Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Huru vända yxhuvudet?  (läst 3642 gånger)

Bergsman

• Västmanland
Huru vända yxhuvudet?
« skrivet: 17 okt-11 kl 20:02 »
Hej!

Har fått ett gammalt (?) yxhuvud av min fader och nu vet jag inte riktigt hur jag ska vända det... Enligt allas vår "Bondröv" från Danmark som ju nyligen gjorde ett yxskaft så ska det vändas på ett särskilt sätt (kommer inte ihåg vilket nu) och enligt min fader tvärtom....huru härmed ärade forumexperter?

Edit: Jag menar alltså om spikutdragningsanordningen (enligt "Bondröven" det oxå) skall vara upp eller ner?

/Bergsman
« Senast ändrad: 17 okt-11 kl 20:11 av Bergsman »

Rexiam

SV: Huru vända yxhuvudet?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-11 kl 20:51 »
Upp eller ner?

Jag antar att du menar om urtaget skall vara riktat mot eller från huggaren?

Din yxa har en märklig form, men jag har aldrig sett annat än att urtaget är riktat "bakåt", dvs mot huggaren. Du bör, om inte annat, kunna se på ögat i vilken riktning skaftet skall sitta. Det är vanligen lite koniskt genom att det är lite mindre i "framänden".

Sen vet jag inte om uttaget är till för att dra ut spik. Jag har själv ett gammalt och stort yxhuvud med ett liknande uttag. Jag frågade en av landets mest erfarna yrkessmeder vad syftet kunde vara och även om han inte var säker så trodde han att det var en yxa från den tiden då skogshuggning skedde manuellt med yxa och såg och att uttaget var till för att skränka sågtänderna med.

Bergsman

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 18 okt-11 kl 17:37 »
Hej och tack för svar!

Håller med om att formen känns lite udda! Nåja...den känns tämligen gammal och väl värd ett skaft iaf  :)

/Bergsman

Rexiam

« Svar #3 skrivet: 18 okt-11 kl 20:44 »
Absolut!

När du gör rent yxhuvudet, kolla då om eggen består av invällt stål eller om det är en helstålsyxa. Det styr, om inte annat hur du kan fixa till den påsvetsade slagnacken på yxan.

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 19 okt-11 kl 20:01 »
Skaftet skall helt klart peka uppåt på bilden.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 27 okt-11 kl 23:43 »
Fast om man tittar på formen på eggen skulle jag vilja ha skaftet nedåt... vilket kan passa bra om urtaget är till för skränkning av stora sågtänder, men som föreslagits så titta hur ögat är utformat.

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 29 okt-11 kl 09:15 »
Tacitus
I så fall skulle du vara den första som skaftar en yxa av den där typen upp och ned.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

brainghost

• Småland
« Svar #7 skrivet: 10 nov-11 kl 18:33 »
Tw du har helt rätt, men det kan var lite orginelt med o ha en upp o nervänd yxa..går göra likadant på hamaren med ..

spektorn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 jun-12 kl 13:12 »

"spikutdragningsanordningen" skall vara mot skaftet
alltså mot dig själv

dessutom liknar det inte en s.k. klyvyxa, eller snickaryxa
det liknar mer en bila som man använder när man timrar hus o. likn.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 2 användare (1 dolda)
biggelina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser