Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  chilisås  (läst 5000 gånger)

kraka

• Dalarna
chilisås
« skrivet: 27 sep-06 kl 12:23 »
Någon som har ett bra recept?

kraka

• Dalarna
Re:chilisås
« Svar #1 skrivet: 04 okt-06 kl 17:37 »
Forstfarande ingen som har ett bra recept? Jag har en massa chilifrukter som jag inte riktigt vet hur jag ska göra med.
Hittade på ett eget recept på söt chilisås förra året som var ok att ha i matlagning, men inte så god att bara hälla på maten. Den höll sig  bra i alla fall, började mögla i somras, men då var det inte mycket kvar.
Stark chilisås kan man väl göra genom att bara mixa med olja?

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 okt-06 kl 18:04 »
Inte mixa färsk chili med olja, det kommer att mögla, jäsa och växa bakterier hej vilt i den blandningen.

Hacka istället chilin och koka den mjuk i vinäger, sen kan du mixa (och evt. sila) och hälla på flaska. Håller sig mycket länge.

Variera receptet efter egen smak med salt, honung, citronsaft m.m.

Se till att ca 1/2 volymen består av vinäger så är du på den säkra sidan vad gäller hållbarheten.

martinki

• ljuspunkt
« Svar #3 skrivet: 04 okt-06 kl 19:28 »
Recept och recept: jag tycker om en chili som är gjord på bara lingon (!) och chilis. Du själv måste avgöra stykan. Blanda bara 1 del lingon med 1 del chili och 1 del vatten och 1-2 delar socker. Koka och mixa. Sedan massvis med vitlök och ingefära och peppar. Sedan ättiksprit (en aning) och vinäger samt citronsaft. För att få det tjockare tar jag rismjöl.

Tar den här eldsoppan som ketchup. Det är ju sååå gott. Och starkt. Jag använder Piri-Piri. Och inga tomater alls. Ibland en matsked Worcestersauce (för tamarindens skull), ibland inte.

Resten av chilifrukterna kan du ju trä på en tråd och hänga i köket. Lika gott om ett halft år som nu.

Eller koka ihop alla till paprikapurre (som tomatpurre).

Martin

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #4 skrivet: 05 okt-06 kl 11:03 »
I år fick vi oxå en hel del chili. Jag har torkat en del i fjärdedelar till höstens och vinterns grytor och en del körde jag i matberedaren med havssalt (färska frukter med kärnor och salt) till ett chilisalt. Därefter lät jag det stå i närheten av vedspisen i en vid skål och rörde om då och då tills det torkat. Perfekt att använda när man bara vill ha lite chili i någon rätt eller att strö på några stekta ägg!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Varg-älva

• Finland
« Svar #5 skrivet: 10 okt-06 kl 18:35 »
Hej!

Jag har också fått en massa chilifrukter. Dem kokade jag till en chilisås (eller nästan sylt....) Receptet har jag själv komponerat nu i höst och de som smakat har gillat det! Sockret är vanligt syltsocker (Dansukkers, säljs i 1 kg påsar här i Finland och är menad för 2 kg bär. Samma produkt ska också finnas i Sverige)

800 g tomater
450 g paprika ("rensad vikt")
250 g chili ("rensad vikt")
1 stor vitlök
1 tsk svartpeppar
1 tsk salt
färsk basilika
½ dl ättika
2-3 dl vatten
1 kg syltsocker

Allt utom sockret sätts i en kastrull och det får koka tills det blir mjukt.
Mixa och häll i syltsockret. Låt koka ännu i ca 10 minuter utan lock. Låt
svalna ca en halv timme och rör om emellan. Häll på burkar.

Vill man ha en starkare chili kan man gärna låta den vita inne i chilin och frön koka med.

Jag har kokt både röd och grön chili med respektive röda och gröna grönsaker. Jag antar att en kombination i samma sås inte blir så vacker i färgen....

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 2 användare
mulle mullvad,

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser