improved cord protection system with
Det beror på vilken vaktelsort du pratar om. Vanlig Japansk vaktel och de förädlade varianterna av den (Jumbo och Fransk jätte) klarar vinterkylan ute så länge de har torrt och vind och snösydd samt tillgång till bra mat och vatten.
har de samma "boende krav" som hönsen?
Nej inte riktigt. Vaktlar är marklevande och behöver därför inte sittpinnar och full takhöjd. Dom är inte heller så bra på att värpa i reden även. Istället behöver dom lite olika bra gömslen på golvet. Marsvinshus risbuskar lådor ock liknadne.
Hur tama kan de bli?
Olika linjer är lite olika sprättiga i sättet. Minafranska jättar är lugna och väldigt hanterbara och hoppar gärna upp i händerna på mig. Detta trots att jag inte pysslar med dem i syfte att få dem tama. Jag har också några vanliga japaner och jumbo och dom är betydligt flaxigare och sprättigare och kräver nog rätt mycket mer jobb för att bli tama.
Finns det många olika raser?
Ja det gör det. Dom vanligaste i fångenskap är den Japanska vakteln som hålls för både ägg och köttproduktoion. Sedan är nog den Kinesiska dvärgvakteln näst vanligast. Den är mer en prydnadsfågel och behöver om jag har förstått det rätt bo inne under vintern.
Är det nåt speciellt man ska beakta innan man köper vaktlar?
Att man lätt blir sugen på att skaffa fler