Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör man?  (läst 1258 gånger)

Blenda

Hur gör man?
« skrivet: 16 okt-11 kl 10:45 »
Jag har lite frågor om avel.

Har inte haft vaktlar så länge men vill hellre ha lugna och tama djur än renavlade färger. Deras sociala beteende betyder alltså mest för mig.

Måste jag skaffa ny tupp till min nuvarande tupps avkomma?
Är det ok om den parar sig med sina döttrar?
Är det ok om syskonen parar sig?

Tacksam för råd i dessa frågor

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-11 kl 12:58 »
Vaktlar tål inavel bra. Om man märker att de minskar i vikt eller får några problem efter någon generation, så får man köpa in nytt blod då. Men jag vet dem som haft samma gener i många år utan problem.

Det är svårt att sätta till nya djur i en befintlig grupp, det blir ofta bråk. Ska man sätta samman vuxna djur är det viktigt att göra det på neutral mark, där ingen har revir sedan tidigare. Bäst är att kläcka ägg och sätta samman kycklingarna från olika grupper direkt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 2 användare
Stengrim, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser