Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 6960 gånger)

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
Vitlök
« skrivet: 22 okt-11 kl 17:10 »
Hej! För en månad sedan planterade jag vitlök. I dag är det ett hål där jag satt klyftorna. Vilket djur äter vitlök?
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

masa

• -
SV: Vitlök
« Svar #1 skrivet: 24 okt-11 kl 10:48 »
Jag vet inte om det är några djur som äter vitlök, men jag har råkat ut för samma sak. Här var det kråkor och skator som var ansvariga. Kråkfåglar kloka och nyfikna, när dom ser att du gömmer någonting i jorden, lägger dom platsen på minnet, och när kusten är klar kommer dom och kollar vad det var för godsaker du petade ner. Jag hittade många av klyftorna ganska nära raderna, och när fåglarna insåg att det inte var något attraktivt som låg i jorden, upphörde besöken.

kurt

« Svar #2 skrivet: 24 okt-11 kl 11:35 »
Om blasten börjar komma upp kan både kråkfåglar och andra fåglar rycka upp dem, precis de gör med t ex bönor.  Många sätter nog vitlöken lite för tidigt, i alla fall när de sätter den redan i Augusti eller September.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #3 skrivet: 25 okt-11 kl 17:24 »
det kan vara en katt som använt landet som toalett.

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #4 skrivet: 30 okt-11 kl 01:53 »
Katt Vid varje klyfta? Jag vet va jag satt klyftorna. Jag har grävt upp vid varje hål. Klyftorna finns inte kvar. Jag har inte satt för tidigt jag bor i klimatzon5-6. På gränsen. Jag har haft vitlök förut men aldrig varit med om liknande. Men det spelar ju ingen roll nu. Nästa år får jag väll täcka med nät eller något. Jag behöver inte fler råd jag bara undrade va det kunde vara?

masa

• -
« Svar #5 skrivet: 18 nov-11 kl 21:47 »
Katt Vid varje klyfta? Jag vet va jag satt klyftorna. Jag har grävt upp vid varje hål. Klyftorna finns inte kvar. Jag har inte satt för tidigt jag bor i klimatzon5-6. På gränsen. Jag har haft vitlök förut men aldrig varit med om liknande. Men det spelar ju ingen roll nu. Nästa år får jag väll täcka med nät eller något. Jag behöver inte fler råd jag bara undrade va det kunde vara?

Täck med tjockt lager med gräsklipp, söndermalda löv, ensilage eller halm direkt efter plantering. Jag har praktiserat detta i mer än tio år. Man slipper ogräs och det blir näring av täckmaterialet och frisk vitlök har inga problem med att komma igenom 15 cm täckmaterial (vilket under vintern sjunkit ihop till mindre än hälften). Genom täckningen har jag aldrig blivit av med några klyftor, det har varit dagarna precis efter planteringen, innan jag fått på gräsklippet, som fåglarna petat upp klyftor.

Nina K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 nov-11 kl 22:22 »
Vi lägger nätgrindar över efter sådd och plockar bort dem på våren.

melongurka

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 19 nov-11 kl 17:57 »
Några av mina vitlökar låg på marken när jag var ute idag. I morgon blir det löv på, tack för tipset.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #8 skrivet: 20 nov-11 kl 09:54 »
samma visa här. i år glömde jag det av bara farten men jag fann några stycken uppe. tråkigt men jag har mig själv att skylla.

Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 dec-11 kl 12:43 »
Med tanke på vädret satte jag nog vitlök för tidigt, de har kommit en bit redan och fåglarna har varit där och norpat. Nu satte jag en omgång till på prov för att se hur det ser ut i vår.
Det är snart lucia och min persilja är finare än någonsin där ute. Global uppvärmning känns helt ok tycker grönsakerna.

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #10 skrivet: 07 jan-13 kl 17:35 »
Det växte faktiskt upp 4 lökar men med grova blomstänger. Klyftorna smakade bra fast dom hade grova stjälkar. 

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #11 skrivet: 16 jan-13 kl 01:47 »
Hej! För en månad sedan planterade jag vitlök. I dag är det ett hål där jag satt klyftorna. Vilket djur äter vitlök?
Retligt värre!!!! låter som att vår hund varit hos er me ;) Han var här och skördade nämligen..
 (:)i mitt fall är ingen skada skedd hoppas att det inte är det i ditt fall heller..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser