Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinteruppvärmning av matförråd  (läst 6220 gånger)

Zzmoose

  • Gäst
Vinteruppvärmning av matförråd
« skrivet: 20 sep-06 kl 09:08 »
Hej,

Jag behöver kreativa förslag hur jag enkelt, praktiskt och inte alltför dyrt kan hålla rätt temperatur (över fryspunkten) i ett förråd avsett för matkonserver och annat.

I min sommarstuga vill jag förvara mat i utrymmet under huset (1,6 m högt, väggar av lecablock, välventilerat, ingen el).

Jag funderar på att bygga ett utrymme (1,5m h x 4,0m b x 1m d) med väggar, golv och tak av cellplastblock och ev. gullfiber eller annat (förslag på bästa konstruktion?) och ställa  in enkla metallhyllor för förvaring av konservburkar m.m.

Stugan har ingen el, men är utrustad med solpaneler och batterier.

Jag vill hitta en lösning på hur jag undviker att konservburkarna fryser sönder under den kalla årstiden (ligger i en av de kallaste delarna av Sverige...). Kanske en glödlampa inne i förrådet, som drivs av batterier (som kan underhållsladdas med solpanel) och slås på automatiskt då temperaturen understiger t.ex. +5C.

Kan detta fungera? Genererar glödlampan tillräcklig värme för att undvika att temperaturen sjunker för mycket? Hur stor solpanel skulle behövas? Vilken effekt måste lampan ha? Hur ordnar man med automatiken?

Eller har ni andra förslag på hur temperaturen skall hållas?

Tacksam för hjälp!

« Senast ändrad: 20 sep-06 kl 09:10 av Zzmoose »

Hemikring

  • Gäst
Re:Vinteruppvärmning av matförråd
« Svar #1 skrivet: 20 sep-06 kl 10:02 »
Om du inte har permafrost i området så är genomsnittstemperaturen i marken över noll. Då ska du gräva ner matkällaren ordentligt i marken, sedan isolera väggar och tak rejält, men inte alls golvet.
Dessutom fryser inte mat vid noll grader, det är ju inte rent vatten. Det kan bli flera minusgrader utan att burkarna fryser.
Jag använder glasburkar till mat som jag fryser in och om burken inte är totalt full så finns det utrymme för innehållet att utvidga sig när det fryser. Inget problem alls. Så du behöver inte värma upp alls, som jag ser det.

Zzmoose

  • Gäst
Re:Vinteruppvärmning av matförråd
« Svar #2 skrivet: 20 sep-06 kl 10:08 »
Jag har tyvärr inga möjligheter att göra någon traditionell jordkällare och kan inte
heller gräva ner förrådet, p.g.a. att tomten ligger på hälleberget.

Måste därför hitta en säker lösning i utrymmet under stugan. Eftersom området där stugan finns kan ha upp till -40 grader under vissa perioder under vintern måste
jag hitta en mycket driftsäker lösning som garanterar att mitt matförråd inte måste slängas på våren. :-\

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Vinteruppvärmning av matförråd
« Svar #3 skrivet: 20 sep-06 kl 10:57 »
Det enklaste är att skaffa ett litet element och dra ner termostaten så den inte slår på förrän det är nästan nollgradigt. Kostnad högst 200 kronor plus el.

Hemikring

  • Gäst
Re:Vinteruppvärmning av matförråd
« Svar #4 skrivet: 20 sep-06 kl 11:36 »
Okej, vad är det för mat, i vilken form och i vilken sorts burkar?

Zzmoose

  • Gäst
Re:Vinteruppvärmning av matförråd
« Svar #5 skrivet: 20 sep-06 kl 12:17 »
Det är både färdiglagade maträtter t.ex ravioli, gulash och fruktcoctail, och livsmedel t.ex. bönor och ananasskivor på helkonserv (plåtburkar?) , egen svamp, sylt och annat i glasburkar samt torr livsmedel såsom ris, ärtor och torkad svamp.
« Senast ändrad: 20 sep-06 kl 12:20 av Zzmoose »

leifhh

  • Gäst
Re:Vinteruppvärmning av matförråd
« Svar #6 skrivet: 20 sep-06 kl 12:35 »
Inne i den fjällstuga jag är delägare i brukar den kallaste vintertemperaturen dra sig neråt 32-35 minus... Konserverna är fullt ätliga trots dettta. Helkonserv (plåtburk) klarar oftast att frysa upprepade gånger. Visst blir innehållet (spc bönor) lite mosigare men det går. Jag tycker överlag att köttkonserv klarar det bättre än grönsakskonserv. Krossad tomat mm har så hög vattenhalt att burkarna kan spricka. Sylt på burk är oftast heller inga problem om man inte fyllt på för mycket i burken. Torra livsmedel - inga som helst problem (tips: torka svampen istället för att lägga in den).

Problemet för oss brukar väl snarast vara att knäckebrödet och flingorna 10 år efter "bäst före" är rätt trist men inte på något sätt oätligt  :D

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Vinteruppvärmning av matförråd
« Svar #7 skrivet: 20 sep-06 kl 20:29 »
Det brukar räcka med en glödlampa på vintern men solpaneler är inte effektiva under den mörka årstiden. Det känns inte som det skulle räcka med soldrivet. Det kanske kunde vara en variant att använda en liten gaslåga istället. Eller kanske ännu enklare, en bamsig fotogenlampa. En liten veke i en stor metallbehållare med    fotogen. Värmeisolera den från kärlet så fotogenet inte kan bli hett och självantända. Veken ska vara av bra material så du slipper trimma veken för ofta.

Zzmoose

  • Gäst
Re:Vinteruppvärmning av matförråd
« Svar #8 skrivet: 24 sep-06 kl 21:26 »
Nu har jag varit på Jula och köpt en frostvakt på 400w för 199:- . Man ska kunna ställa in termostaten så att den slår på då temperaturen sjunker till +5 grader.

Några nya frågor:

Hur mycket ström drar frostvakten då den bara har termostaten "aktiverad" och inte
ännu slagit på värmen?

Hur räknar man ut hur mycket batterikapacitet som behövs?

Vilken kapacitet bör en solpanel som ska ladda batteriet ha?

Tror ni att antalet soltimmar på vintern (i Älvdalen) räcker för att ladda batteriet
tillräckligt för att hålla frostvakten igång, vid behov?

Kan man seriekoppla batterier för att förbättra kapaciteten?

Angående konstruktionen i mitt första inlägg, räcker det med cellplast (hur tjock bör den vara?) eller ska man köra med t.ex. gullfiber också? Vilken ska isåfall vara innerst för att isoleringen ska fungera bäst?

Tacksam för all hjälp!!

Hemikring

  • Gäst
Re:Vinteruppvärmning av matförråd
« Svar #9 skrivet: 24 sep-06 kl 22:33 »
Isoleringsvärdet för plastisolering är ca 0,04 W/m*K. Ytan på ditt förråd får jag till 23 m2. Antag en temperaturskillnad på 40 grader och en tjocklek på 0,1 m.
Då behövs 0,04 * 23 * 40 /0,1 = 368W, 3 dm tjockt så behövs 123W eller nästan 3kWh/dygn.
Med 3 timmar sol behöver du solcellspaneler med toppeffekt på ca 2000W, pris minst 100 000 kr. Så tillkommer batterier och elektronik för minst 50 000 kr.
Gör något annat, är mitt förslag.

Zzmoose

  • Gäst
Re:Vinteruppvärmning av matförråd
« Svar #10 skrivet: 25 sep-06 kl 07:30 »
Oj, det lät inte så bra!

Jag tror iofs att volymen på förrådet blir 6m2, men jag är mycket tacksam
för räkneexemplet som jag lär mig av.


Hemikring

  • Gäst
Re:Vinteruppvärmning av matförråd
« Svar #11 skrivet: 25 sep-06 kl 07:46 »
Jag tror iofs att volymen på förrådet blir 6m2
Volym mäts i m3, inte i m2.
Volymen är inte intressant i den här beräkningen. Värmeavgivningen beror på förrådets yta, som jag skriver. Golv + väggar + tak.

Zzmoose

  • Gäst
Re:Vinteruppvärmning av matförråd
« Svar #12 skrivet: 25 sep-06 kl 08:28 »
Jag menade 6m3, men slant tydligen....  

Ok, då förstår jag ännu bättre. Ska nu ta fram en klimatkarta på
SMHI och kolla vilka temperaturskillnader som finns under en vinter
där uppe.

Tack igen!

Zzmoose

  • Gäst
Re:Vinteruppvärmning av matförråd
« Svar #13 skrivet: 25 sep-06 kl 09:06 »
Här kommer några fler siffror att lägga in i "kalkylen":

Medeltemperatur + soltimmar per månad vintern 2005/2006, enligt SMHI var
okt +4     100 tim
nov  0       40 tim
dec  -7      20 tim
jan  -7      40 tim
feb  -8      70 tim
mar -9    140 tim
apr +1    140 tim
maj +7    220 tim

Kan man räkna med att temperaturen i källaren (inte i matförrådet) ständigt ligger några grader högre än utomhus, trots att uppvärmning saknas på vintern, eller
ska man räkna på utomhustemperaturen?


ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Vinteruppvärmning av matförråd
« Svar #14 skrivet: 25 sep-06 kl 11:47 »
Min ringa erfarenhet gäller från far och mors källare där potatisen förvarades.

Det var i Bollnäs och där satte man en glödlampa som lyste dygnet runt. Den var på c:a 50W och det brukade klara sig. I räkneexemplet tog man i med 40 grader med det ser ju ut att räcka med 10 grader. Man ska ju inte ha för varmt i källaren utan ligga kring 3-4 grader. Så med en termostatstyrd lampa på 100W så kanske lampan är på halva tiden eller som mest hela dygnet.

Men värme är det sämsta att få fram el till. Det förslår inte mycket med batterier. Däremot kan man få motorer och annat att väsnas och gå på vilket gör att många tror att de drar mycket energi.

Går lampan hela dygnet så blir det ju 2,4 kWh och en blyacc innehåller 0,6kWh. Dessutom ska den inte laddas ur mer än till högst halva och snarast laddas upp om man ska få någorlunda livslängd och slippa byta batterier stup i kvarten. Man behöver kanske et tiotal batterier och en bra prognos om sol nästa dag några timmar plus massor av solceller.

Nej det blir nog en dunk fotogen och långlivsveke som blir mitt förslag. Eller gräva ner sig i jorden någonstans till frostfritt djup samt isolera med en halv meter isolering. Då kommer värmen från jorden att räcka troligen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 3 användare (2 dolda)
Dalibor

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser