskild kompost.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinemoj

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 26 nov-11 kl 14:58 »
När spån eller halm bryts ner används mycket kväve, så i ditt fall kan all kväve ifrån gräsklippen gå är till halmens nedbrytning. Vilket kan sluta i brist på kväve för grönsakerna. Det bästa är att låta halmen ligga ute ett tag och bli halvt nedbrutet innan man lägger på det, sedan blanda med gräsklipp och hönsgödsel.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 26 nov-11 kl 19:32 »
Vill du bara täcka och inte ge näring så funkar det troligen att enbart täcka med detta näringsfattiga material. Vill du ha en långvarig täckning så är det extra plus om täcket bryts ned sakta.

Det är svårbedömt för mig hur mycket näring det tar under nedbrytningen. Brukas det ner i jorden tar det en hel del, men ligger det ovanpå så bryts det ned ganska långsamt och tar då inte lika mycket näring (per dag el dyl vilket är vad det i första hand handlar om). Är du orolig kan du ge lite extra tillskott till jorden innan du täcker. T ex kan du ge gräsklippet som Kurt föreslår.

Blandas gräsklipp med halm/hö/spån, som ieeniloriac föreslår, blir det mer av ytkompost: mer näring till växterna (jämfört med enbart halm/hö/spån) men (enligt min erfarenhet) mindre långvarig marktäckning (jämfört med halm/hö/spån överst eller enbart).

Blandar man in gödsel, som tinemoj föreslår, blir det ännu mer av ytkompost.

Lägger du gräsklippet ovanpå, som du föreslår, finns risken att mycket av dess näring försvinner upp i luften vid nedbrytnigen (kvävet, kolet som annars kan bilda mull, svavel förmodar jag också) och det som blir kvar bryts gissningsvis ned i en form som lätt urlakas. Bryts det däremot ned i kontakt med jord och mer skyddat från solljus så blir det i högre grad en del av jorden och kommer växterna tillgodo.
« Senast ändrad: 26 nov-11 kl 20:11 av Anders Skarlind »

Mickel

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 28 nov-11 kl 11:37 »
Tack för alla tips! Nu är det bara att riva och fundera på vilket sätt jag väljer :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare
Lomsmyran

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser