Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Musik i hönshuset  (läst 5347 gånger)

Lohmann

• Stefan9
    • Ångermanland
Musik i hönshuset
« skrivet: 19 nov-11 kl 16:19 »
Hej allihopa !

Har hört av en bonde att musik i ladugården får kor att öka sin mjölkproduktion. Troligen för att det blir andra ljud att lyssna på än det eviga råmandet. Är detta något som även skulle fungera i ett hönshus ?  :) typ en MP3 med 10000 låtar  ;D eller skapar detta bara stress hos hönsen ?

Är det någon som har eller provat detta ? låt mig veta.  :)

LimJans

• Dalarna
SV: Musik i hönshuset
« Svar #1 skrivet: 19 nov-11 kl 16:46 »
Intressant tanke. Undrar vilken musik de skulle föredra i så fall?

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 nov-11 kl 16:50 »
Hej allihopa !

Har hört av en bonde att musik i ladugården får kor att öka sin mjölkproduktion. Troligen för att det blir andra ljud att lyssna på än det eviga råmandet. Är detta något som även skulle fungera i ett hönshus ?  :) typ en MP3 med 10000 låtar  ;D eller skapar detta bara stress hos hönsen ?

Eller en radio bara, inställd på lämplig station.  ::)
Många kör p1 eller p2. I den stora hela så ska det inte vara stressande ljud sen kvittar resten.

Lohmann

• Stefan9
    • Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 24 nov-11 kl 22:38 »
Hej allihopa !

Är det verkligen ingen som prövat detta ? :) då verkar jag vara först :)

FM

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 24 nov-11 kl 22:40 »
Mozart sägs ju hjälpa människor att konsentrera sig och sådant. Kanske funkar på hönor ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 25 nov-11 kl 07:28 »
För många år sedan fick jag ett gäng med fullständigt hysteriska höns. Dom skrek och  flaxade i panik för minsta ljud och om dom såg mig på långt håll  :(  Detta höll på i över två veckor innan jag kom på att jag många år tidigare hade lugnat en stressad papegoja med att ha radion på dagtid. Jag testade därför med radio i hönshuset. Hysterihönsen lugnade sig på ett par dagar. Även om jag inte skulle vilja påstå att  dom blev precis sävliga  ::) så kunde jag i alla fall röra mig i hönshuset utan att dom fick spunk.

Om det påverkade värpandet vet jag inte, men jag och de övriga hönsen fick i alla falla en trevligare miljö när hysterikorna var lugnare :D Vilket i sig borde bidra till ber ägg  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 25 nov-11 kl 23:33 »
Inte här men Emils höns får lyssna på musik med jämna mellanrum. Från hans mp3 med 2 högtalare som dunkar ut det. Brukar ha igång det när han städar åt dem eller grejar med något där ute, ibland så har han sänkt ljudet men låtit musiken stå på och låtit den ha den under hela dagar ibland.

Det är allt från J-rock, J-pop, skrålrock, typ "medeltida" musik, Mozart, pipiga fjantröster till basiga gubbröster, punk ... ALLT MÖJLIGT... ;D Hans fåglar verkar inte bry sig någonting. Om man studerar dem när musiken är igång så ser det faktiskt nästan ut som de sätter sig tillrätta och lyssnar på den. Ögonen blir pillriga och de tittar nyfiket och vickar sådär lite på huvudet fram o tillbaka som en nyfiken fågel kan göra eller om den lyssnar, putsar sig lite... Ja, inget kackel eller stress. Även fast musiken ibland kan vara hysterisk... :X

Han har testat startat mp3:en hemma hos mig ibland och det brukar ofast börja med höns med långa halsar som ser stirriga ut och oroligt småkackel... Mina är inte vana vid musik. ::)

Här har ni 2 låtar som finns med på listan som spelas upp... OBS skillnaden mellan de två olika låtarna. Ena lugn och stillsam, sedan kan det rätt som det är braka loss med en hysterisk låt som den andra. ::)

loke-vargaflicka

Ha inte ljudet på så högt om ni inte vill flyga 1 meter från stolen som jag gjorde första gången jag lyssnade (låten börjar rätt... Tvärt). ::)
Okkusenman (English Subtitles)
« Senast ändrad: 25 nov-11 kl 23:40 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lohmann

• Stefan9
    • Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 09 dec-11 kl 21:40 »
Hej allihopa !

Nu är musikinstallationen gjord  ;D en kappslad bilstereo med separata högtalare. Har för närvarande ca 8-10 ägg om dagen. Det blir intressant om det blir någon förändring  :) Hönsen blev inte oroliga av musiken, snarare lugn och fundersam vad som lät. Återkommer med ev förändringar i värpning  :D

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 dec-11 kl 21:46 »
Om inget annat kan det hjälpa mot eventuella rovdjur som går omkring och smyger.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 09 dec-11 kl 23:39 »
Har hört av en bonde att musik i ladugården får kor att öka sin mjölkproduktion. Troligen för att det blir andra ljud att lyssna på än det eviga råmandet.
Det eviga råmandet ??? Det är ju inga slaktsvin direkt ;D
Lugn musik kan öka mjölkproduktionen eftersom den minskar stressen hos korna, säger Adrian North, koforskare, till BBC news.
3 av 10 Svenska mjölkbönder uppger att de gärna spelar musik för sina kor i ladugården, och då helst schlager eller disco.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 09 dec-11 kl 23:55 »
lungn musik har väll aldrig skadat ;)

Luffsen

• -
« Svar #11 skrivet: 10 dec-11 kl 00:19 »
Jag hade en radio som stod på dygnet runt med Mix Megapol, och jag TROR att hönorna gillade det. Dom värpte bra och höll sig lugna i hönshuset när den stod på.

Den ramlade tyvärr i golvet, och tystnade för gott, och efter det så... jaa... hönorna har väl inte blivit gangsters direkt, men dom värper inte lika fint som förut...

Utan musik så värper dom på golvet och lite överallt... minst av allt i redena...

Om det här funkar i verkligheten eller inte, det låter jag andra avgöra, men själv tycker jag då att det är trevligt med lite musik i hönshuset då jag kommer dit...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Lohmann

• Stefan9
    • Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 17 dec-11 kl 17:06 »
Ja vad kan man säga efter 10 dagars ministudie, en ägg-ökning med nästan dubbelt. Om detta beror på musikinstallationen eller inte !? kan jag inte uttala mig om. Det känns iaf bättre än slumpen. Många ägg blir det   ;D Tror inte hönsen bryr sig om musik i sig, men det blir kanske nått trivselljud eller intressantare tillvaro. ja vad skall man tro.....

Om någon annan prövar, låt mig veta om det blir någon skillnad i äggproduktion.

Mkt lugnare i hönshuset iaf. och trevligare när man kommer dit.  :)

Tösen

• Småland
« Svar #13 skrivet: 17 dec-11 kl 17:23 »
Hmm.. kanske ska hitta en liten radio att ställa in till hönsen iaf... Jag hittade en gammal radio som jag fick välja att ställa antingen hos hönsen eller hos getterna och kalkonerna som bor i samma byggnad.. Där får dom lyssna på P2 24 timmar om dygnet.. stackars djur! :D Haha nä jag tror dom gillar det faktiskt men det vore ju trevligt om man kunde få sina hönor att värpa ännu mer:)
Det blir vad du gör det till!

Lohmann

• Stefan9
    • Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 18 dec-11 kl 00:43 »
En annan tanke, undra om det gör någon skillnad om de får lyssna på musik eller bara prat  :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 18 dec-11 kl 01:33 »
Om man har radion på med musik och prat, så lär rovdjuren hålla sig på avstånd.... det gör att färre höns blir uppätna och i förlängningen får man då fler ägg än om man förlorade hönor till rovdjuren i tid och otid ;)

För övrigt bör man tänka på att en radio är en elektrisk apparat och att det blir mycket dammigt i ett hönshus. Om radion fattar eld och alla hönsen brinner inne, blir det ju väldigt få ägg :-X
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Lohmann

• Stefan9
    • Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 18 dec-11 kl 12:43 »
Om man har radion på med musik och prat, så lär rovdjuren hålla sig på avstånd.... det gör att färre höns blir uppätna och i förlängningen får man då fler ägg än om man förlorade hönor till rovdjuren i tid och otid ;)

För övrigt bör man tänka på att en radio är en elektrisk apparat och att det blir mycket dammigt i ett hönshus. Om radion fattar eld och alla hönsen brinner inne, blir det ju väldigt få ägg :-X

Jag tänkte mest på om det har någon betydelse för hönsen om de lyssnar på musik eller prat, vilket de själva skulle "föredra"  :) för trivsel/äggproduktion. Inte som ett avskräckande medel för rovdjur. Har haft tur genom åren  :), har aldrig blivit av med några höns pga rovdjur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser