Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minska ner andelen vitklöver i vall för får?  (läst 3826 gånger)

ulfg

Minska ner andelen vitklöver i vall för får?
« skrivet: 28 sep-11 kl 20:29 »
Min största har nu nästan 30-40 % andel vitklöver. Mina gutar avskyr uppenbarligen klövern och vägrar i princip att beta den. Bortskämda kräk, de går hellre upp i skogen och betar allt annat skräp som ris, ljung, sly, mm  ;)
Nu till min fråga: hur kan jag minska ner andelen vitklöver i vallen effektivt utan att behöva lägga om den?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Jennyt

• Västergötland
SV: Minska ner andelen vitklöver i vall för får?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-11 kl 20:34 »
Ett trix är väl att kalka.... men jag vet inte hur effektivt det är :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Fårtokig

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 sep-11 kl 23:07 »
Kör ut kväve på vallen så ska du se att klövern drar sig tillbaka! Det är eftersom klöver inte gillar kväve som det funkar så bra i ekologiska vallar.

ulfg

« Svar #3 skrivet: 01 okt-11 kl 13:36 »
Googlade på "vitklöverns smaklighet" och läste en studie om att vitklöver har hög smaklighet och kan minska gödslingskostnader på en vall med många procent. Hur dumt som helst egentligen alltså att klaga på vitklöver.
Men studien gällde nöt. Jag får ta och gödsla en smula på vallen så att gräsandelen ökar, men inte så att all vitklöver försvinner. Det är ju grundläggande sunt att ha klöver i en vall, för kväveförsörjningens skull.

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 01 okt-11 kl 14:31 »
Borde inte klövern gå ut lite av sig självt också? Vitklöver är väl iofs tåligare, medan rödklöver bara försvinner efter några år? I hö äter fåren väl vitklöver? Jag kan tänka mig att gutarna klagar mer över att "tvingas" beta det.. I den mån man nu kan tvinga får till någonting  ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

ulfg

« Svar #5 skrivet: 02 okt-11 kl 19:55 »
Mina griniga gutar kan man inte tvinga till nåt. De går hellre upp i skogen och skövlar av allt bär- och ljungris, inkl kantarellerna än går kvar nere på vallarna för att beta av vitklövern. Eller så hoppar de över till grannen och går löst på allt hans asp-och eksly. Otacksamma kritter...

renee d

« Svar #6 skrivet: 03 okt-11 kl 09:28 »
Borde inte klövern gå ut lite av sig självt också? /quote]
Der kommer mere vit klöver när får bete. Tror det er bra i hö men föt "stärk) kost för primitive får derfor et problem. Ved inte med rötklöver- håber min försvinde.

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #7 skrivet: 03 okt-11 kl 10:10 »
Du ska vara glad att de inte äter klövern. Gutefår ska ha magra beten för att må bra, lantras vet du  ;D Försök att klippa ner kövern innan den blommar. Blomning är ju lika med frösättning så det är ju bra om du får bort blommorna. Eller släpp snabbväxande köttlamm där, de kommer troligtvis att uppskatta klövern eftersom de behöver proteinet till sin snabba tillväxttakt (något gutefåret inte behöver eftersom de inte växer så fort). Var aktsam med klöver i över huvud taget, visst komplement (proteintillskott i det här fallet) är bra till alla växande djur men bör inte överutfodras. Det innehåller fytoöstrogener som kan ge reproduktionsproblem.

ulfg

« Svar #8 skrivet: 07 okt-11 kl 19:30 »
Hej Galopp.
På de beten jag har går de flesta gutelammen upp i slaktvikt 16-21 kg framemot början av hösten. De går på kraftigt bördiga och mycket varierade naturbetesmarker som jag putsar och slår ofta. Vitklöver är bra för vallen, men  den måste ju ätas upp också. Annars får jag mixa med efterbete av nöt, häst el. dyl. 
« Senast ändrad: 07 okt-11 kl 19:32 av ulfg »

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #9 skrivet: 08 okt-11 kl 12:49 »
Har du fler djur så låter det som en bra idé att låta nötkreatur efter beta, jag skulle vara försiktig med häst om det är mycke klöver kvar. Annars så är klöver bra som du säger. Bra med kvävetilkott i marken som leder till bättre tillväx på gräset  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 3 användare (1 dolda)
pow, nybyggarliv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser