Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvällning av grönkål?  (läst 11024 gånger)

tench

• -
    • Solrot
Förvällning av grönkål?
« skrivet: 11 okt-11 kl 19:50 »
Jag skulle vilja göra som så att bara frysa in grönkålen rå, för att sedan ta ut den och krossa sönder den. Bladnerverna är fibriga så det borde vara ett bra sätt att skilja bladen från dem.
Det vore ju fint ifall jag bara kunde frysa in dem efter det. Jag tycker det blir för mycket slabb av att förvälla bladgrönsaker.
Vad gäller mycket har jag förstått att förvällningen "dödar" enzymer som gör att smak och utseende försämras medan de är infrysta. Detta lär inte gälla allt, exempelvis fryser man in hackad purjolök med gott resultat.
Vad har ni för erfarenheter av grönkål, palmkål.. och liknande?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

TillVaraTa

• Gäst
SV: Förvällning av grönkål?
« Svar #1 skrivet: 12 okt-11 kl 10:15 »
Grönkål går utmärkt att frysa rå. Om jag var du skulle jag skära bort "stammen" och koka/slänga/mata kaninerna med den. Den smulas inte sådär snyggt som resten.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #2 skrivet: 12 okt-11 kl 10:26 »
Aha, tackar! Ska testa att frysa in rått.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 okt-11 kl 11:18 »
Om du iaf får för dig att förvälla är det praktiskt i SaftMaja. Mindre slabb.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser