Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ja, hur giftigt är Flusa?  (läst 2083 gånger)

Hilma

• Småland
Ja, hur giftigt är Flusa?
« skrivet: 01 nov-11 kl 21:22 »
Det är dags att klippa fåren,
och jag vet att de har lus i pälsen. Har ej kollat vad det är för filurer, men har tänkt att jag ska passa på att behandla dem nu... men just här har jag varit förut och inte kommit vidare. Vad ska jag behandla dem med? Flusa är ett bekämpningsmedel av klass 2, Etotal är i klass 3. Verksamma ämnen som man kan läsa på burkarna är 'Alfacypermetrin' och 'Cypermetrin', vilket inte säger mig så mycket eftersom jag inte är kemist. Men läste lite på nätet, och ämnena bör ju inte spridas ut i naturen - de är så att säga 'stabila' - bryts inte ner så lätt (och hamnar väl till sist i vattnet hos fiskarna). Känns inte alls så kul att blanda in detta i kretsloppet hemmavid, särskilt inte när ströbädden komposteras och till sist hamnar i köksträdgården. "Mycket giftigt för fisk och andra vattenlevande organismer.
Kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön"

Vet någon om ekologiska preparat för lus? Eller något mildare gift... Finns kunskap om hur pass giftigt det är? Kanske idéer om säkrare metoder vid behandling om man nu blir nödd till att använda gifterna..

Här hittade jag förresten en länk: http://www.gardsservice.se/dokument/Flusa.pdf

Tickelitack

• Södermanland
SV: Ja, hur giftigt är Flusa?
« Svar #1 skrivet: 01 nov-11 kl 23:10 »
Varken Flusa eller Etotal är godkända idag. Etotal har aldrig varit godkänt för får utan endast för mink och iller. (finns dock ett annat Etotal med annan verksam bestånddsdel där godkännandet upphörde på 90-talet). Godkännandet för Flusa upphörde 2010-12-31på tillverkarens begäran. Generellt får medel användas under ytterligare 2 år om inget annat meddelas.

Det verksamma ämnet har relativt kända egenskaper. Är ett nervgift och relativt svårnedbrytbart. Hur giftigt är svårt att uttala sig om i generella termer. Om man matar hundar med det så får en normal stor hund symtom av mindre än ett gram per dag. Giftigheten för vattenlevande organismer är väldigt hög, men vid en generell bedömning så motverks detta av att vattenlsöligheten är låg och att ämnet binds hårt till partiklar (äment finns i växtskyddsmedel och man har inte sett någon påverkan på närliggande vattendrag vid försök, trots giftigheten). Det är också mycket giftigt för bin, en någon påverkna har inte setts på bin där ämnet använts för växtskydd (bekämpning av rapsbaggar), troligen för att ämnet inte spridits till bina då upptaget i växter är lågt. Ämnet bryts ned långsamt i steril miljö men relativt snabbt (någon månad i ytlig jord) men rester har påvisats upp till 10 månader efter bekämpning. Dosen av ämnet motsvarade, i den studie jag hittade, 1 liter flusa per ha.

Jag har skrivit ämnet ovan så det inte är någon fullständig bedömning utan ett exempel på hur knepigt det kan var att bedöma hur giftigt något är.
Ämnet i fråga förekommer dessutom i olika isomerer, spegelvända molekyler som har olika egenskaper och giftighet.

"Mycket giftigt för fisk och andra vattenlevande organismer. Kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön" är lagstiftade fraser som måste användas beroende på ufallet av försök på testorganismer.

Det varuinfromationsblad som är länkat ovan är gammalt. Det heter numera säkerhetsdatablad och bör inte var äldre än 3 år.

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 02 nov-11 kl 06:21 »
Hej,jag har inget svar på dina frågor egentligen. Hjälp dina får så de blir av med klådan som lus/loppor medför,du ska ju förhoppningsvis inte hälla ut medlet i naturen !? Ibland är det svårt att välja mellan pest och kolera... :-\
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Birgit

« Svar #3 skrivet: 02 nov-11 kl 08:05 »
Generellt är jag emot bekämpningsmedel av olika slag, men ibland måste man ta till dem. Det viktigaste är att vara medveten om problemet med preparaten och endast använda när det verkligen behövs.
Man ska naturligtvis hjälpa sina tamdjur, men fundera på varför de får problemen? Under min period med finullsfår med flera månader på stall hade jag problem med ohyra med jämna mellanrum. Däremot med utegångsdjur, som endast använder lagården som ligghall och tillbringar större delen av livet utomhus, så har problemen upphört helt.
Sköt klippningarna, låt djuren vistas ute maximalt, träng dem inte för mycket, det ökar smittspridningen.

Annars känner jag som Tickelitack, det är så mycket som spelar in och vi vet inte hela sanningen heller.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 02 nov-11 kl 09:46 »
Hej,jag har inget svar på dina frågor egentligen. Hjälp dina får så de blir av med klådan som lus/loppor medför,du ska ju förhoppningsvis inte hälla ut medlet i naturen !? Ibland är det svårt att välja mellan pest och kolera... :-\

Håller med zeina66 om valet mellan pest och kolera. Normalt brukar jag bara använda Flusa på sommaren när fåren är ute hela tiden. Det brukar vara mycket knott där de går på våren och då har jag inte hittat något annat än Flusa som är effektivt mot knotten. De brukar få Flusa på sig en eller två gånger under sommaren.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 2 användare (1 dolda)
Erik Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser