Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värphöns och silkes.  (läst 2507 gånger)

freeky

• Gäst
Värphöns och silkes.
« skrivet: 27 sep-11 kl 10:06 »
Står i begrepp att skaffa 15 Lohman och 15 Leghorn för att få lite ägg.Idag går mina små underbara silkeshöns ihop med några andra,större blandisar och det går jättebra,dom andra är inte så många och det är unghöns.Men det känns som att silkarna är alldeles för blida och milda för att gå ihop med ett gäng värphöns.Hur är det med deras mentalitet egentligen?Är så blida och timida som jag fått för mej,eller är dom tuffingar?Flocken består av 2 vita,lite äldre,två svarta unghöns och en jätteduktig tupp.Ska jag bygga nytt åt dom,eller kommer dom att fixa att gå ihop med värphönsen?

galdur

• -
SV: Värphöns och silkes.
« Svar #1 skrivet: 27 sep-11 kl 13:08 »
Mina silke har gått ihop med bla Brahmahönor utan problem!
En av mina dvärgsilke blev tom "adopterad" av en Brahmahöna ::) :o Det var en vuxen dvärg som en morgon var borta när jag kom ut till hönsen, jag kunde inte förstå var hon hade tagit vägen då luckan var stängd och hon var inne kvällen innan! Men så plopp dök det upp ett litet svart huvud mellan vinge och kropp på den äldsta Brahman och där var hon min lilla Pytte ;D ::)
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 27 sep-11 kl 13:22 »
Jag har två svarta silkesungdjur (förhoppningsvis hönor) i min flock på totalt 13st (varav 9st vuxna hönor. Det jag märker är att de två silke gärna håller sig lite för sig själva. De är inte alls mobbade eller så men när flocken går åt ett håll kan dessa två gå åt ett helt annat. Inga problem iaf så jag tror du kan prova att ha dem tillsammans.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 27 sep-11 kl 15:35 »
Lohman hönsen är väl vaccinerade eller ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 27 sep-11 kl 16:12 »
Skippa leghornen i en blandrasgrupp tycker jag.
Helt rena leghorn är så pass ovanliga så dessa tycker jag ska avlas rent ;) Men det är bara vad JAG tycker.
Lohman ser ju typ exakt likadana ut, varför inte köra på 30 lohmans istället?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

freeky

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 sep-11 kl 16:21 »
Mina silke har gått ihop med bla Brahmahönor utan problem!
En av mina dvärgsilke blev tom "adopterad" av en Brahmahöna ::) :o Det var en vuxen dvärg som en morgon var borta när jag kom ut till hönsen, jag kunde inte förstå var hon hade tagit vägen då luckan var stängd och hon var inne kvällen innan! Men så plopp dök det upp ett litet svart huvud mellan vinge och kropp på den äldsta Brahman och där var hon min lilla Pytte ;D ::)

Så gulligt!

freeky

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 sep-11 kl 16:27 »
Vad gäller hönsen jag ska köpa så vet jag faktiskt inte om dom vita är Leghorn eller inte,jag tog för givet att vita höns är Leghorn?Fel alltså?Varför är det viktigt att vaccinera Lohman?Flockarna kommer från 2 olika mindre hönserier och ska hämtas om 5 veckor,vad kan dom ta med sej?Det kanske är bäst att låta dom gå i eget hägn iallafall?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 27 sep-11 kl 16:42 »
Varför är det viktigt att vaccinera Lohman?
Flockarna kommer från 2 olika mindre hönserier och ska hämtas om 5 veckor,vad kan dom ta med sej?

Värphybriderna vaccineras hos uppfödarna/hönserierna.
De kan vara vaccinerade mot Marek, IB, AE. (någon ILT vaccinerar)

Informations källa:svenska ägg.
Värphönsen, produktionsdjuren, vaccineras första gången som daggamla kycklingar mot Mareks sjukdom (hönsförlamning) med hjälp av en injektion.

Kycklingarna vaccineras senare mot koccidios, infektiös bronkit (IB) och aviär encephalomyelit (AE).

När värphönsen sedan kommit till äggproducenten ska de återvaccineras mot IB var 7:e till 10:e vecka.
Vid behov kan värphöns också vaccineras mot bakterieinfektioner,
t.ex. E.coli- samt pasteurellainfektioner, vid cirka 16 veckors ålder.
« Senast ändrad: 27 sep-11 kl 17:21 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 27 sep-11 kl 17:05 »
Produktions höns BRUKAR inte alltid alltså vacc mott coccidos men det vacc kan inte ge vaccinsmitta inte heller marekinjektionen.
Jag har frågat på sva och fått detta svar .
Marek injektionen ges när dom är små och hinner gå ur dom innan dom säljs , man jag har haft marekvacc hönor tillsammans med andra o ingen har fått nån vacc smitta.

Ha dom i hop du , produktions hönsen brukar vara rejält rädda när dom kommer så dom lär inte ge sej på dom du har.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #9 skrivet: 28 sep-11 kl 19:57 »
jag har min grupp om 8 silkes kycklingar (födda i juni) boendes med en orpington, 2 sussex och en dv kochin.
vart än jag läst och dem jag pratat med så fick ja för mig att silken var marklevande, varav jag gjort värplådan väldigt lågt mot marken.
Men komiskt nog så är det 2 av silkisarna som ALLTID skall vara där de stora är, dvs högt upp på en sittpinne :)
Fick snickra ihop en stege så de kunde ta sig upp då de aldrig sluta föröka hoppa, flaxa, flyga? upp dit :)

När det bjuds på godsaker så är de först fram och är inte alls bangen att ta för sig framför de större!
även en blind höna hittar ett korn...

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser