Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  faveroll höna  (läst 2953 gånger)

saharatwin

• Västerbotten
faveroll höna
« skrivet: 11 sep-11 kl 20:08 »
Hej.
Jag har kläckt fram lite faveroll höns och en av hönorna saknar de *fluffiga* fjädrarna i ansiktet.

Kan de vara så eller är hon en blandras?

mvh Emma

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: faveroll höna
« Svar #1 skrivet: 11 sep-11 kl 20:12 »
Vissa skäggiga damer blir inte så skäggiga som dom borde vara. Det behöver inte betyda att hon är blandis även om det kan vara så.

Sedan finns det hönor som får till ovana att picka av skägget på sina kompisar :-\

En bild på din skägglösa dam gör det lättare att säga om hon blir "rakad" av en kompis eller om hon bara har dåligt med skägg.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

PetraL

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 sep-11 kl 05:34 »
Mina faverolle hade under sin uppväxt olika mycket skägg, men nu är dem alla skäggiga damer, hur gammal är hon??

Lite OT också...igår fick jag första faverolle-ägget från första gruppen egenkläckta djur, ganska exakt 5 månader gamla, lycka =)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 sep-11 kl 23:10 »
Mina faverolle hade under sin uppväxt olika mycket skägg, men nu är dem alla skäggiga damer, hur gammal är hon??

Lite OT också...igår fick jag första faverolle-ägget från första gruppen egenkläckta djur, ganska exakt 5 månader gamla, lycka =)
Det var snabbt! De är så duktiga på att lägga ägg - min ettåring lägger nästan varje dag och har inte slutat nu fast alla ruggar och i stort sett lagt av.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

saharatwin

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 22 sep-11 kl 09:46 »
Här kommer tillslut en bild på hönan i frågan?

PetraL

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 22 sep-11 kl 17:59 »
Ja det var ju inte så mycket skägg. Jag hade nog sagt blandras för mina damer har inte så mycket slör heller, men det finns det säkert någon mer erfaren som kan tala om.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 22 sep-11 kl 18:52 »
Skägg anlaget är dominant med variabel expressivitet. Ibland säger man ofullständigt dominant. Det innebär att de allra flesta hönor som har skägganlaget Mb kommer att ha mer eller mindre skägg. Det är dock helt möjligt att det då och då dyker upp en individ som saknar skägg och ändå har skägganlaget. Det är alltså fullt möjligt att din höna är renrasig. Skägganlaget gör att slör inte utvecklas lika mycket så att hon har  större slör är inte ett tecken på att hon är blandras, bara på att hon inte har skägg  ;)

Då skägganlaget ändå är dominant så kan det mycket väl finnas heterozygota djur i en flock. Dessa har bara ett skägganlag men är lika skäggiga som sina homozygota vänner. Är det så i en flock kan det dyka upp djur som är skägglösa och saknar skägganlag någon gång då och då.

Vill man göra en testparning för att se om skägglösa damen har anlag för skägg som bara inte har slagit igenom så kan man para henne med en renrasig tupp av en ras som inte har skägg exempelvis Leghorn.
Kläcker man 10 kycklingar så kommer man med största sannolikhet få någon med skägg om din skägglösa höna ändå bär anlaget.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 23 sep-11 kl 17:27 »
Sådana där faverollehönor har dykt upp då och då hos mig också, fast jag avlat på väldigt skäggiga, och med all sannolikhet rasrena djur (köpta från erfarna uppfödare som därtill ställer ut.) De skägglösa ha i övrigt varit fina i teckning, tår, benbefjädring osv.  Jag har inte sparat på dem då jag själv vill ha det rastypiska skägget, men åtminstone en som köpt en sådan här "defekt" höna, har fått skäggiga avkommor efter henne...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 3 användare
doompunk, Smålandstokarna, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser