Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foga eller mura om skorstenen?  (läst 10778 gånger)

alexbj

• Västergötland
Foga eller mura om skorstenen?
« skrivet: 03 nov-11 kl 09:55 »
Hej!

Vi har köpt ett torp där ingen eldat på minst 20 år. Sotaren menade att vi först skulle fixa skorstenen över nock, tömma stocken på kajbon samt mura om rörspisen. Därefter kommer vi ta ställning till glidgjutning eller syrafasta rör.

Jag undrar om man måste plocka ner och mura upp skorstenen igen, eller om man kan fylla i eller byta fogarna? Jag tycker att teglet ser hyggligt ut, men man ser igenom fogarna på många ställen. Bifogar en bild.

Är tacksam för alla synpunkter!
/Alex

Feffe

• Gotland
SV: Foga eller mura om skorstenen?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-11 kl 10:57 »
Hej,

Jag skulle glidgjuta om skorstenen. Det har jag själv gjort och kan göras om man är medelhändig. Vi hittade följande beskrivning (http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/43297-egen-glidgjutning-godkand.html) och följde den till punkt och pricka. Mindre än 500kr och två dagar kostade det oss att fixa vår skorsten. Den godkändes direkt av sotarmästaren!

Lycka till!

//Feffe
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

alexbj

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 nov-11 kl 11:03 »
Ja, jag har läst den tråden, och man blir ju verkligen sugen på att göra det ordentligt! Kul också att höra att fler följt instruktionerna med framgång.

Men första steget är att fixa skorstenen ovan nock, jag har svårt att förstå om det duger att fylla i och byta fogar. Finns åsikter om detta?

Alex

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 03 nov-11 kl 11:14 »
Om man kan se genom fogarna och/eller om många tegelstenar sitter löst, så är det nog värt det extra arbetet att plocka ner överdelen av skorstenen och mura upp igen.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 nov-11 kl 12:52 »
Mura om. Det enda som håller i längden.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 03 nov-11 kl 13:31 »
Lägg några timmar på att bygga en rejäl ställning/plattform runt skorstenen. Det har du igen flera gånger om när du ska mura och glidgjuta. Värdelöst att lägga all sin koncentration på att hålla balansen och vara allmänt nervös.

Antagligen bäst att mura om de skift som har dåliga fogar, borde ju bara vara ner till taket. Lika mycket jobb att trycka/pilla in bruk i fogarna om det ska bli bra.

alexbj

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 nov-11 kl 17:27 »
Tack för de svaren! Det känns vettigt att mura om, och kanske är det inte jobbigare än byta och fylla i fogar.

Richard

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 nov-11 kl 19:44 »
Mura om...min skorsten ser ungefär likadan ut fast man kan inte ser igenom fogarna och den ska muras om i sommaren.
http://www.kanerva.se/skorstenslagning.html
Mycket information och tydliga bilder.

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 nov-11 kl 19:55 »
Och se till att göra den likadan, med utkragningar och så. Det höjer väldigt utséendemässigt, jämfört med förenklingar och plåttäckningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser