Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get med sommarsjuka, tips och råd?  (läst 23169 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get med sommarsjuka, tips och råd?
« Svar #60 skrivet: 19 sep-11 kl 13:19 »
SannaF, Dina råd är helt riktiga, men det är när man hinner mera i tid.  Kenneth är mycket sjukare.

Bergsblomman - inte stor geterfarenhet, nähä?  Men påläst är Du!  Och ja, Bondhälla har redan givit matolja och masserat.

Jag funderar på om det är så att våminnehållet inte passerar vidare för närvarande?  Då blir våmmen fullare och fullare, och till sist kan geten förstås inte idissla.  Ett ansträngande tillstånd för en frisk get, och Kenneth är så sjuk.

Järn och vitaminer inte akut livräddande - VAD MENAS???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #61 skrivet: 19 sep-11 kl 14:43 »
Kenneth har gett upp idag.
Åh, vard sorgligt! :'(
Är du säker på att du inte vill ha getter? Tror att de har det väldigt bra hos dig.

När jag var i samma sits som du så tänkte jag att om Vera dör så ger jag bort Elsa, men det var omöjligt att göra för mig när jag väl stod inför valet. Jag köpte en liten dödsdömd, nyfödd getflicka som sällskap till Elsa och allt har gått så bra och jag ångrar mig inte en sekund att jag fortsatte ha getter. Men situationen kanske är en annan för dig.
Skickar ialla fall styrkekramar till dig, jag vet vad du går igenom!

Bondhälla

• Södermanland
« Svar #62 skrivet: 19 sep-11 kl 16:01 »
  Jag funderar på om det är så att våminnehållet inte passerar vidare för närvarande?  Då blir våmmen fullare och fullare, och till sist kan geten förstås inte idissla.  Ett ansträngande tillstånd för en frisk get, och Kenneth är så sjuk.

Järn och vitaminer inte akut livräddande - VAD MENAS???

Jo jag misstänker att det är något sådant. När hon "krystar" kanske det inte alls är för att försöka bajsa utan för att försöka få upp våminnehåll för att kunna idissla. Men jag har ingen aning om hur jag ska kunna hjälpa henne med detta. Hennes mage är så svullen och nu äter hon bara det som jag lyckas tvinga i henne. Dvs en blandning av lös havregrynsgröt, fårmineraler med koppar och lite jäst. Tänkte blanda ner lite finhackad och kokad brännässla också för järnets skull.
Jag blev avrådd av vet. att fortsätta med jäst och vomstarter men jag vet inte om jag ska lyda det rådet. Blev även avrådd att fortsätta ge paraffinolja (vilket en annan vet. rådde mig att göra, 1-2 dl/dag)
Vet varken ut eller in när de säger emot varandra så totalt.
Vad tror ni?

Det de menade med järnet verkar vara att det inte hänger på det om hon klarar sig eller inte. Det akuta är att få igång magen. Om det lyckas så är järninjektion nummer 2 på listan. B-vitamin fick hon idag hos vet.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #63 skrivet: 19 sep-11 kl 16:50 »
Om hon inte nu blivit bättre av Paraffinoljan så ska du nog inte fortsätta med den. Paraffinoljan är dessutom så att den inte tas upp av kroppen, så hon kanske känner sig mätt av oljan men får ingen näring. (Ge då hellre vanlig matolja som är energirikt). Jag skulle nog ge henne nyttiga saker som hon tycker om ex. banan, aprikoser, löv. Järn är nog inte viktigt i detta skede, kanske är bättre att ge när hon väl fått igång magen.

Men jag är inget proffs och har ibland fått lita på min magkänsla och ”sunt förnuft”, när jag inte vetat varken ut eller in i liknande situationer.

Andra här kanske kan ge dig bättre råd.

Om magen är full av gaser och hon har trumsjuka så kan men föra ner en slang i magen för att få upp gaserna. (Tror inte detta funkar vid skummande trumsjuka, men då kan ju diskmedel eller Minifom funka).
« Senast ändrad: 20 sep-11 kl 11:36 av Bergsblomman »

Trollmor

• -
« Svar #64 skrivet: 19 sep-11 kl 18:08 »
Det jag börjar undra, är om det rör sig om foderinpackning.  Att maten har packats så hårt i våmmen, att den varken kommer fram eller tillbaka.  Hur är det, Torptomten kanske kan ge mera upplysningar?

Å, vad vi önskar att det här ändå ska gå bra ...   :-* :-*

Bondhälla

• Södermanland
« Svar #65 skrivet: 19 sep-11 kl 21:39 »
Jag läser alla era svar och tar till mig, analyserar och tar beslut.
Just nu har huvudet gått och övethettat så det blir ingen mer uppdatering ikväll mer än läget är stabilt men inte så värst positivt. Det är fortfarande våmmen som är kritisk vad jag kan förstå.
Jag har gett henne våmpasta som förmodligen varit för gammal och alltså slut på bakterier. Har hastat till affären precis och köpt olika sorters fil på Torptomtens ordination. Tack Sussilo för bekräftelsen där.
Magen är prio 1 och får vi inte igång den så...
Torptomten, (fantastiska människa!) har sagt att han eventuellt kommer kunna komma hit imorgon och undersöka Kenneth. Samt köpa med sig våmpasta vilket inte gått att få tag i här. Eventuellt släppa ut gaser om det skulle behövas. Så nu håller vi tummarna att hon orkar hålla ut tills dess.

Ja sedär, nu blev det en liten uppdatering ändå. Jag tackar er igen (börjar bli tjatig) för det otroliga engagemanget. Utan er hade jag inte orkat/kunnat köra på i det här tempot. Nu är det sista stallturen för idag och sedan måste jag försöka få mig några timmars sömn.
Kram på er!

Trollmor

• -
« Svar #66 skrivet: 19 sep-11 kl 21:49 »
Ja, Bondhälla, det är nog bäst att Du tänker lite på Dig själv också.  Om inte annat, så därför att Kenneth är helt beroende av Dig, och av att Du orkar.

Bondhälla

• Södermanland
Mitt get-hjärta har just splittrats i tusen bitar.
Igår fick Kenneth tillsist somna in.
Vi kämpade så hårt i 7 dagar, utan en tanke på världen utanför. Kenneth var så stark. Jag frågade min sambo, ibland flera ggr om dagen, "vad är det för dag idag?" Det enda jag hade i huvudet var att min lilla Kenneth skulle klara sig.
Efter många försök att få någon distriktsvet. att hjälpa oss så fick vi tillsist komma till SLU i Uppsala. Tack vare Trollmor och Torptomten som varit ett sådant underbart stöd att ha den här tiden!
Väl där tog vi provet på njurarna (vilket en annan vet. sagt till mig att det inte gick att göra medan hon ännu var i livet) och det visade sig, vilket vi misstänkt, att de värdena var för höga. Dessutom hade hon endast 10% röda blodkroppar kvar så hon hade svårt att syresätta sig. Vet. sa att vi hade hemskt dåliga odds men det fanns en sak att försöka och det var att ge henne blod från Dartanjang. Och just då börjar hon också att kissa blod.

Kenneth hade så ont så hon fick somna in i sällskap av sin familj och en fantastisk veterinär. Jag är så glad att vi tillslut fick hjälp av någon som verkligen var kunnig och inte längre behövde ta allt ansvar själva.
Hon ska obduceras senare och förhoppningsvis kommer vi då få svar på vad det var som tog henne ifrån oss.
Det känns tungt att vi inte kommer kunna få hem kroppen och kan begrava henne bredvid Tabita. Det skulle kosta oss 3000 att få hem både askan + hornen intakta. Men vi bestämde oss för att iallfall ta hornen så kan vi åtminstone begrava en liten del av henne och samtidigt bära med oss en del.

Dartanjang är kvar på sjukhuset och det är ännu ovisst om hon kommer komma hem eller inte. Jag är så orolig för min lilla get som tycker så illa om att vara ensam. Så fort jag gick en meter bort från gallret igår så att hon inte kunde se mig började hon ropa efter mig. Hon har en jättesöt liten kalv med håravfall som närmsta granne och jag hoppas att de kan prata med varandra.
Stallet är så tomt. Det känns så fruktansvärt overkligt att detta händer alla mina getter inom loppet av bara några månader.

Livet går ju vidare. Just nu förstår jag bara inte hur det ska kunna göra det.

Och man fortsätter undra, trots att jag gjort allt jag kunnat, hur hade det gått om någon kunnig vet. tittat på henne tidigare? Om hon hade fått blod i ett tidigare skede? Fanns det något mer vi hade kunnat göra? Det hjälper ingenting till att undra, men det är så svårt att låta bli.
« Senast ändrad: 22 sep-11 kl 12:28 av Bondhälla »

Bondhälla

• Södermanland
Mina fina getter.
« Svar #68 skrivet: 22 sep-11 kl 12:05 »

Kenneth och Dartanjang.

Jag och Kenneth utanför min cirkusvagn i skogen.

Min fina Tabita som vi också miste nu i sommar.

Åh, fy vad jag saknar dem.
« Senast ändrad: 22 sep-11 kl 13:50 av Bondhälla »

Robb

« Svar #69 skrivet: 22 sep-11 kl 12:17 »
 :'( Fy vad ledsamt och tråkigt för er. Du har ju verkligen gjort allt du har kunnat för din vän Kenneth. Alla djur skulle bo hos en sån fin matte som du verkar vara. Det var väldigt bra att du delade med dig av din historia och vem vet  Kenneth kanske indirekt kan rädda någon annan gets liv i framtiden med hjälp av denna tråd. Och du har gjort allt du kan och mer därtill. Ge inte upp, det finns  busiga, gulliga getter som behöver en matte som dig. :-*

Jennyt

• Västergötland
« Svar #70 skrivet: 22 sep-11 kl 12:43 »
Styrkekramar :-* :'(
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
Mitt get-hjärta har just splittrats i tusen bitar.
Igår fick Kenneth tillsist somna in.
Åh, vad sorgligt!  :'( Du hade inte kunnat göra mer för lilla Kenneth. Hon var älskad och det kände hon. Förstår att du är ledsen. När min Vera var sjuk kollades njur- och levervärden med ett enkelt blodprov på vanlig smådjursklinik. (Appropå det där med att det bara går att kolla när de är döda.)
Skickar många styrkekramar och hoppas på att din Dartanjang + någon kompis kommer hem till dig igen!

Trollmor

• -
« Svar #72 skrivet: 22 sep-11 kl 15:03 »
 :'(  :'(  :'(

SÅ ORÄTTVIST!  Som Kenneth har kämpat, och som Ni har jobbat!  Men hon var åtminstone i goda händer, eller hur?

Jättefina bilder!  :D

Vi hoppas att åtminstone Dartanjang klarar sig.  Du får gärna berätta när Du har mera nyheter om henne.

oknytt

• -
« Svar #73 skrivet: 22 sep-11 kl 15:25 »
finaste du!
det är sant du är fantastisk getmamma. kom i håg att dom hade det så fin
och så bra där uppe i skogen bättre getliv kan man knappast ha haft.

massa massa kramar å kärlek  å jag önskar så mycke att det ska gå bra för dartis!

kramhörs snart zam

Jennyt

• Västergötland
« Svar #74 skrivet: 22 sep-11 kl 15:53 »
Nu måste någon uppdatera mej. Är något galet även med Dartanjang ??? mer än att hon lämnat blod är klart :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Sussilo

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 22 sep-11 kl 16:38 »
Oh så ledsamt, Bondhälla, men ni har verkligen gjort allt och litet till för Kenneth  :'( !  Dartanjang är f.n. på bästa tänkbara ställe för en sjuk get. Hon lugnar sig när matte och husse går därifrån och vänjer sig vid omgivningen. Bra att det finns en liten kalv där också. Berätta för oss hur det går.
Tänker på dig och din pojkvän.
/Sussilo

Sussilo

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 22 sep-11 kl 16:46 »
Nu måste någon uppdatera mej. Är något galet även med Dartanjang ??? mer än att hon lämnat blod är klart :-\

Jennyt, Dartanjang började kissa blod så hon är ju också sjuk och kunde alltså inte lämna blod till Kenneth. Dartanjang fick stanna kvar på sjukhuset. (Svar #67).

Jennyt

• Västergötland
« Svar #77 skrivet: 22 sep-11 kl 16:58 »
Aha.... nu fattar jag :-[ ::)..... herre..... då fortsätter jag hålla tummarna :-\

Så många fler kramar :-*

SannaF

• -
« Svar #78 skrivet: 23 sep-11 kl 07:42 »
Jag beklagar sorgen djupt  :'( och fortsätter hålla mina tummar - den här gången för Dartanjang!
Måtte lillis få komma hem!
Mot nya äventyr!

Trollmor

• -
« Svar #79 skrivet: 24 sep-11 kl 08:24 »
När kan vi vänta några nyheter om Dartanjang?  Det var ju oroande nyheter senast ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 2 användare
tuslus, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser