Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ger stora bruna ägg?  (läst 8427 gånger)

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
Ger stora bruna ägg?
« skrivet: 19 sep-11 kl 12:24 »
Vilken ras ska man skaffa om man vill ha stora bruna ägg?
Är Orpington bra "ägg" höns?
Du får det svar du förtjänar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Ger stora bruna ägg?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-11 kl 14:24 »
Orpington värper rätt hyfsat men är också stora höns som äter massor  ::)

Angående äggstorlek så värper äldre höns större ägg. Stora raser värper större ägg än dvärgraser men stora tunga raser värper ofta inte större ägg än lättare värpraser. De bästa värpraserna värper vita ägg.

Sedan har vi ju hybridhönsen som man har i värpfabrikerna. Dom värper vita eller bruna ägg och vissa av dem värper väldigt stora ägg framförallt om dom blir äldre...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 sep-11 kl 14:59 »
Tror nog du skulle bli nöjd med ett par Maraner ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 19 sep-11 kl 16:00 »
Bovan höns , lägger massor av ägg!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 19 sep-11 kl 18:02 »
Maranhöns!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 sep-11 kl 18:21 »
Maranhöns!  ;D

Och ett par värphybrider.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #6 skrivet: 19 sep-11 kl 20:00 »
Welsumer och Maran

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #7 skrivet: 20 sep-11 kl 12:28 »
Om vi skal holde oss til Rasewhøns, så burde du satse på Maran, Welsumer eller Barnevelder.
Av disse er det helt klart Maraner som legger mørkest egg. De er nokk noe mere livlige høner enn Barneveldere. Welsumer vet jeg ikke hvordan er, da jeg aldri har hatt slike.
Om du bare vil ha brune store egg og ikke bryr deg om raser ol. er nokk Brune Lohman noe å tenke på.
De verper store brune egg og er en relativ liten høne og lett høne, men noe mere flaksete og vimsete.
Stort sett slike egg du kjøper i butikken, når du kjøper brune egg  :)
Orpington er ikke en brunverper. De legger beige egg som er realativt små i forhold til størrelsen på hønsen.
De spiser mye og tar mye plass. De ruver gjerne på eggene selv og da mister man mye egg i den perioden.
Flotte høner og se på, men ikke en rase man skaffer seg pga. eggene...   ::)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

baggen79

• Hedemorahöns
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 26 jan-12 kl 17:15 »
Ja undrar vilken Höns ras sort som lägger de störrsta bruna äggen?
Å så ska dom vara ruv benägna.
Ja har själv hedemora å de ger ett snitt på 55gram per ägg e det normalt?
Hur mycket väger de tyngsta bruna?
Mvh Magnus...
Sambo och två kära barn. 13 st Hedemorahöns, 1 tupp, tre Bronce kalkoner, tre Myskankor, två  italienska gäss och två söta bondkatter.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 27 jan-12 kl 02:04 »
Ja har själv hedemora å de ger ett snitt på 55gram per ägg e det normalt?

Hedemora äggvikt 50-55g.  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

jerker_s

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 27 jan-12 kl 07:38 »
Maran lägger väl relativt stora ägg och kan tänka sig att ruva emellanåt... Mina större ägg ligger väl på 70 g. Vet att det finns de som fått mycket större Maranägg, kanske beror det på linjen eller så är det för att mina är yngre hönor.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 27 jan-12 kl 12:59 »
Jag tycker du får stora ägg för att vara hedemorahöns.
Mina har aldrig värpt större än 54 g och medelvikten ligger under 50g men så är dom flesta nybörjare än.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Buffe

• Halland
« Svar #12 skrivet: 11 feb-12 kl 17:48 »
Welsummer lägger stora mörka ägg, om de är störst vet jag dock ej. ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 11 feb-12 kl 20:19 »
Jersey Jätte lägger också stora ägg. Dom är bruna men inte så mörka som Maranens
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Vallagård

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 13 feb-12 kl 18:23 »
Jag har några unghöns av gökfärgad maran. De har lagt ägg i ca 1 månad.
Ägg vikt mellan 55 - 60 gr, förutom 2 ägg som vägde 95 och 98 gr. ???
Brahma blandad grupp * Stor Silkes * röd * svart-blå * Spättad grå * vit * Dvärgkochin blandad grupp *Dvärg Wyandotte silver svart randad *Dvärg wyandotte gul columbia * RIR * Ölandsdvärg * Islands * Maran * Isbar * Japanska dvärgvaktlar * Fasan *

Josie82

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 20 feb-12 kl 21:51 »
Jag har aldrig vägt äggen men en av mina Rubinhönor från hönsBörje i Norrtälje lägger jättestora bruna prickiga goda ägg. Ska ta och väga nån dag, återkommer.
Hovslagarinna från Vallentuna med sambo, 1 son (som är bebis), en underbar Aussietik, en väldigt hårig och vacker katt, en stooor och en väääääldigt liten häst, en brahma, en faveroll, en Cochin, en orpington och två rubinhönor. Nyinflyttade i villa i Brottby. Hästarna fick dock inte plats.

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #16 skrivet: 07 mar-12 kl 10:25 »
Jag har aldrig vägt äggen men en av mina Rubinhönor från hönsBörje i Norrtälje lägger jättestora bruna prickiga goda ägg. Ska ta och väga nån dag, återkommer.

Har du vägt dom ännu? Jag är väldigt nyfiken på Rubin hönor ;D
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 10 mar-12 kl 14:05 »
Jag är väldigt nyfiken på Rubin hönor ;D

Då kanske du tycker att den här tråden om Rubin höns är intressant http://www.alternativ.nu/index.php?topic=43768.0
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

jonatanjohnsson

• Halland
« Svar #18 skrivet: 10 mar-12 kl 14:58 »
jag har ett gäng derco, (värphybrider) som börjar bli till åren.. deras ägg är i storlek med kalkonernas, och härligt bruna!  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser