Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödsel på marken a la permakultur  (läst 3163 gånger)

Dominic

• Möbelsnickare, Kamin & Skorsten proffs
    • Skåne
Gödsel på marken a la permakultur
« skrivet: 12 nov-11 kl 07:28 »
Jag skulle vilja förbereda mark permakulturvis, dvs super-mulch teknik där man lägger kartong, stallgödsel, kompost och halm i lager direkt på marken. Min granne varnade för att det är olagligt att lata stallgödsel ligger på marken. Enligt honom skall alla gödsel plöjas in, och då skall det finnas växt plantering av någon slags. Mening är att förhindra läckage i vattensystem. Någon som har kunskap/erfarenhet med detta? Någon som vet om permakultur intresserade grupper/personer (dvs inte 'kurser', men verksamma folk) omkring Skåne?
Det är aldrig för sent att ha ett lycklig barndom.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Gödsel på marken a la permakultur
« Svar #1 skrivet: 12 nov-11 kl 08:41 »
Jag skulle vilja förbereda mark permakulturvis, dvs super-mulch teknik där man lägger kartong, stallgödsel, kompost och halm i lager direkt på marken. Min granne varnade för att det är olagligt att lata stallgödsel ligger på marken. Enligt honom skall alla gödsel plöjas in, och då skall det finnas växt plantering av någon slags. Mening är att förhindra läckage i vattensystem. Någon som har kunskap/erfarenhet med detta? Någon som vet om permakultur intresserade grupper/personer (dvs inte 'kurser', men verksamma folk) omkring Skåne?

Jag har väldigt, VÄLDIGT svårt att tro att någon myndighet skulle komma ut till dig pga miljöbrott för att du lagt lite gödsel på marken där du ska ha ditt trädgårdsland. Tror dessutom du måste ha ett visst anal djur(typ minst 15-20 djurenheter) för att vara tvungen till gjuten gödselplatta. Tror också att du visst får länga ut gödsel på marken utan att plöja ned. Det görs ju på jättemånga betesmarker där det inte går att plöja tex.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

SannaF

• -
« Svar #2 skrivet: 12 nov-11 kl 19:26 »
I sörmland är det (beroende på om marken är bedömd som extra känslig eller ej) under 10 djurenheter som gäller, sen är det gjuten gödselplatta med kanter som gäller. Detta vid icke känsligt område.
Mot nya äventyr!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 12 nov-11 kl 22:37 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser