Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag tror inte mina vaktelbebisar mår bra :-(  (läst 1566 gånger)

Gallina

• Uppland
Jag tror inte mina vaktelbebisar mår bra :-(
« skrivet: 20 sep-11 kl 18:05 »
I lördags kläcktes 3 jumbojapanska vaktlar i min äggkläckare, de var då på dygn 18 (hade endast 5 jumboägg i kläckaren vid tillfället, det ena ägget var obefruktat och i det andra låg en död fullt utvecklad kyckling) Av de tre överlevande var det en som inte alls kunde använda sitt ena ben och foten var ihopvikt under kroppen, denna lilla avlivade vi dagen efter då det inte verkade förbättras, de andra två såg till synes ok ut, kravlade dock runt endel men jag reagerade inte så mkt, dels eftersom äggkläckarbotten ju är lite hal och dels för att jag inte haft kycklingar tidigare.

I söndags kväll fick de flytta till en hamsterbur med värmelampa och båda två pickade i sig mat och drack mkt vatten. Nu har ju 3 dagar gått sedan de kläcktes och den ena kommer liksom inte upp på sina fötter? Emellanåt får den benen under sig men för det mesta ligger eller sitter den med utfläkta med ben. Även den andra lilla kycklingen fläker ut sina ben ibland men den reser sig ibland.

Till saken hör att det igår kläcktes två kinesbebisar (YaY :-) ) och dessa två är rean uppe och skuttar på sina ben....SÅ nu till min fråga, antar att det INTE är normalt att den lilla jumbovakteln inte kommer upp på sina ben? Ska jag avliva den med en gång? Känns jätte hemskt att jag låtit den leva så här länge om den inte kan gå, men i mitt stilla sinne tänkte jag väl att den "bara var lite som Bambi" och skulle få ordning på sina fötter och ben tillslut, men eftersom kineserna redan nu (efter ett dygn) går utan problem antar jag att det är ngt fel på lilla jumbon? Som sagt den äter bra och dricker mkt, men kravlar mest melln mat och vatten. Något som någon känner till??
Kan det ha varit ngt fel med kläckaren? Den är köpt e 2:a hand och enligt den tidigare ägaren hade den funkat perfekt på vaktelägg tidigare. (en covatutto 24 helautomatisk) (jag stängde av vändningen när det va 3 dagar kvar.) kineserna kläcktes på dag 20 och det är ju väldigt sent som jag förstått det?

Tacksam för svar!!!

Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Jag tror inte mina vaktelbebisar mår bra :-(
« Svar #1 skrivet: 20 sep-11 kl 18:50 »
Om din vaktel inte kan gå så är tyvärr inte prognosen så god  :( Jag hade nog valt att ta bort den  :(

Att dina ägg kläcks sent kan bero på något låg temperatur i kläckaren. Låg temperatur kan också ge benproblem.

Har du möjlighet att kolla temperaturen. Ev kan ju inställningen ha ändrats lite när kläckaren "flyttade"
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Gallina

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 20 sep-11 kl 21:06 »
Tack för svar! Båda mina små jumbosar är borta nu  :( :( Det blev så uppenbart att det var ngt tokigt med dem när kineserna kom ner i hamsterburen och sprang runt!

Jag har haft funderingar på om det varit för varmt i kläckaren då det blå strecket på tempen varit över 100F men när vi mätte med vanlig temp några dagar innan vi la in äggen visade den konstant 37,7 grader.
Vad är rekommenderad temp?
Är det ngn som vet om själva hanteringen på äggen kan vara orsaken? Eller tror du/ni ändå att tempen va fel?
Mvh Linda
Bor på landet med min man, vår dotter, en rhodesian ridgeback och numera även duvor, vaktlar samt höns :-)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 21 sep-11 kl 08:34 »
Om du har haft något för varm borde alla äggen kläckts för tidigt. Däremot kan ostabil temperatur vara en orsak. Stod kläckaren i ett rum med stabil temperatur? I kök exempelvis brukar temperaturen svänga rätt mycket. Det kan påverka en kläckare framförallt om det är en oisolerad enklare modell.

Var dina ägg postägg? Jag har inte märkt någon ökad frekvens dåliga ben på sådana. Enstaka dåliga ben kan man få oavsett. Här kläcks kanske 1-2/50 eller något sådant med dåliga ben...

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser