Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nationalen inställd??  (läst 4259 gånger)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
Nationalen inställd??
« skrivet: 03 nov-11 kl 21:45 »
Så tråkigt om det är sant!!     :-\

sonja på slätten

• Halland
SV: Nationalen inställd??
« Svar #1 skrivet: 03 nov-11 kl 22:03 »
Det står inget nytt på  SRF-s hemsida. Vet du något?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Misomba

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 nov-11 kl 22:28 »
Hittade detta på deras hemsida

http://www.rasfjaderfaforbundet.dinstudio.se/text1_56.html

ska inte ditt, men tråkigt för alla andra hönsintresserade.

Hoppas det ordnar sig  :)

Bettan Jernberg

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 03 nov-11 kl 22:44 »
Jo sorgligt nog är den inställd :(

Men dom kommer försöka hålla den i slutet av feb. istället
Mormors visdomsord: -Lyssna på andra, men gör som du själv vill...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 04 nov-11 kl 08:14 »
Tråkigt men bättre att ha den i februari än att försöka få dispens.

Vem vill frivilligt åka in med sina fjäderfä i ett restriktionsområde även om riskerna är små  ???
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 04 nov-11 kl 08:32 »
Men VET ni detta?  Det står ju inget nytt på hemsidan, sedan den 30 okt, och där står om att söka dispens.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #6 skrivet: 04 nov-11 kl 08:37 »
Va  :o :o :o :o
men det står inget på hemsidan !
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Bettan Jernberg

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 04 nov-11 kl 09:29 »
Fela av mej slutet på JANUARI ska det va, om det fortfarande finns intresse. Men det är mitt i avelssässongen såvi får väl se vad som händer.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 04 nov-11 kl 10:45 »
Men Bettan, hur vet du detta? Och varför står det inte på SRF-s hemsida? Det kan ju inte vara bra för dem om anmälningar väller in nu som måste skickas tillbaka, eller tvärtom,  folk tror det blir inställt och slår det ur hågen. För att inte tala om hur nerringda de kan bli.
Själv tycker jag förresten att januari vore toppen, då är alla mina ungdjur färdigvuxna och de äldre färdigruggade, men de har ännu inte hunnit bli slitna och solbrända.
Bara jag slipper köra, och den saken finns det ju hopp om.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 04 nov-11 kl 10:51 »
Det hade passat mig fint med slutet av januari oxå o:)...... måste kolla upp detta känner jag :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

johe71

« Svar #10 skrivet: 04 nov-11 kl 10:53 »
Det kan ju inte vara bra för dem om anmälningar väller in nu [...] eller tvärtom,  folk tror det blir inställt och slår det ur hågen

enligt hemsidan gäller "Sista dag för att anmäla dina fjäderfän till utställningen är den 31 oktober. " så risken att det väller in anmälningar nu lär ju inte vara så stor... inte heller att någon struntar i att anmäla sig pga detta - då anmälningstiden redan gått ut :)

personligen, även om SRF får dispens, så skulle jag vara väldigt tveksam mot att  ta dit mina finaste och mest värdefulla djur pga smittorisken... även om risken är liten så skulle inte jag vilja utsätta mina bästa djur för den risken

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #11 skrivet: 04 nov-11 kl 10:59 »
enligt hemsidan gäller "Sista dag för att anmäla dina fjäderfän till utställningen är den 31 oktober. " så risken att det väller in anmälningar nu lär ju inte vara så stor... inte heller att någon struntar i att anmäla sig pga detta - då anmälningstiden redan gått ut :)

personligen, även om SRF får dispens, så skulle jag vara väldigt tveksam mot att  ta dit mina finaste och mest värdefulla djur pga smittorisken... även om risken är liten så skulle inte jag vilja utsätta mina bästa djur för den risken
På facebook stod det här om dagen något om att dem fortfarande tog in anmälningar för att det blev så knasigt med att hitta lokal.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Bettan Jernberg

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 04 nov-11 kl 11:27 »
20.53 i går fick jag ett meddelande från min klubb att Jordbruksverket sagt nej. o att Nationalen blev inställd. Anm. var framflyttad tills idag, vilket jag också tycker varit dåligt informerat. Spelar ju ingen roll nu.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #13 skrivet: 04 nov-11 kl 12:08 »
Anmälningstiden utsträcktes på grund av att man ville få ut nästa nr av Tidskriften, där det skulle stå information om samtransporten och bussresan   från södra Sverige, då man hoppades få fler anmälningar av folk som (likt mig) inte ville köra.  Den borde ha kommit vid det här laget. Därför har jag själv avvaktat med anmälan,  i väntan på besked . Att jag fick reda på detta beror på att jag i slutet av okt. ringde och frågade om bussresan, då den var en förutsättning för min anmälan.
Nästa besked jag fick var att så fort man fått svar från jordbruksverket skulle det komma på hemsidan.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 04 nov-11 kl 15:41 »
En hönskompis som skulle åka ner mailade att den var inställd.
Hedemorahöns

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #15 skrivet: 04 nov-11 kl 16:00 »
Vad har man en hemsida till??? Jo, för man lätt och snabbt ska kunna få ut information till sina medlemmar.  Ynkedom är vad det är att inte hemsidan uppdateras.  >:D

johe71

« Svar #16 skrivet: 04 nov-11 kl 16:11 »
Ynkedom är vad det är att inte hemsidan uppdateras.  >:D

visst, samtidigt, i en ideell förening, om ingen av de ansvariga har ett stort it-intresse så brukar det alltid bli si och så med uppdateringarna av hemsidan....

det borde, på tex årsmötet, utses en person som är ansvarig för att göra uppdateringar av hemsidan, som de andra (icke it-intresserad/kunniga) enkelt kan ringa till och be om att få information utlagd... finns det ingen officiellt utsedd person så falerar nästan alltid hemsidan

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #17 skrivet: 04 nov-11 kl 16:18 »
" Tyvärr! Det är helt klart, pratade med John-Åke och Carina Svensson idag. Avslag på söknaden från Jordbruksverket. Ev. flyttas det till Januari."
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #18 skrivet: 05 nov-11 kl 13:50 »
Nationalutställningen närmar sig med stormsteg. Läs mer under fliken "utställningar".

Vill du vara med på Trivselaftonen lördagen den 19 november i Backamo, vill vi att du anmäler dig senast den 9:e november till Lone. Kostnad: 300kr/person och 150kr/barn upp till 15år.

Villl du bo på vandrarhemmet kostar detta 180kr/natt och du städar själv efter dig. Anmäl till Lone Wiklander på: 060-206 19 eller 0706-46 05 86 Betala in till Pg: 445454-2.

gud detta står på hemsidan är det så svårt att uppdatera att den är inställd ?
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 17 nov-11 kl 21:35 »
*Kliar mig i skallen* ... Fick i senaste bladet från SRF en lapp där det stod något om dispens, vilket har skrivits här... Men nu när man går in på deras hemsida står det att utställningen inte blir av (inställd) och att "vi ses på nästa 2012" ... Men så går man in i galleriet och får se denna ...

http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=item;id=4640

Vad stämmer egentligen? Det ser ju ut o vara filmat nu, för förra året var det ju snö vid denna årstid. Hade tankar på om jag skulle dit i år men struntade i det när det var tal om att den var inställd... Och nu i sista stunden så är den inte det ändå, eller... ? :S Aja, har petat in andra saker för denna helgen + att jag nog egentligen inte har råd o åka även om jag är sugen... :P Så för min del så syns vi väll 2012 ändå. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 7 användare (2 dolda)
mulle mullvad, Rosanne, Gröfre Slissing, haakonkarlsson, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser