Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tidig tomatsort, förslag  (läst 13580 gånger)

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
Tidig tomatsort, förslag
« skrivet: 05 okt-11 kl 13:35 »
Har ett litet växthus som jag odlar gurka och tomater i och har fått bra skörd. Men tomaterna är ju så sent färdiga, är i och för sej kul att ha tomater än men skulle vilja ha nån sort som blir mogna tidigare.

Förslag på tidiga sorter mottages tacksamt.
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Abigail

SV: Tidig tomatsort, förslag
« Svar #1 skrivet: 05 okt-11 kl 21:13 »
Här kommer en sida med hur mycket tomater som helst. Där står antal dagar, det kan nog variera, men man ser ju vilka som är tidigare och senare.

http://tomatsidan.se/Tomatsee/Delade/Tomatstart.htm

MiaPia99

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 06 okt-11 kl 14:52 »
Stort tack, där fanns ju hur mycket som helst. Vill ha NU....men får väl vänta tills i vår  ;D
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 06 okt-11 kl 15:47 »
Här kommer en sida med hur mycket tomater som helst. Där står antal dagar, det kan nog variera, men man ser ju vilka som är tidigare och senare.

http://tomatsidan.se/Tomatsee/Delade/Tomatstart.htm

Vilken kanonbra sida, stort tack för länken :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 06 okt-11 kl 16:58 »
Gräv upp en av årets plantor och sätt i rejält soligt fönster.. stoooor bytta... jag har en som stått sen förra sommaren och ger fortfarande tomater fast jag inte ens bytt jord... bilden är tagen runt jul/nyår och som du ser hänger julgardinerna uppe :-)
Jag vattnar med sköljvattnet som blir när jag gör groddar och så vanligt vatten :-).....
Jag hade tänkt ta ut den och plantera om den i sommras men det har liksom inte blivit av.... men det struntar den i.. den ger nån tomat nu och då i allfall :-)
Den överlevde även en veckas semester i mars när sonen tog hand om huset och glömde vattna :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 okt-11 kl 17:23 »
Kolla in Runåbergs fröer och välj en riktigt tidig sort från dem. Generellt har de bra sorter som är anpassade för vårt klimat ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #6 skrivet: 06 okt-11 kl 17:46 »
Jag odlade en hel del sorter i år och den som kom tidigast var Sub Arctic Plenty. Det är inte så förvånande kanske för det ska vara en tidig sort som tål kallare klimat och så dålig som denna sommaren varit har många tomater nästan inte fått någon frukt alls, men denna fick massor.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Vurre

« Svar #7 skrivet: 08 okt-11 kl 10:10 »
Min erfarenhet är att det viktigaste är att plantorna mår bra. Det spelar ingen roll hur snabb sorten är om villkoren för plantorna under uppdragningen inte är optimala. Rätt temp, tillräcklig mängd ljus av rätt sort och jämn vattning ger resultat. Brister det på några av de punkterna blir skörden senare. Ljuset kan vara ett problem i början och temperaturen, särskilt nattetid, ett problem efter utplantering.
snus? vad är priset på en pris?

Abigail

« Svar #8 skrivet: 09 okt-11 kl 12:12 »
Gräv upp en av årets plantor och sätt i rejält soligt fönster.. stoooor bytta... jag har en som stått sen förra sommaren och ger fortfarande tomater fast jag inte ens bytt jord... bilden är tagen runt jul/nyår och som du ser hänger julgardinerna uppe :-)
Jag vattnar med sköljvattnet som blir när jag gör groddar och så vanligt vatten :-).....
Jag hade tänkt ta ut den och plantera om den i sommras men det har liksom inte blivit av.... men det struntar den i.. den ger nån tomat nu och då i allfall :-)
Den överlevde även en veckas semester i mars när sonen tog hand om huset och glömde vattna :-)
Vad är det för tomatsort? Behövs det inte mycket extrabelysning för att de ska mogna?

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 10 okt-11 kl 09:15 »
Jag vet faktiskt itne vad det är för sort,men nån minivariant, typ körsbärstomat eller så :-) jag vattnar med sköljvattnet när jag gör groddar...ibland blir det mycket och i bland lite av den varan.
Det är som sagt snart 2 år sen jag planterade den..... hade då inte heller nån tanke på att den skulle sparas.. det blev bara så förra hösten att  den fick åka med in. Den står i ett soligt fönster... inget extra ljus alltså...och element under... den står planterad i en hink... och har itne fått ny jord i år... även om det säkert skulle behövas :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

daffe

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 15 okt-11 kl 09:03 »
Hej! Mitt första inlägg här.

Har själv odlat många olika tomatsorter under dom senaste 4 åren med varierat resultat. Jag driver upp plantor från frö under lysrör på våren. Busktomater är det jag i huvudsak testat för jag vill inte ha för höga plantor där jag odlar max 2 meter. Det finns tydligen över 600 sorter tomater i världen så att ta frön från en tomat i affären och prova hemma är ju givetvis som att spela på lotto, man får troligtvis inte samma tomat som man tog frön från då dessa är F1 hybrider som är anpassade för växthus. Själv tycker jag det är bättre att utgå från var man ska odla ute/växthus klimat, hög/låg tidig/sen sort smak, färg, resistans mot sjukdomar.

Två tidiga sorter som jag provat dom senaste två åren med gott resultat är
Cesu Agrie  den är plattrund röd ca:70g typ busktomat som hos mig blir ca: 1,8 meter, sedan brukar jag toppa för att jag inte har mer plats. Sorten är från Lettland vad jag läst mig till, den behöver stöttas eller bindas upp jag tjuvar bara när jag tycker att det blivit för många sidoskott.
Lång skörd som ger mycket tomater. Endast testad i mitt inglasade uterum i stor kruka (80 liter) vattnar i huvudsak underifrån. Rotsystemet såg väldigt bra ut på hösten om jag jämför med andra sorter jag provade.

Siberia röd ca:50g 80cm hög busktomat rysk sort som klarar kallare klimat mycket bra. Jag odlar endast denna ute men har den i uterummet tills det är frostfritt ute. Behöver stöttas med pinnar för när tomaterna väl mognar så går det fort och många tomater mognar samtidigt. Hade problem första året med att tomaterna sprack men detta berodde på att en stod för varmt och jorden torkade ut och när man vattnar tar den till sig vattnet för fort och kan då göra att tomaterna spricker, andra året stod den lite mer skyddat och lagom fuktig jord med bevattning underifrån så blev resultatet mycket bättre för mig. Jag gillar denna sort för att den är mycket tidig och den klarar kallare klimat och lätt att placera i trädgården för att den inte blir allt för stor, den ska inte tjuvas alls.

Tips: lite senare sort: Camp Joy en sort som smakar så gott så jag nyper tomaterna så fort dom blir röda. Busktomat med små tomater likt körsbärstomater med lite tjockare skal. Tyvärr så är den sen, men i kombination med tidigare sorter så har man tomater under en väldigt lång period. Jag kommer odla denna så länge jag lever om jag inte hittar en godare.

Om någon är sugen på att testa någon av dessa sorter eller söker en annan sort så delar jag gärna med mig av mina frön så långt lagret räcker. Det jag har kvar att testa är grobarheten på årets frön men detta ska vara klart i oktober. Porto 7kr och om någon vill ge några kronor för besväret så är det valfritt. peter@grodlurk.se

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #11 skrivet: 17 okt-11 kl 23:24 »
På fyra plantor i ett växthus fick jag över 80 tomater från sorten Bloody Butcher. De är inte superspännande tomater men de första kom redan vid midsommar och fortsatte sedan in till i september att ge nya tomater. Storleken är större än körsbär men mindre än en plommontomat (nu snackar jag de tomater man ser i affären när jag säger så). Jag är jättenöjd och det blir sådana nästa år men kanske bara två plantor för jag är sugen på mer snygga och roliga tomater också. Chili vill jag också ha, speciellt någon lite mildare som också går att använda som grönsak och som inte bara stark.
elliha.blogspot.com

daffe

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 18 okt-11 kl 23:42 »
På fyra plantor i ett växthus fick jag över 80 tomater från sorten Bloody Butcher. De är inte superspännande tomater men de första kom redan vid midsommar och fortsatte sedan in till i september att ge nya tomater. Storleken är större än körsbär men mindre än en plommontomat (nu snackar jag de tomater man ser i affären när jag säger så). Jag är jättenöjd och det blir sådana nästa år men kanske bara två plantor för jag är sugen på mer snygga och roliga tomater också. Chili vill jag också ha, speciellt någon lite mildare som också går att använda som grönsak och som inte bara stark.

Provade Bloody butcher i år också, jämför den med Cesu agrie eftersom den har samma typ av blad (potatis blad) och mognar lika tidigt, lika stora tomater mm och ganska stor skörd under en längre tid. tips på lite roligare tomater till form och färg är ju tiger tom/ tigrella dom har lite olika namn eftersom dom är randiga. finns ju många sorter som går mot röd/brun också. En sort som är lättodlad är koritschnevaja sliva.

Tips på en produktiv druvgurka är Double yield som jag fick massor av gurka från, god att lägga in. Plocka av innan dom blir för stora. Så fort man plockat en så kommer det två nya. Finns massor med chili sorter,  mina barn tycker det är för starkt så det brukar bli vanligare paprika här i lite olika former.

MiaPia99

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 30 nov-11 kl 10:15 »
Citera
Om någon är sugen på att testa någon av dessa sorter eller söker en annan sort så delar jag gärna med mig av mina frön så långt lagret räcker. Det jag har kvar att testa är grobarheten på årets frön men detta ska vara klart i oktober. Porto 7kr och om någon vill ge några kronor för besväret så är det valfritt. peter@grodlurk.se

Ja gärna, skickar dej ett pm.

Lindell

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 30 nov-11 kl 10:21 »
Tidig tomat kan vara rätt subjektivt när man kan få vilken "sen" tomat som helst tidigare än den tidigaste om man förkultiverar.
Det finns ofta angivna tider från sådd till blomning och tider från pollinering till färdig frukt.
Vill man ha fina bifftomater till midsommar typ Beauty Lottringa så sätter man från den 10 februari.
« Senast ändrad: 30 nov-11 kl 10:33 av Sten-Åke Lindell »

greenroomer

• Växthusodling / nyttoväxter
    • -
    • Byggande av växthus, från tanke till handling
« Svar #15 skrivet: 03 dec-11 kl 09:22 »
Hej Allihopa -mitt första inlägg i detta nyfunna forum!

Jag odlade flere olika sorter i somras och den tidigaste sorten var Bloody Butcher.
Bloody Butcher får inga stilpoäng för växtsättet (busktomat och behöver således inte nypas). Å andra sidan -det där med stilpoäng är väl subjektivt..
Däremot vill jag påstå att de tomater som jag fick var normalstora och kanske lite större än normal storlek (vissa var nästan biffstorlek!)
Nackdelen, anser jag, är att de tar alltför mycket plats i växthuset. De breder ut sig och får låånga sidogrenar som måste stödas för att inte gå av.
Så, har man ett litet växthus så skulle jag rekommendera att odla på höjden istället om man nu vill utnyttja arealen och volymen mest effektivt.
Bättre att ha det ungefär rätt än exakt fel
Besök gärna min lilla växthusblogg: www.greenroomer.blogspot.com

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 05 dec-11 kl 22:31 »
Min favorit från förra året var Outdoor Girl. Gav en rejäl skörd under en mycket lång tid (skördade första i juli och sista i slutet av september) och jag tog inte särskilt väl hand om dom varken som småplantor inne i huset eller senare i växthuset :P. Tålig som bara den för klumpiga fingrar :D.

Bor i Kalix kommun.
//Lina

TFia

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 dec-11 kl 19:17 »
Jag brukar sätta två plantor riktigt tidigt, i slutet av januari-början av februari, sedan sätter jag alla andra frö i mars som vanligt för det finns inte en chans att jag skulle kunna ha alla plantor så länge och så stora inne, men då får man åtminstone några provsmakstomater redan runt midsommar :-)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #18 skrivet: 27 dec-11 kl 09:55 »
hej,

är det någon annan som har beställt betalt men inte fått sina frön från tomatsidan??? jag beställde och betalda 8 veckor sedan och trots upprepad mejl har jag inte fått något svar. Det finns ingen telefon nummer att ringa.....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser